אל על מסדירה מתווה תפילה במטוסיה: "יטיב עם הנוסעים החילונים והדתיים כאחד"

לפי המתווה שפרסמה חברת התעופה, תתאפשר תפילה מרוכזת במטבח האחורי של המטוס ביעדי צפון אמריקה, "בהתאם לזמנים שיווסתו ע"י צוות הקבינה"

אל על. מתווה חדש למתפללים / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
אל על. מתווה חדש למתפללים / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

אין הרבה חברות תעופה בעולם שבזמן טיסה הופכות לבתי תפילה מעופפים. באל על סצנת התפילות באוויר מוכרת היטב לנוסעים ולאנשי הצוות, ולעתים הן מייצרות אי-נוחות, כך למשל בעת נחיתות או המראות, בסמוך לשעת הגשת המזון או בעצם התקהלות נוסעים.

באל על החליטו לצאת במהלך ולבחון "מתווה לקיום תפילות בקבינה". לפי המתווה, תתאפשר תפילה מרוכזת במטבח האחורי של המטוס ביעדי צפון אמריקה, "בהתאם לזמנים שיווסתו על-ידי צוות הקבינה". מדובר בפיילוט שיתקיים בטיסות שממריאות מניו יורק לתל אביב במטרה להסדיר את נושא התפילות בטיסה.

באל על מדגישים כי "כחלק משיפור השירות, אל על בוחנת את הדרך להסדיר את נושא התפילות, כך שיתבצעו מבלי להפריע לנוסעים הישנים, באופן שיטיב עם הנוסעים החילונים והדתיים כאחד".

עקרונות המתווה קובעים כי לפני ההמראה או בסמוך לה יודיע מנהל שירות הטיסה (מש"ב) בדבר קיום של תפילת שחרית במהלך הטיסה, לרבות שעת התפילה ומיקומה. לפני קיום התפילה יופעל נוהל כריזה שקטה, כלומר תינתן התראה על גבי המסכים האישיים. במחלקות היוקרה הצוות יעדכן אישית את הנוסעים על קיומה של התפילה.

התפילה תתבצע במטבחים האחוריים של המטוס (לא במטבחי מחלקות היוקרה). על-פי המתווה, בזמן התפילה יידרשו הנוסעים לעטות מסכה לכל אורך התפילה. התפילה תיעשה לפני ארוחה או אחריה, והשירות יינתן לכלל הנוסעים מהמטבח המרכזי, שיישאר פתוח (מדובר במטוסי דרימליינר).

בשעת התפילה לא יוגש מזון, "ופריטי השירות יאופסנו בחזרה בעגלות על לסיום התפילה". בזמן התפילה ימתין צוות הקבינה במטבח האמצעי "על-מנת להימנע מצפיפות מיותרת". בנוסף, בזמן התפילה ינעלו תאי השירותים האחוריים "על-מנת למנוע הגעת נוסעים אחרים לאזור זה ולמנוע כניסה לא מבוקרת אליהם בזמן זה".

בעת חיתחות (זרמי אוויר הגורמים ל"קפיצות" ולטלטלות מטוס בזמן טיסה) לא יתקיימו תפילות, והצוות אף יתבקש לדאוג שהמתפללים ישובו למקומם אם יתפתחו תנאי מזג אוויר לא יציבים בעת תפילה.

ומה עם הנוסעים שיושבים במושבים הסמוכים? גם לכך יש התייחסות במתווה התפילה: ראשית הצוות, לאחר שיוודא כי כל הנוסעים עוטים מסכה, יידרש לוודא שהמתפללים נמצאים בשטח המטבח ולא במעבר האחורי. זאת ועוד, "במידת האפשר ,תחנת ניו יורק תסייע באי-הושבת נוסעים בשתי השלשות האמצעיות האחרונות".

במכתב שהופץ לעובדים מתייחסים באל על להסדרת הנושא באופן שיישר קו עם הנעשה בחברות התעופה הזרות. דיילי האוויר שקיבלו את המכתב עודכנו כי תפילת שחרית נמשכת בין 30 ל-40 דקות, כשהיא הארוכה מבין תפילות היום, וניתן להתחיל אותה מעט לפני נץ החמה. בטיסות מצפ"א לישראל זמן התפילה מוגבל, מאחר שזמן קריאת שמע ותפילה מסתיים כשעה וחצי לאחר נץ החמה, ועל כן מתבקשים אנשי הצוות להשתדל לאפשר לקיים את התפילה בתוך הזמן הנדרש. במכתב מפורטים ליד כל טיסה את מועד התפילה המומלץ.