ארה"ב מסכימה להסיר את המכסים מתקופת טראמפ על פלדה יפנית

ההסכם מסיר גורם מפריע שעמד זמן רב בין שתי בנות הברית

ייצור פלדה ביפן / צילום: Reuters, Issei Kato
ייצור פלדה ביפן / צילום: Reuters, Issei Kato

ארה"ב הודיעה ביום שני שהסכימה להסיר מכסות יבוא על פלדה יפנית שהוטלו על ידי ממשל טראמפ, ובכך הסירה גורם מפריע ביחסים ההדדיים בין שתי בנות הברית.

הצעד מגיע לאחר הסכם דומה עם האיחוד האירופי מאוקטובר ומגיע בזמן שממשל ביידן מאיץ את המאמצים לחזק את הקשרים הכלכליים עם מדינות באזור אסיה והאוקיינוס השקט להתמודד עם ההשפעה הגוברת של סין.

ההסכם יאפשר ליפן לשלוח עד 1.25 מיליון טונות מעוקבות בשנה של פלדה לארה"ב בלי לשלם מכס, רמה דומה לייצוא של יפן ב־2018 וב־2019, כך אמרו לעיתונאים פקידים בממשל ביידן.

ההסדר יעזור להוריד את העלויות של יבוא פלדה למשתמשים אמריקאים, בזמן שידכא הגדלה של היבוא על ידי הקפדה על מכסות של היבוא המוסכם מראש, כך אמרו הפקידים.

ב־2018, בטענה שמלאי עודף של מתכות בסיס מציב איום על הביטחון הלאומי, ממשל טראמפ הטיל מכס של 25% על פלדה ו־10% על אלומיניום המיובאים משותפות שונות כולל בנות ברית של ארה"ב, דבר שהכעיס פקידים בכירים מבריסל ועד טוקיו.

"ההסכם הזה, בשילוב עם ההחלטה בשנה שעברה של האיחוד האירופי, יעזור לנו להילחם בפעולות האנטי־תחרותיות, מתנגדות לשוק של סין בתחום הפלדה", אמרה נציגת המסחר של ארה"ב קתרין טאי.

באופן המדגיש את האתגרים איתם מתמודדת וושינגטון במאמציה לצמצם את המלאי העודף בעולם שנגרם בעיקר בגלל סין, חסרים בהסכם עם יפן כמה ממאפייני המפתח הכלולים בהסכם עם האיחוד האירופי.

יפן בחרה לא להסכים להסכם לסלק את המכס על אלומיניום והדיונים יימשכו לגבי הכניסה האפשרית של יפן למאמץ עולמי להקטין את ההספק העודף של סין וכלכלות אחרות שאינן כלכלות שוק, לקצץ את פליטות הפחמן הנוצרות מייצור מתכות.

מכון הברזל והפלדה האמריקאי קיבל בברכה את ההכרזה מיום שני. קווין דמפסי, נשיא ומנכ"ל הקבוצה, אמר שההסכם, על ידי שמירה על המכסות על יבוא עודף, "ימנע עוד עלייה ביבוא הפלדה שתחתור תחת התעשייה ותשמיד משרות אמריקאיות המשלמות שכר הוגן".

מסאשי מיזובוצ'י, דובר של השגרירות היפנית בוושינגטון, אמר שיפן תמשיך לבקש הסרה מוחלטת של התעריפים על פלדה ועל אלומיניום.

"אנו רואים את הפעולה האחרונה של ארה"ב כצעד הראשון, אבל נמשיך לעודד בכוח את ארה"ב להגיע להחלטה מלאה", אמר.

ההסכם על תעריף הפלדה הוכרז לפני שהושגו הסכמים לגבי הנושאים האלה בגלל דחיפה חזקה של טוקיו, שרצתה טיפול דומה לזה שממנו נהנה האיחוד האירופי, כך אמר לעיתונאים בכיר בממשל.

ארה"ב בימים אלה נמצאת בדיונים עם בריטניה, ומקווה להגיע להסכם דומה להקטנת התעריפים.