האם עליית המחירים בישראל היא המתונה ביותר בעולם?

על רקע גל ההתייקרויות סיפק שר האוצר נתון מעניין. האם הוא נכון? • המשרוקית של גלובס

על רקע הסערה הציבורית סביב גל עליות המחירים במשק, נשאל בשבוע שר האוצר, אביגדור ליברמן, בפתח ישיבת הסיעה של מפלגתו, מה בכוונתו לעשות כדי להתמודד עם הסוגיה. ליברמן, בתשובה שאולי הפתיעה רבים, קבע בצורה נחרצת כי אם מסתכלים על הבעיה באופן גלובלי הרי ש"עליית המחירים במדינת ישראל היא הכי מתונה בעולם". האם שר האוצר צודק? 

את עליות המחירים בארץ ובעולם נהוג לחשב באמצעות מדד המחירים לצרכן. זה מדד שנקבע על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל מדינה, ובוחן את אחוז השינוי שחל בהוצאה הדרושה לקניית "סל קבוע" של מוצרים ושירותים. חשוב לציין שהמדד משקף רק את השינוי בכל סעיף, ולא מתייחס לשאלה האם מלכתחילה יוקר המחיה במדינה הוא גבוה.

אחוז השינוי במחירי הסל מוכר גם כנתון האינפלציה במדינה. ואכן, בתקופה האחרונה האינפלציה נמצאת בכותרות, על רקע זינוק דרמטי בנתון הזה ברבות ממדינות העולם. כך, בארה"ב נרשמה במהלך 2021 אינפלציה שנתית של 7% - שיא של 39 שנה. בבריטניה עמדה האינפלציה על 5.4%, בגרמניה על 5.3% וכך האלה במדינות רבות. ומה בישראל? כאן האינפלציה השנתית הסתכמה ב-2.8% בלבד. כלומר, עוד לפני שאנחנו צוללים להשוואה מעמיקה ומפורטת, נראה שדבריו של ליברמן אכן עולים בקנה אחד עם המגמות המוכרות.

נתוני ה-OECD מספקים תמונה שמעודכנת לשנה שבין אוקטובר 2020 לאוקטובר 2021, אך גם היא לא שונה בהרבה מהמצב שהצגנו. מתוך 35 מדינות בארגון שלגביהן יש נתונים, רק בשלוש המדד עלה פחות מבישראל: יפן, שווייץ ופורטוגל. בעוד שבישראל המדד עלה בתקופה הזאת ב-2.3%, הנתון החציוני ב-OECD הוא כמעט כפול: 4.2%. וחשוב לציין שלא מדובר בנתון מקרי: במשך שבע השנים האחרונות, ישראל לרוב נמנית עם המדינות שבהן קצב עליית המחירים הוא הנמוך ביותר ב-OECD.

 

עד כאן הנתונים היבשים שאכן עולים בקנה אחד עם דבריו של ליברמן. מכאן לכמה סייגים והסברים. סל הצריכה מורכב ממגוון סעיפים שלכל אחד מהם ניתן משקל שונה בהתאם לחלקו היחסי בסל הצריכה. בישראל, הסעיפים העיקריים כיום בסל הם דיור (עם משקל של 24.7%), מזון (14.6%) ואנרגיה (5.1%). אם הדיור מקבל משקל כל כך מרכזי בסל הישראלי, איך יכול להיות שלמרות מה שאנחנו יודעים על עליית מחירי הנדל"ן בארץ, הסעיף הזה דווקא מייקר את הסל אצלנו פחות מב-OECD? ההסבר לכך הוא שסעיף הדיור אינו מתייחס למחירי הדירות, אלא ל"מחיר שירותי הדיור". או במילים פשוטות יותר, הוא אינו מתיימר לשקף את העלייה במחירי הדירות, אלא בעיקר את העלייה במחיר השכירות.

מעניין להסתכל גם על שני הסעיפים המרכזיים הנוספים: מזון ואנרגיה. בסעיף המזון, שהתייקרותו היא אחת הסיבות המרכזיות להתעוררות הנושא כעת, ישראל אכן ממוקמת בחצי העליון של מדינות ה-OECD מבחינת תרומת הסעיף למדד. כלומר, זה אכן רכיב שמעלה את נתון האינפלציה בישראל. יחד עם זאת, גם כאן ישראל היא לא מובילה עולמית. השוואת סעיף האנרגיה למדינות העולם המפותח מעלה שכאן מצבנו אכן טוב במיוחד: ישראל מדורגת במקום השני ב-OECD בתרומת סעיף האנרגיה למדד. כלומר, אנחנו המדינה שבה עליות המחירים בסעיפים כמו חשמל, דלק, גז בישול ביתי ועוד, הן כמעט הנמוכות ביותר ב-OECD.

אבל נחזור לסייגים ונסיים באחד כללי יותר. נתוני הלמ"ס מבוססים בסופו של דבר על סקר, שבאופן טבעי גם לו יש מגבלות ובעיות, ונראה שאלה אף החריפו במהלך הקורונה. פרויקט נרחב שפורסם לאחרונה בעיתון זה סקר כמה מהמרכזיות שבהן, וביניהן נתונים לא מעודכנים ופערים בין נתוני הסקר לבין הנתונים הרשמיים שמפרסמת המדינה. יש לציין כי בלמ"ס מסבירים שמדובר בבעיה עולמית, כך שייתכן שהבעיה הזו משותפת גם למדינות שאליהן השוונו את ישראל. 

בשורה התחתונה: דבריו של ליברמן נכונים ברובם. רק שלוש מדינות ב-OECD הציגו בשנה האחרונה עליות מחירים שהן מתונות יותר מבישראל, והאינפלציה שנרשמה כאן במהלך 2021 נמוכה משמעותית מזו של מדינות מרכזיות בעולם. מזה מספר שנים שקצב האינפלציה בישראל הוא נמוך ביחס לעולם, ומדובר בתופעה עקבית ומתמשכת.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: אביגדור ליברמן
מפלגה: ישראל ביתנו
מתוך: ישיבת סיעת ישראל ביתנו, פייסבוק
תאריך: 31.1
ציטוט: "עליית המחירים במדינת ישראל היא הכי מתונה בעולם"

על רקע העיסוק בגל ההתייקרויות במשק, התייצב שר האוצר אביגדור ליברמן בפתיחת ישיבת הסיעה ונתבקש להשיב על השאלה מה בכוונתו לעשות כדי להתמודד עם עליות המחירים. ליברמן הציע לאמץ פרספקטיבה רחבה יותר שבוחנת את עליות המחירים בראייה כלל עולמית. לטענתו, השוואה כזאת מגלה כי "עליית המחירים במדינת ישראל היא הכי מתונה בעולם". האם בכל העולם עליות המחירים באמת היו חדות יותר מבישראל?

עליות המחירים נמדדות לפי מדד המחירים לצרכן - מדד של אחוז השינוי שחל במשך הזמן בהוצאה הדרושה לקניית "סל קבוע" של מוצרים ושירותים שמייצג את התצרוכת של אוכלוסיית משקי הבית. אם מסתכלים על נתוני דצמבר 2021 של מדד המחירים לצרכן במדינות שונות, מבינים מדוע יש בו עיסוק כה ער: בארצות הברית המדד הגיע לשיא של 39 שנים עם עליות חדות בשיעור של 7%; בבריטניה הוא הגיע ל-5.4%; בגרמניה 5.3%. וכמה בישראל? מתברר שבישראל מדד המחירים לצרכן הסתפק בעלייה שנתית של 2.8%.

אבל לפני שממשיכים, יש להעלות מספר הסתייגויות. ראשית, אף שלגבי מספר מדינות כבר קיימים נתונים מדצמבר, נתוני ארגון המדינות המפותחות (ה-OECD) מעודכנים רק עד אוקטובר. שנית, סל הצריכה שנמדד במדד המחירים לצרכן מתבסס על סקר הוצאות והכנסות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). מבדיקת גלובס עולה שישנם מספר עיוותים שעולים מנתוני הסקר - ואלה החריפו בתקופת הקורונה. יחד עם זאת, בלמ"ס מציינים שזוהי בעיה עולמית, כך שישראל אינה יוצאת דופן בהיבט זה. לכן, סביר להניח שהתופעות הבעייתיות איתן מתמודדת ישראל משותפות לעוד מדינות רבות בעולם.

אם כן, התבוננות במגמה העולמית תוכל לתת לנו אינדיקציה טובה למידת הייחודיות של עליית המחירים בישראל. נתוני ה-OECD מגלים שעליות המחירים בישראל הן אכן מהמתונות ביותר בעולם: מתוך 35 מדינות ה-OECD לגביהן פורסמו הנתונים, ישראל ניצבת במקום ה-4 ברשימת המדינות שבהן נרשמו ירידות המחירים הנמוכות ביותר, כאשר מקדימות אותה רק יפן, שווייץ ופורטוגל. באוקטובר מדד המחירים לצרכן עלה בישראל ב-2.3%, בעוד שהעלייה החציונית של מדינות ה-OECD הייתה 4.16%. חשוב לציין שלא מדובר בנתון מקרי: במשך 7 השנים האחרונות, ישראל לרוב נמנית עם המדינות שבהן קצב עליית המחירים הוא הנמוך ביותר ב-OECD.

מדוע סל התצרוכת בעולם המפותח מתייקר יותר מאשר בישראל? נסתכל על מרכיבי סל הצריכה שנמדד. סל הצריכה מורכב ממגוון סעיפים שלכל אחד מהם ניתן משקל שונה בהתאם לחלקו היחסי בסל הצריכה. כיום, הסעיפים העיקריים בסל הצריכה בישראל הם דיור (עם משקל של 24.7%), מזון (14.6%) ואנרגיה (5.1%). השוואת השינויים בסעיפים אלה בישראל ביחס לשינויים בעולם עוזרת להבין את מקור הפער בין ישראל לעולם.

אם מסתכלים על השינוי במדד המיוחס לדיור, מגלים שהדיור בישראל מייקר את סל הצריכה פחות מב-OECD. איך זה ייתכן? ובכן, סעיף הדיור אינו מתייחס למחירי הדירות, אלא למחיר שירותי הדיור, כלומר לעלות המחייה בתוך יחידת דיור הכוללת, למשל, שכר דירה, דמי ביטוח והוצאות תיווך. בנוסף, תרומת סעיף האנרגיה (הכולל למשל חשמל, דלק וגז בישול לצריכה ביתית) לעליית המחירים בישראל נמוכה במיוחד, וישראל מדורגת במקום השני ב-OECD בתרומת סעיף האנרגיה למדד. ומה באשר למזון? כאן אומנם ישראל ממוקמת בחצי העליון של מדינות ה-OECD מבחינת תרומת הסעיף למדד, אך היא לא רחוקה מהן בהרבה - והיא עדיין לא נמנית עם המדינות שבהן סעיף זה תורם הכי הרבה לעליית המחירים.

לסיכום, עליית המחירים בישראל היא אכן מהמתונות ביותר בעולם. בחישוב השינויים במדד המחירים לצרכן במדינות ה-OECD עולה שרק בשלוש מדינות עליות המחירים היו מתונות יותר. לכן דבריו של ליברמן נכונים ברובם.

תחקיר: יובל אינהורן