שופרסל מתחברת לחשמל: רוכשת שליטה במיני ליין לפי שווי חברה של קרוב למיליארד שקל

רשת הקמעונאות הגדולה בישראל צפויה לרכוש 60% ממניות מיני ליין, יבואנית מוצרי חשמל ובעלת רשת א.ל.מ, תמורת 560 מיליון שקל • למוכרים בעסקה - אלייד, המנכ"ל אבי אשר ולאומי - תינתן אופציה למכור בעתיד את יתרת מניותיהם

יו''ר שופרסל, יקי ודמני / צילום: יונתן בלום
יו''ר שופרסל, יקי ודמני / צילום: יונתן בלום

שופרסל, רשת הקמעונאות הגדולה בישראל, ממשיכה לצמוח באמצעות רכישת חברות, והפעם על הפרק ניצבת רכישת 60% ממניות חברת מיני ליין, יבואנית מוצרי חשמל ובעלת רשת חנויות א.ל.מ, תמורת סכום של כ-560 מיליון שקל - המשקף למיני ליין שווי חברה של כ-936 מיליון שקל.

משופרסל, בראשות היו"ר יקי ודמני והמנכ"ל איציק אברכהן (שהודיע על פרישתו לאחרונה), נמסר כי רכישת השליטה במיני ליין משתלבת באסטרטגיה להרחבת פעילותה בתחום הקמעונאות ולכניסה לתחומים משלימים. המוכרים, בעלי מיני ליין כיום, הם חברת ההשקעות הפרטית אלייד שמוביל פרופ' יצחק סוארי (40%), אבי אשר (40%) ובנק לאומי (20%). 

לשופרסל יהיה רוב בדירקטוריון מיני ליין

מיני ליין היא היבואנית הרשמית של מוצרי החשמל הביתיים מבית AEG, Samsung, ואלקטרולוקס, משווקת את מערכות מיזוג האוויר של המותג היפני Fujitsu וכן, מפעילה הקבוצה את רשת חנויות החשמל א.ל.מ, המפעילה 42 סניפים. 

במסגרת ההבנות בין הצדדים תהיה לשופרסל אופציה, בתום שלוש שנים ממועד השלמת העסקה, לרכוש את יתרת המניות במיני ליין לפי שווייה בעסקה הנוכחית או לפי מכפיל 10 על הרווח הנקי, הגבוה מביניהם, ואילו ליתר בעלי המניות במיני ליין תהיה האופציה למכור לה את יתרת מניותיהם לפי השווי הנמוך מביניהם. לשופרסל יהיה רוב בדירקטוריון מיני ליין וכן היא תמנה את היו"ר. אבי אשר יכהן כמנכ"ל מיני ליין למשך תקופה של שלוש שנים לפחות.

העסקה כפופה עדיין לביצוע בדיקת נאותות על-ידי שופרסל ולחתימת הסכם מפורט ומחייב בין הצדדים, אשר יהיה כפוף לאישורים שונים ובכלל זה לאישור הממונה על התחרות. 

שופרסל נסחרת סביב רמות שיא

שופרסל , המתנהלת ללא גרעין שליטה, נסחרת כיום בשווי של כ-8 מיליארד שקל - אחרי טיפוס של קרוב ל-50% שמציגה מנייתה בשנתיים האחרונות - המוביל אותה להיסחר סביב רמות שיא. ביום שני השבוע זינקה המניה בכמעט 10% במחזור חריג, שהוביל להערכות על רוכש גדול במניה.

לאור העזיבה הצפויה של המנכ"ל אברכהן, ניתן להעריך כי מי שעומד בראש המגעים לרכישת מיני ליין הוא יקי ודמני, שהתמנה ליו"ר שופרסל ב-2020, לאחר קריירה ארוכה בתחום הקמעונאות, שבמהלכה כיהן בין היתר כמנכ"ל אלקטרה צריכה שעוסקת בייבוא, יצור ושיווק מוצרי חשמל והמפעילה את שקם אלקטריק ומחסני חשמל.

המנכ"ל הפורש אברכהן, שצפוי לסיים את תפקידו בסוף חודש מרץ, מסכם כהונה ארוכה של תשע שנים שנחשבת מוצלחת במיוחד ומשאיר אחריו חברה חזקה עם זרוע אונליין דומיננטית. מאז מונה אברכהן לתפקיד מניית שופרסל טיפסה בכמעט 200%, לעומת עלייה של כ-80% שרשם מדד ת"א 35 באותה תקופה.

ברמה האישית מסכם אברכהן את שנות כהונתו כמנכ"ל שופרסל עם תגמולים בסכום מצטבר של כ-46 מיליון שקל, עוד לפני פרסום עלויות העסקתו בשנת 2021, הצפויה להוסיף לתחשיב זה כמה מיליוני שקלים. בין המועמדים הבולטים להחליפו הוזכרו השמות אורי קילשטיין, מנכ"ל קניוני עזריאלי שהודיע לאחרונה על עזיבתו, עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל ואורי וטרמן מנכ"ל רשת BE.

בסיום תשעת החודשים הראשונים של 2021 הכנסותיה של שופרסל נשחקו בכ-2% והסתכמו בכ-11.5 מיליארד שקל, אולם לצד זאת היא המשיכה להציג שיפור ברווח הגולמי והתפעולי שלה, והרווח הנקי שלה לתקופה זו עלה בכ-10% והגיע ל-293 מיליון שקל. מאז משבר הקורונה ב-2020 נהנית שופרסל משיפור תנאי הסחר והתייעלות, התומכים בתוצאותיה.

מיני ליין

תחום פעילות: יבואנית מוצרי חשמל ובעלת רשת חנויות א.ל.מ
היסטוריה: נוסדה בשנת 1982. בעלי החברה כיום הם אלייד שמוביל פרופ' יצחק סוארי (40%), אבי אשר (40%) ובנק לאומי (20%)
נתונים: מייבאת את מוצרי החשמל הביתיים מבית סמסונג, AEG ואלקטרולוקס. משווקת את מערכות מיזוג האוויר של המותג היפני Fujitsu ומפעילה את 42 סניפי א.ל.מ