הפספוס שעלה לפרופ' יצחק סוארי כמעט מיליארד שקל

מימוש עיקר החזקותיה של חברת ההשקעות אלייד, שמוביל פרופ' יצחק סוארי, בקבוצת אשטרום לטובת הקמת זרוע תשתיות עצמאית, עלה לה בהחמצת זינוק אדיר של 570% במניית קבוצת הנדל"ן והתשתיות מאז המכירה ב-2018 • את מניותיה באשטרום רכשה אלייד עוד ב-1965

יצחק סוארי / צילום: תמר מצפי
יצחק סוארי / צילום: תמר מצפי

אחת מחברות ההחזקה הפרטיות הוותיקות והמצליחות בישראל היא אלייד השקעות, שבראשה עומד פרופ' יצחק סוארי, שנודע לאורך השנים בחושיו המחודדים לזיהוי הזדמנויות השקעה אטרקטיביות במשק. סוארי, המשמש כיו"ר אלייד ולמעשה שולט בה בפועל, גם הקדים לזהות את ההשקעה בתחום התשתיות הלוהט בישראל, הנהנה כבר תקופה ארוכה מהשקעות עתק מצד המדינה ופיתוח של מגה-פרויקטים עתירי מימון והכנסות.

נוכח מגמות אלו הקימה אלייד בשנת 2017 חברה בת חדשה שתעסוק בתחום התשתיות, ואף גייסה לניהולה את עמי לנדאו, בעברו סגן החשב הכללי במשרד האוצר וראש חטיבת הזכיינות בחברת שיכון ובינוי (שו"ב).

בהמשך ניצלו סוארי ואלייד את משבר הקורונה לביצוע לא מעט השקעות בתחום התשתיות וענפים משיקים וסינרגטיים לו, בהיקפים שהצטברו למאות מיליוני שקלים, לרכישת זכויות והחזקות בנכסים ובחברות שנקלעו למצוקת תזרים מזומנים.

בין היתר רכשה אלייד נתח ממניות חברת הלוגיסטיקה ממן  מידי חברת התעופה אל על, שנקלעה למשבר קיומי נוכח קריסת פעילות התעופה בעולם, ורכשה ממניות חברת פלגי מים העוסקת בתחום המים מידי חברת תהל - על רקע מצוקת הפעילות שבה נמצאה החברה האם שלה, קרדן אן.וי.

סוארי בעצמו רכש באותה תקופה, יחד עם שותפים, זכות לקבלת תגמולים משותפות דלק קידוחים (חברת כהן פיתוח), כשניצל את סדרת המימושים שביצעה קבוצת דלק של יצחק תשובה במטרה להגדיל את יתרות המזומנים שלה מול התחייבויות עתק למחזיקי האג"ח, וניסה באמצעות אלייד גם לרכוש את נכסי חברת דלק ישראל.

השקעה מוצלחת, תזמון המימוש - פחות

לא מן הנמנע כי השקעות אלה תרמו להתעצמותה של אלייד, אך אליה וקוץ בה. נוכח כניסתה לפעילות עצמאית בתחום התשתיות, החליטה החברה להיפרד מאחת מהשקעותיה הוותיקות - בקבוצת התשתיות והנדל"ן אשטרום . מימוש ההשקעה התרחש בספטמבר 2018 - בתזמון המשקף בדיעבד החמצת עליית ערך דרמטית של קרוב למיליארד שקל "על הנייר".

חברות התשתיות הגדולות בישראל, ואשטרום ביניהן, נהנות כבר תקופה ארוכה מפריחת הענף, והפריחה בפעילות באה לידי ביטוי גם בזינוקים חדים בערך מניותיהן של החברות הבורסאיות הגדולות בתחום, הנסחרות במחירי שיא.

אלייד סיכמה בזמנו השקעה מוצלחת למדי באשטרום, שהשביחה משמעותית מאז השקיעה בה בשנת 1965 (כשנתיים לאחר שנוסדה). היא אף נהנתה מעליית ערך של עשרות אחוזים שרשמה המניה מאז הונפקה בבורסה בת"א (בשנת 2014) ועד הפרידה ממנה.

במסגרת המימוש שביצעה ב-2018, מכרה אלייד כ-15% ממניות אשטרום לידי משפחות מייסדי החברה תמורת כ-200 מיליון שקל (במחיר מניה של 16.5 שקל למניה). אלא שמאז ועד היום, השלימה מניית אשטרום זינוק של כ-570%, כך שהיא משקפת לקבוצת התשתיות הבורסאית שווי שיא נוכחי הנע סביב כ-9 מיליארד שקל (לעומת שווי שוק שנע סביב כ-1.5 מיליארד שקל במועד המכירה).

מחירה הנוכחי של מניית אשטרום כבר נע סביב כ-90 שקל, כך שבהנחה שאלייד הייתה ממשיכה להחזיק באותו נתח מניות שמכרה - כ-15% מהונה - ערכה הנוכחי היה משקף להחזקה הנמכרת שווי של לא פחות מ-1.1 מיליארד שקל - פי 5 ויותר מהתמורה שקיבלה אז החברה בראשות היו"ר סוארי.

לאחר המכירה, שבוצעה בספטמבר 2018, נותרה אלייד עם פחות מ-5% מהונה של אשטרום, הסכם בעלי המניות שהיה לה מול בעלי השליטה בוטל והיא חדלה מלהיות בעלת עניין בחברה. היום, בהנחה שהיא לא מימשה את נתח המניות הנותר (כ-4.5%), שוויו עומד על כ-400 מיליון שקל.

 

רווח לאשטרום מהעברת הקו האדום

קבוצת אשטרום נמצאת בשליטת משפחות המייסדים - גירון, נוסבאום, משורר, רובין וליפשיץ באמצעות חברה פרטית (יונדקו) ונוכח נסיקת המניה שווי החזקותיהם, בשיעור של כ-57% מההון, הגיע כבר ליותר מ-5 מיליארד שקל.

פרויקט משרדים של אשטרום בבני ברק / צילום: אתר החברה
 פרויקט משרדים של אשטרום בבני ברק / צילום: אתר החברה

אשטרום פועלת בענף הבנייה והתשתיות, בעיקר בישראל וגם בחו"ל. פעילותה בענף מגוונת וכוללת בישראל עבודות בנייה של פרויקטים בתחום המגורים והמניב, זכיינות בפרויקטים לאומיים בתחומי התשתיות והדיור, ייצור ומכירת חומרי גלם לענף הבנייה (תעשיות) ונדל"ן להשקעה.

בחו"ל היא עוסקת בקבלנות בנייה ותשתיות, יזמות נדל"ן למגורים ונדל"ן מניב, ובחודשים האחרונים, כחלק מפיתוח מנועי צמיחה, נכנסה לתחום האנרגיה המתחדשת בפולין ובארה"ב.

את תשעת החודשים הראשונים של שנת 2021 סיכמה אשטרום עם רווח נקי חריג של יותר מ-800 מיליון שקל, שנבע ברובו מרווח חד-פעמי בעקבות העברת הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים לידי המדינה.

הנאמנים באלייד ממונים לכל ימי חייה

קבוצת אלייד שמופיל פרופ' סוארי היא חברת החזקות המגוונת פועלת שנים רבות בענפי הנדל"ן, האלקטרוניקה, התשתיות והרכב. עם החזקותיה הבולטות נמנות בין השאר יבואנית הרכב צ'מפיון מוטורס, רשת החשמל א.ל.מ, יבואנית מוצרי החשמל ניופאן וחברת השילוח UPS.

אלייד נוסדה על-ידי המיליארדר היהודי אהרון גוטווירט, שבערוב ימיו הורה על העברת הבעלות על החברה לנאמנות שתנהל אותו לאחר מותו. לנאמנות של אלייד יש נהנים, רובם קרובי משפחות של גוטווירט שזכויותיהם עוברות מדור לדור, וזכאים לתמורה מסוימת מעודפי כספים שנצברים בנאמנות. חלק אחר מהנהנים הם גופי פילנתרופיה.

לפי הכללים, לנהנים אין זכויות ניהוליות כלשהן בפעילות הנאמנות, וזכויות הניהול כולן מופקדות בידי חמישה נאמנים. חלק מרווחי הפעילות מופנה לשכר מנהליה, גם היו"ר סוארי וגם הדירקטורים. הנאמנות רשומה באיי ג'רזי, והנאמנים בה ממונים לכל ימי חייה או עד שיבחרו לפרוש - והם גם אלה שבוחרים את הנאמנים המחליפים.

לצד היו"ר והנאמן סוארי, ארבעת הנאמנים האחרים הם יורם רובין (נכדו של חיים רובין, היו"ר לפני סוארי), בנימין צוקר (קרוב משפחה של גוטווירט) אמיל ברוך וסינג (נשוי לאחת מבנות משפחת גוטווירט) ופרופ' יעקב רמון מבית החולים שיבא (חתנו של עו"ד חיים שטריקס המנוח שהיה בנאמנות המקורית).

הפספוס של אלייד בנסיקת ערכה של מניית קבוצת אשטרום:

ספטמבר 2018 - מכרה 14.5% ממניות החברה תמורת 200 מיליון שקל
היום: שווי השוק של החזקה זו עומד על כ-1.1 מיליארד שקל
מאז המכירה ועד היום: מניית קבוצת אשטרום נסקה בכ-570%