ליברמן: "לא ניתן ליצרני המזון וליבואנים לנצל את המצב באופן ציני"

שר האוצר אמר בפתח ישיבת סיעתו כי הוא "מצפה לתשובות עד סוף היום מיצרני ומיבואני המזון לגבי עליות המחירים" • בנוסף טען ליברמן כי "עליית המחירים במדינת ישראל היא הכי מתונה בעולם"

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס היום (ב') בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו לעליות המחירים בשווקים ואמר כי "לא ניתן ליצרני המזון והיבואנים לנצל את המצב באופן ציני. אנחנו מסתכלים על כלל הנתונים, ואם עד סוף היום לא נקבל מהם תשובות, נפנה לרשות התחרות ולוועדת המחירים ונפעיל אותן לדרוש הסברים מדוע החברות השונות החליטו להעלות מחירים".

ליברמן התייחס גם לנתונים שפורסמו היום על-ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, (הלמ"ס) לפיהם האבטלה ירדה ל-3.5% בלבד. "כלומר, מאז שנכנסתי למשרד האוצר, נוספו 150 אלף עובדים שהצטרפו למשק הישראלי, וזו אינדיקציה נוספת על תפקוד הממשלה בראי הנתונים האמיתיים", אמר.

ליברמן הדף את הביקורת על מדיניות הממשלה ואמר כי בעולם המצב קשה יותר. "צריך להבין שעליית המחירים במדינת ישראל היא הכי מתונה בעולם, למשל התייקרות החשמל בישראל היא ב-5.7%. לצורך השוואה, בבריטניה ההתייקרות היא ב-34%, ובשבדיה 35%. אי-אפשר להתעלם גם מעליית המחירים של חבית נפט, שהיא סביב 88 דולר לחבית. הגז עלה ב-77%, וההובלה הימית עלתה ב-640% מאז תחילת גל הקורונה, ולכן יש עליות בכל העולם. אצלנו העליות הן הכי מתונות, והמשק עובד".

שר האוצר התייחס לסיוע של הממשלה לעצמאים בעקבות האומיקרון והוסיף: "אנחנו מודעים שיש עצמאים וחברות שמצבם לא פשוט. מחר ייכנסו לחשבונות הבנק של העצמאים החזר מקדמות המע"מ והמס - כחצי מיליארד שקל, יחד עם הנחיה שלי לחשב הכללי לשלם מיד לכל הספקים של משרדי הממשלה קרוב ל-600 מיליון שקל, צעדים שיקלו על תזרים המזומנים, בנוסף לעוד שורה של צעדים נוספים שאנחנו מתכננים כדי לסייע לעסקים בישראל". 

לפיד: "העצמאים - הלב הפועם של הכלכלה" 

שר החוץ יאיר לפיד התייחס גם הוא לעליות המחירים במשק ואמר: "העצמאים הם הלב הפועם של הכלכלה הישראלית. הם מעמד הביניים הישראלי. המשימה הראשונה שלנו היא להחזיק אותם בחיים, לשמור על אבטלה נמוכה, לוודא שהם עוברים את התקופה הקשה.

"אני לא מדבר על רשתות גדולות. שם מסתדרים מצוין. וגם הן צריכות לדעת שלא נהסס להפעיל מולם את רשות התחרות ואמצעים נוספים. יש הבדל בין העלאת מחירים להפקעת מחירים והתנהגות מונופוליסטית חסרת בושה. אני מדבר על סאונדמן שלא עבד חודשיים, על פועל במה, על חנות קטנה שאף אחד לא נכנס אליה כבר חודש, על אולם אירועים שספג שורת ביטולים".

לפיד הוסיף כי "הממשלה לא יכולה לפצות 100% מהנפגעים ב-100% מהפגיעה, אבל היא תיכנס לזה עכשיו בכל הכוח. בימים הקרובים נקיים שורת דיונים דחופים. נייצר מנגנון נכון ויעיל, נוודא שהוא נגיש לכל העצמאים שנפגעו.

"גל האומיקרון נמצא במגמת עצירה. הכלכלה הישראלית התחילה במגמת עלייה. זה מבורך, זו תוצאה של מדיניות נכונה של הממשלה, אבל יש נפגעים, ואסור להפקיר אותם. בעיקר נפגעו העצמאים, העסקים הקטנים והבינוניים".