דינה זילבר הפגינה בעד "ממשלת השינוי" 3 חודשים לאחר פרישתה?

מה עשתה המשנה ליועמ"ש לשעבר דינה זילבר בכפר המכביה? נראה שרק רצתה להגיע הביתה בשלום • המשרוקית של גלובס

ח"כ עמיחי שיקלי, ימינה. "פגוש את העיתונות", קשת 12, 22.1.22 / צילום: רמי זרנגר
ח"כ עמיחי שיקלי, ימינה. "פגוש את העיתונות", קשת 12, 22.1.22 / צילום: רמי זרנגר

אחת הטענות שמעלים תומכיו של בנימין נתניהו כלפי תהליך הגשת כתב האישום נגדו, נוגעת לכך שגופי האכיפה היו מוטים מראש לרעתו. במהלך דיון בתוכנית "פגוש את העיתונות" העלה גם ח"כ עמיחי שיקלי את הטענה הזו, והביא דוגמה להעדפות הפוליטיות של בכירה לשעבר במערכת אכיפת החוק. "סגנית היועמ"ש, שלושה חודשים אחרי שהיא מסיימת את תפקידה, מוצאת את עצמה בהפגנה מול כפר המכביה בעד ממשלת השינוי", הוא טען. "אני חושב שיש פה (בהגשת כתב האישום) מוטיבציות פוליטיות".

תחת היועמ"ש מכהנים שבעה משנים שונים. שיקלי לא ציין בשידור באופן מפורש למי התכוון, אך כשפנינו אליו, אישר כי דבריו נגעו לעו"ד דינה זילבר. זה הקל עלינו קודם כל בעניין לוחות הזמנים.

זילבר כיהנה כמשנה ליועמ"ש למשפט ציבורי-מינהלי עד לדצמבר 2020. המגעים להקמת ממשלת בנט-לפיד התקיימו החל ממאי 2021, אך רק ימים ספורים לפני תום המנדט של לפיד, הפכו גלויים. המשא-ומתן נערך בכפר המכביה ברמת גן, וכניסתו להילוך גבוה, במהלך חודש יוני, אכן הולידה הפגנות - גם בעד וגם נגד הממשלה המתהווה - בסמוך למקום. כלומר, אם זילבר אכן השתתפה באחת ההפגנות הללו, הדבר אירע כחצי שנה לאחר פרישתה מהתפקיד, ולא שלושה חודשים כפי שטען שיקלי.

אבל האם זילבר באמת הפגינה למען הקמת ממשלה שתחליף את נתניהו? בבדיקה שערכנו לא מצאנו דיווחים על כך בתקשורת, אבל כן מצאנו סרטון בן 15 שניות שפרסם משתמש בשם אריאל אילוז בטוויטר, תחת הכיתוב "תראו את מי קלטתי כעת בהפגנה בכפר המכביה". בסרטון, שעלה ב-2 ביוני, נראית זילבר הולכת ברחוב לצד אישה נוספת, בסמוך להפגנה בכפר המכביה, כשהצלם מטיח בה: "אין לך בושה להראות את הפרצוף שלך פה אחרי כל הנזק שעשית למדינה?". הסרטון הוא כאמור קצר, וזילבר לא נראית בו חוברת למפגינים או מביעה בהם תמיכה בדרך כלשהי.

מבדיקת המשרוקית עולה כי ביתה של זילבר נמצא ברחוב הסמוך לרחוב פרץ ברנשטיין ברמת גן, בו נמצאת הכניסה למתחם כפר המכביה. פנינו לזילבר עצמה, והיא מסרה לנו כי לא השתתפה בהפגנה, אלא אכן הייתה בדרכה לביתה הנמצא בקרבת מקום.

האם לשיקלי יש הוכחה אחרת או נוספת לכך שזילבר דווקא כן השתתפה באחת ההפגנות בסמוך לביתה, ועליה הוא ביסס את טענתו? ח"כ שיקלי לא ענה לנו על השאלה לגבי המקורות לקביעתו, ורק מסר כי "נכתב שזילבר הגיעה להפגנה, בשום מקום היא לא הכחישה, ולכן קיבלתי את הטענה". בהמשך הוא אף אישר כי לא ידע שהיא מתגוררת בסמוך למקום.

בשורה התחתונה: דבריו של ח"כ שיקלי לא נכונים. ההפגנות בעד ונגד ממשלת בנט-לפיד המתהווה נערכו במהלך יוני, כחצי שנה לאחר שזילבר פרשה מתפקידה כמשנה ליועמ"ש. שיקלי ככל הנראה הסתמך על סרטון בו נראית זילבר צועדת בסמוך להפגנה, אך מהסרטון לא עולה כי היא משתתפת בה. מהבדיקה שלנו עולה כי ביתה של זילבר נמצא ברחוב סמוך, והיא מסרה לנו כי אכן הייתה בדרכה לביתה.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: עמיחי שיקלי
מפלגה: ימינה
תאריך: 22.1
ציטוט: "סגנית היועמ"ש, שלושה חודשים אחרי שהיא מסיימת את תפקידה, מוצאת את עצמה בהפגנה מול כפר המכביה בעד ממשלת השינוי"
ציון: לא נכון

בדיון בנושא תיקיו הפליליים של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, שקיים פאנל חברי כנסת בתכנית פגוש את העיתונות בקשת 12 במוצאי שבת, ה-22.1, קבל חבר הכנסת עמיחי שיקלי על התנהלות מערכת המשפט בישראל. כדוגמא להתנהלות פסולה של הפרקליטות ולרדיפתה את ראש הממשלה לשעבר, ציין שיקלי כי "סגנית היועמ"ש, שלושה חודשים אחרי שהיא מסיימת את תפקידה, מוצאת את עצמה בהפגנה מול כפר המכביה בעד ממשלת השינוי. אני חושב שיש פה מוטיבציות פוליטיות [בהגשת כתבי האישום נגד נתניהו]".

בדקנו האם אכן סגנית היועץ המשפטי לממשלה השתתפה בהפגנה בעד יריביו הפוליטיים של נתניהו.

תחת היועמ"ש מכהנים שבעה משנים, ועל אף שלא נקב בשמה נראה כי שיקלי כיוון בדבריו לדינה זילבר, שכיהנה עד לדצמבר 2020 כמשנה ליועמ"ש למשפט ציבורי-מינהלי. שיקלי אף אישר זאת בשיחה ל"משרוקית". המגעים להקמת ממשלת בנט-לפיד התקיימו בחודשים מאי-יוני 2021, ומשא ומתן רשמי וגלוי פרץ בתחילת יוני, בימים האחרונים שלפני פקיעת המנדט להרכבת הממשלה שהעניק הנשיא ללפיד, אז החלו גם להתקיים הפגנות בכפר המכביה ברמת גן, שם נפגשו ראשי המפלגות ונציגיהם. כלומר חצי שנה עברה מפרישתה של זילבר ועד להפגנות לקראת הקמת ממשלה חדשה, לא שלושה חודשים כפי שאמר שיקלי.

בדיקת "המשרוקית" לא העלתה דיווחים תקשורתיים על הימצאותה של זילבר בהפגנות בכפר המכביה, והממצא היחיד שעשוי לתמוך בטענתו של שיקלי הוא סרטון שפרסם משתמש בשם אריאל אילוז בטוויטר ב-2.6.2021, תחת הכיתוב "תראו את מי קלטתי בהפגנה בכפר המכביה". בסרטון נראית זילבר הולכת ברחוב לצד אישה נוספת, בסמוך לכפר המכביה, כשברקע נשמעות קריאות "יאללה ביבי לך" במגפון והלמות תופים. מצלם הווידאו מטיח בזילבר דברי נאצה וקורא לה "אין לך בושה להראות את הפרצוף שלך פה אחרי כל הנזק שעשית למדינה?"

על פי דיווחים בתקשורת, באותו יום, שעות לפני שהודיע לפיד כי "עלה בידו" להקים ממשלה, התקיימו בכפר המכביה הפגנות מקבילות שמנו עשרות אנשים כל אחת, בעד ונגד הקמת הממשלה.

אלא שמבדיקת "המשרוקית" עולה כי ביתה של זילבר נמצא ברחוב הסמוך לרחוב פרץ ברנשטיין ברמת גן, בו נמצאת הכניסה למתחם כפר המכביה - כ-150 מטר משער הכניסה (הכתובת המדויקת שמורה במערכת). זילבר אמרה בתגובה לפניית "המשרוקית" כי לא השתתפה בהפגנה אלא אכן הייתה בדרכה הביתה הנמצא בקרבת מקום. למעשה גם בתגובות לסרטון עצמו, עליו ככל הנראה התבסס שיקלי בדבריו, הסבירו הגולשים כי זילבר גרה באזור.

ח"כ שיקלי מסר ל"משרוקית" כי "נכתב ש[זילבר] הגיעה להפגנה, בשום מקום היא לא הכחישה ולכן קיבלתי את הטענה". שיקלי גם הסביר כי לא ידע שזילבר גרה ממול למוקד ההפגנה. לשאלה האם דבריו התבססו על דיווחים נוספים פרט לאותו ציוץ בטוויטר, שיקלי לא השיב ולא סיפק מקורות נוספים.

לסיכום, דינה זילבר תועדה בקרבת כפר המכביה ביום בו התקיימו במקום הפגנות בעד ונגד הקמת ממשלת בנט-לפיד - שישה חודשים לאחר פרישתה ולא שלושה כפי שטען שיקלי. אלא שזילבר מתגוררת בשכונה, ולדבריה הייתה בדרכה לביתה ברחוב הסמוך ולא לקחה חלק בהפגנה. שיקלי ככל הנראה הסתמך על סרטון יחיד שצויץ בטוויטר, ועל כך שזילבר לא התייחסה לאותו ציוץ. לכן דבריו לא נכונים.