החשב הכללי הקפיא את הנוהל להשעיית קבלנים ממכרזי ממשלה

משרד האוצר החליט לגבש נוהל חדש ובינתיים לא ישעו קבלנים חדשים • בתקופת הביניים של "בין-הנהלים", שנמשכת כבר יותר מחודשיים, לא תינתן אפשרות לקבלנים שעברו עבירות בטיחות משמעותיות, וטרם התקיים שימוע בעניינם, לגשת למכרזים של הממשלה

תאונה באתר בנייה בביצוע דניה סיבוס / צילום: איחוד הצלה
תאונה באתר בנייה בביצוע דניה סיבוס / צילום: איחוד הצלה

אגף החשב הכללי במשרד האוצר הקפיא את הנוהל להשעיה אוטומטית של קבלנים אשר רשמו עבירות בטיחות חמורות מהשתתפות במכרזים ממשלתיים.

בימים אלה מגבשים באוצר נוהל חדש, בשיתוף רשם הקבלנים במשרד השיכון והממונה על הבטיחות במשרד העבודה. הנוהל החדש צפוי להיות פחות נוקשה כלפי הקבלנים, ויאפשר להם להשמיע את טענותיהם מול רשם הקבלנים טרם הטלת סנקציות עליהם.

החלטת האוצר לבטל בפועל את נוהל השעיית הקבלנים הקיים התקבלה כבר באמצע חודש נובמבר האחרון, בשקט-בשקט ובתזמון לא מקרי. שבועות ספורים קודם לכן הודיע החשב הכללי על השעיית חמישה קבלנים, לרבות דניה סיבוס, מהתמודדות על מכרזים למשך שישה חודשים. דניה סיבוס, מהחברות הקבלניות הגדולות בארץ, דרשה וקיבלה שימוע, שבו הצליחה לשכנע את רשם הקבלנים לבטל את העונש הכבד. במקביל, חברה קבלנית אחרת שהושעתה, חברת סאבר שבאיטה, עתרה לבג"ץ נגד האוצר וטענה בין השאר לאפליה נגד הקבלנים הקטנים שהושעו, ביחס לדניה הגדולה שהשעייתה בוטלה.
בסיטואציה שנוצרה החליטו בחשכ"ל להקפיא את נוהל ההשעיות. לכל אחד מהקבלנים שהושעו נקבע תאריך לשימוע, ורובם ככל הידוע עוד לא התקיימו.

במקביל הפסיקו באוצר להשעות קבלנים נוספים עד לקביעת נוהל חדש.

בתקופת הביניים של "בין-הנהלים", שנשכת כבר יותר מחודשיים, לא תינתן אפשרות לקבלנים שעברו עבירות בטיחות משמעותיות וטרם התקיים שימוע בעניינם לגשת למכרזים של הממשלה. מדובר במכרזים שמפרסמת המדינה לתכנון וביצוע פרויקטים בסדרי גודל משתנים, מהקמת כיכר תנועה או כיתת לימודים ועד סלילת מערכות כבישים או בניית בתי ספר שלמים.

לא רק הקבלנים לא אהבו את נוהל ההשעיות הקודם. גם באגף החשב הכללי עצמו העדיפו לשנותו, כיוון שהוא לא העניק להם סמכות להפעיל שיקול דעת. לפי הנוהל היוצא, במקרה של עבירת בטיחות חמורה או הצטברות של מספר הפרות חמורות פחות, היה הממונה על הבטיחות בזרוע העבודה מדווח לרשם הקבלנים במשרד השיכון והבינוי, שהיה מודיע על כך לחשב הכללי באוצר. לפי הנוהל, החשכ"ל היה מחויב להשעות מיידית את הקבלן ממאגר הקבלנים המורשים לעבוד עם הממשלה.

הנוהל החדש עדיין בשלבי גיבוש, אבל יש כמה נקודות שכבר ברורות לגביו. ראשית, יתאפשר לקבלנים שהוצאו להם צווי בטיחות להגן על עצמם מול רשם הקבלנים טרם הטלת הסנקציה, ולא רק באפשרות מעורפלת לשימוע אחרי שכבר הוחרגו ממכרזי הממשלה. רעיון נוסף שעלה הוא קביעת מדרג עבירות, שלפי חומרתן תיקבע תקופת ההשעיה מהמכרזים.

הסאגה סביב השתתפות קבלנים שעברו עבירות בטיחות במכרזים ממשלתיים נמשכת כבר יותר משלוש שנים. הנוהל שבוטל לאחרונה הוחל בחשכ"ל ביולי 2020. זאת, לאחר שהחליף את הנוהל המקורי מתחילת 2019. באוצר סירבו למסור לגלובס כמה קבלנים הושעו עד היום בפועל מגישה למכרזי מדינה.

מאז, תחלופת נושאי התפקידים באגף החשב הכללי והתסבוכת מול הקבלנים שהושעו הביאה לשינויי עמדות אל מול הקבלנים. בשורה התחתונה, המדיניות החדשה שנקבעה שקולה יותר ושרירותית פחות, אבל כנראה שגם פחות מרתיעה כלפי הקבלנים. הדרת קבלנים עבריינים ממכרזים ממשלתיים הייתה אמורה להיות מקל מאיים של המדינה מול העוסקים בענף. בשנת 2021 נהרגו 36 פועלי בניין, ומתחילת ינואר נהרגו ארבעה.