תדיראן | ראיון

משה ממרוד אחראי להשקעה הטובה בת"א בעשור האחרון, ומסביר מדוע אין לו סיבה למכור מניות

מניית ענקית המזגנים סיפקה למשקיעים תשואה פנטסטית של 7,000% בעשור האחרון, אך המנכ"ל בטוח שעוד יש לה לאן לעלות • לצד הפעילות המסורתית המשגשגת ("הביקושים מטורפים"), הוא מסתער על שוק האנרגיה המתחדשת: "מי שיש לו גג ולא שם עליו פאנלים סולאריים זורק כסף"

משה ממרוד, בעלי תדיראן / צילום: סיון פרג'
משה ממרוד, בעלי תדיראן / צילום: סיון פרג'

מניית חברת המזגנים תדיראן גרופ  הייתה ללא ספק אחת מההשקעות המוצלחות ביותר למשקיעים בבורסה בת"א בעשור האחרון, שבו השלימה זינוק שמצטבר ללא פחות מ-7,000% בערכה ומשקפת לחברה שווי של קרוב ל-4 מיליארד שקל. המרוויח הגדול מהתשואה הפנומנלית שהניבה המניה הוא בעל השליטה ומנכ"ל תדיראן, משה ממרוד, עם החזקות בשווי נוכחי של כ-2.4 מיליארד שקל (כ-64% מההון).

למרות זאת, ממרוד טוען כי מימוש של חלק משמעותי מהחזקותיו אינו עומד מבחינתו על הפרק. לדבריו לתדיראן יש עוד הרבה לאן להתפתח ולצמוח, הן בפעילות המזגנים הקיימת שלה, והן בענפי פעילות סינרגטיים, בעיקר בתחומי האנרגיה המתחדשת, אליהם נכנסה החברה בשנים האחרונות באמצעות כמה רכישות משמעותיות שביצעה.

"אני לא חושב שערכי המניה של תדיראן גבוהים ביחס לאיפה שהעסקים שלנו נמצאים", אומר ממרוד בראיון לגלובס. "אני מאוד אופטימי לכיוונים שהחברה הולכת אליהם, גאה בהחלטות לצאת מחלק מהפעילויות, ובמבט קדימה אני רואה מספרים מאוד חזקים בשנים הבאות ומשוכנע שמי שיתחבר לחברה יראה שוויים נאים.

"גם כשהגענו לשווי של 1 מיליארד שקל אמרו לי 'כדאי לך לממש, זה לא יחזור'. אמרתי אז, מה פתאום, ואותו דבר היה כשהחברה הגיעה לשווי של 2 ו-3 מיליארד שקל, ועכשיו היא בכמעט 4 מיליארד שקל. את המנגינה הזו אי אפשר להפסיק. אנחנו הולכים קדימה, אני מרגיש שאנחנו עוסקים בנושאים הנכונים ואני קם כל בוקר עם התלהבות של ילד בן 16. אני לא אופרטוניסט, אלא בונה חברה לטווחים ארוכים".

מה לגבי הכנסת שותף לחברה? 
"אני נשוי 40 שנה בכיף לשותפה הכי טובה בעולם, אשתי. אני לא רוצה עוד שותפים. אני חושב שהחברה מונהגת בצורה מופתית. החברה נזילה ולא צריכה כסף, ולא קופצת לשום נושא שאינו בעסקי הליבה שלה. אני צריך להמשיך לדאוג לכך שתדיראן תמשיך לגדול ולעשות טוב לציבור המשקיעים שלי".

"רכישת החברה האיטלקית - יום חשוב לתדיראן"

פעילות הליבה של תדיראן היא יבוא, שיווק ומכירת מזגני אוויר, ובנוסף החברה עוסקת בייצור תעשייתי, פיתוח ושירותי אחריות ותחזוקה למזגנים, בעיקר תחת המותג תדיראן, וכן תחת המותגים אמקור, טושיבה וספקטרה. נוסף על כך, לחברה פעילות יבוא, שיווק והפצת מוצרי חשמל לבנים וקטנים תחת המותגים אמקור וקריסטל, אותה היא עשויה למכור בעתיד.

בשנים האחרונות פועלת החברה במרץ להרחבת פעילותה בתחומי האנרגיה המתחדשת, ובתוך פחות משנתיים סיכמה על רכישות בהיקף של יותר מ-300 מיליון שקל. העסקה האחרונה, שהשלימה תדיראן השבוע, היא רכישת השליטה (60%) בחברת האנרגיה המתחדשת האיטלקית VP SOLAR תמורת כ-32 מיליון אירו (כ-115 מיליון שקל).

 
  

ממרוד: "השלמת רכישת השליטה בחברה האיטלקית היא יום מיוחד וחשוב לתדיראן, כי היא הופכת בכך לחברה בינלאומית, ומכאן אנחנו מתחילים לנוע לכיוון אירופה, בהתאם לאסטרטגיה והליכי חשיבה שביצענו. VP SOLAR היא חברה חזקה בתחום הסולארי והכי גדולה באגירת אנרגיה באיטליה, עם כשליש מהשוק".

לדבריו, "תדיראן ממוקדת היום בכמה תחומים חזקים. קראנו את השוק והבנו שהוא מחפש כמה שיותר אנרגיות חלופיות ובהתאם הצגנו לפני כשנתיים (מאי 2020) תוכנית אסטרטגית במה אנחנו הולכים להתמקד, שכללה, מלבד עולם המיזוג, יציאה לאירופה, כניסה לעולם האנרגיות המתחדשות וגם לעולם הטיפול בזיהום אוויר.

"רכשנו פעילויות ושמנו את הידיים שלנו על חברות נכונות לרכישה, מה שלפי ההערכות יסייע לנו להגיע למחזור הכנסות של כ-2 מיליארד שקל כבר בשנת 2022, למרות שכשהצגנו את התוכנית האסטרטגית הצבנו יעד להגיע למחזור בהיקף כזה תוך חמש שנים".

בתמיכת הפעילויות הנרכשות, את תשעת החודשים הראשונים של 2021 סיכמה תדיראן עם שיפור של 36% בהכנסותיה לעומת התקופה המקבילה ב-2020, שהתקרבו ל-1.1 מיליארד שקל, בעוד הרווח הנקי שלה צמח ב-31% והגיע ל-111 מיליון שקל.

ממרוד: "בסיכום השנה הצפי הוא שהכנסות פעילות האנרגיה יהוו כ-30%-40% מסך הפעילות של תדיראן. בשנת 2022 ההשפעה תהיה שונה דרמטית, כי ייכנסו עוד הכנסות של כ-600-700 מיליון שקל מאירופה".

"לעשות כסף וגם להציל את העולם מחורבן" 

רכישה משמעותית שביצעה תדיראן בתחילת שנת 2021 הייתה של מניות השליטה (75%) בחברת אלירן סולאר מידי המייסד והמנכ"ל אלירן טוויטו בהשקעה של כ-55 מיליון שקל, ובשבועות האחרונים רכשה את יתרת המניות בה (25%) תמורת סכום גבוה בהרבה, של עד כ-90 מיליון שקל. כך שבסה"כ הניבה המכירה לטוויטו אקזיט מרשים של קרוב ל-150 מיליון שקל. 

אלירן סולאר משווקת מוצרים למערכות סולאריות, ובהם פאנלים, תשתית התקנה מאלומיניום, מוצרים למיקסום הפקת החשמל מהפאנל, ממירי זרם ואביזרים נלווים.

כיצד ניתן להסביר את הקפיצה בשווי שלפיו רכשתם את החברה? 
ממרוד: "תדיראן סולאר היא חברה שלפי תוצאות ינואר עד ספטמבר 2021 משקפת ברמה השנתית הכנסות של כ-400 מיליון שקל עם רווח של כ-40 מיליון שקל. הייתה לנו אופציית Call על המניות, ואחרי שלמדתי טוב את החברה מאז הרכישה שאלתי את המייסד טוויטו אם הוא ירצה להקדים את המכירה. הגענו להבנה מהירה, משום שהוא הרגיש מיצוי ורצה אקזיט".

לדבריו, "תדיראן סולאר (אלירן) מוכרת למתקינים בישראל את כל הציוד שצריך למתקנים סולאריים - מהבורג הכי קטן ועד הפאנל הכי גדול, בדיוק לפי הצורך. היא כמו תדיראן מזגנים שמוכרת מזגנים לכל מי שצריך אבל לא מבצעת התקנות. לאחר הרכישה העברתי אותה למקום חדש בקרית גת, ובניתי אותו לפי השפה של תדיראן. נפתח מוצרים משלנו שייצרו הכי הרבה חשמל מכמה שפחות שמש".

עוד בעניינה של תדיראן סולאר הוא אומר, כי "אנחנו שחקן מוביל בשוק הביתי. היום כל מי שיש לו בית, מחסן, מרלו"ג או נכס אחר ולא שם על הגג שלו פאנלים סולאריים, הוא כאילו זורק כסף. זו פעילות שגם אפשר לעשות בה כסף וגם לעזור להציל את העולם מחורבן. כל אחד צריך לקחת את זה באופן אישי, ולסייע לייצר אנרגיה מהשמש במקום לזהם. היום, אם אתה שם על הגג שלך פאנלים סולאריים, המדינה מתחייבת לרכוש ממך חשמל 25 שנה, כך שאפשר להחזיר את עלויות ההשקעה תוך 6-7 שנים".

"ניכנס לפעילות אגירת האנרגיה בכל הכוח"

באמצעות אלירן (שהפכה לתדיראן סולאר) נרכשה גם חברת אביאם מערכות, הפועלת בתחום מערכות אגירת אנרגיה, תמורת כ-30 מיליון שקל, סכום ההשקעה עשוי להגיע עד לכ-50 מיליון שקל בתלות בביצועיה בעתיד. 

ממרוד: "החיבור אליה יחד עם הרכישה באיטליה מספק לנו יתרון. הדבר הבא שלנו בתחום האנרגיה זה להיכנס לפעילות אגירה בכל הכוח. בישראל, הכנסות שוק אגירת האנרגיה בשנת 2021 היו אפסיות, בשנה הנוכחית המכירות בשוק הזה מוערכות בכ-100 מיליון דולר, והצפי הוא שתוך 7 עד 10 שנים שוק האגירה יוכל להגיע למכירות בהיקף של כ-6-7 מיליארד שקל".

מה הנוסחה שלך לביצוע רכישה מוצלחת? 
"לפעמים גם כשאפשר לזהות סינרגיה עם חברות פוטנציאליות, בפועל אחרי הרכישה נתקלים בלא מעט בעיות, בין היתר בגלל הבעלים. אבל אנחנו עשינו קניות טובות עם אנשים טובים. אני טוב בלזהות אנשים, ואיפה שאני מזהה איש טוב אני קונה".

ומה לגבי סיכונים הנלווים לפעילות? 
"תדיראן נמצאת בתחום פעילות בטוח - אם השמש תזרח החברה תפרח. אנשים יצטרכו להמשיך להשתמש במזגן, העולם דוחף לאנרגיות חלופיות, וזיהומים יוצרים דרישה לטיפול".

 
  

"מיזוג אוויר הפך למוצר צריכה בסיסי"

עם כל הכבוד לפעילות בתחום האנרגיה המתחדשת, "הלחם והחמאה" של עסקי תדיראן והבסיס לצמיחה המהירה בתוצאותיה ובשווייה הוא תחום המזגנים, שבו פועלת החברה מאז שנת 2009 - עת היא רכשה (שנקראה באותם ימים קריסטל מוצרי צריכה) את פעילותה של חברת תדיראן מוצרי צריכה מידי קרייר (Carrier) האמריקאית תמורת 16 מיליון שקל בלבד. 

האם הכניסה לתחום האנרגיה המתחדשת מעידה על הערכה לצמיחה מוגבלת בעסקי המזגנים?
ממרוד: "ממש לא. יש הזדמנויות אדירות בשוק המזגנים מכמה סיבות - מיזוג אוויר הפך בשנתיים-שלוש האחרונות להיות מוצר צריכה בסיסי. כשקניתי את תדיראן (ב-2009) הוא נחשב כסוג של לוקסוס, לאנשים עם הכנסות ממוצעות ומעלה. מה שמקפיץ אותנו זו פעילות מיזוג האוויר שהופך להיות הדבר המרכזי בבית".

ממרוד מספר, כי "המפעל של תדיראן בעפולה מתמחה בייצור מזגן ביתי מיני-מרכזי לכל הבית, והיום המפעל הזה עובד ללא הפסקה, 24 שעות ביממה, חוץ מבשבת, כי הביקושים מטורפים. בכל הדירות והמשרדים מבקשים להתקין מזגנים כאלה, והשוק הולך ומתחזק. מלבד זאת, את המזגנים העיליים אנחנו מייבאים מסין".

מפעל תדיראן סולאר / צילום: יח''צ
 מפעל תדיראן סולאר / צילום: יח''צ

לדבריו, "יש בישראל בנייה מטורפת, ויש גם כדאיות בלתי רגילה להחליף מזגנים ישנים בחדשים, כי הישנים הם זללני חשמל ורעשנים, לעומת המזגנים החדשים שהם חסכניים ושקטים. שוק ההחלפות הוא ללא גבול".

לפי הנתונים שמציג ממרוד, "לתדיראן כ-2 מיליון מזגנים מותקנים בבתים בישראל, ובכל שנה אנחנו מוציאים לשוק כ-400 אלף מזגנים".

הקורונה סייעה לצמיחת פעילות המזגנים?
הקורונה עזרה לתאוצה, אבל גם בשנת 2021 כשהייתה תחושה שהקורונה נגמרה קצב הרכישות נמשך ללא שינוי. אני לא חושב שאם הקורונה תיגמר מחר, זה יוריד אפילו במוצר אחד את מכירות המזגנים. עם גלי החום של השנים האחרונות שמתגברים כל שנה, הביקושים עולים, וגם עכשיו בגלי הקור אפשר לראות שאנשים קונים מזגנים בטירוף. כיום כ-95% מהציבור מתחמם באמצעות מיזוג אוויר".

יש לך כוונה למכור מזגנים גם מעבר לים?
"כשרכשתי את תדיראן החלטתי לעבוד רק בשוק המקומי ולהוריד את פעילות היצוא, כי היא לא הייתה בנויה נכון וטוב. אני לא ראיתי אז שותפות שאפשר לעשות איתה עסקים בינלאומיים, ומוסר התשלומים שם לא היה לשביעות רצוני. אני עובד לטווח ארוך והיום אני רוצה להיכנס לאירופה באמצעות רכישות ולבנות פעילות. זו אחת הסיבות שרכשנו את החברה האיטלקית. זו חברה ותיקה שמתמחה בתחום הסולארי ועוסקת גם בתחום משאבות חום, והתחילה פעילות במיזוג אוויר. איטליה זה השוק הכי גדול באירופה למיזוג אוויר, והחזון שלי הוא שהחברה הזו תהיה בדיוק כמו תדיראן בישראל - יהיו לה את כל הרגליים - פעילות סולארית, משאבות חום ומזגנים, והיא תהיה פלטפורמה לפעילות מיזוג אוויר לכל אירופה". 

"הופכים להיות שחקן גם בתחום איכות הסביבה"

חלק מפוטנציאל הצמיחה העתידי של תדיראן רואה ממרוד בתחום פעילות טיהור האוויר שהיא מפתחת. לדבריו, "תדיראן הופכת להיות שחקן גם בתחום איכות הסביבה. לפני 5 שנים כשראיתי שאני מוביל במזגנים, חשבתי מה עוד אפשר לעשות איתו חוץ מלחמם ולקרר, והחלטנו ללכת על טיפול באוויר. פיתחנו מוצר שיושב בתוך המזגן ויודע לנקות חללים מווירוסים, כולל קורונה, אבק ועוד, מה שמאפשר להגן על ילדים ומבוגרים, והיכולות שלו מגובות בכל המעבדות שיש בעולם".

לדבריו "אנחנו הולכים להציע מוצר שיש לו את כל הכלים לנקות את האוויר במהירות, ובעלות לא יקרה, של עד 1,000 שקל, וללא תחזוקה. מתקינים אותו בתוך המזגן והוא מטפל במשך כמה שנים בניקיון הבית. הקמנו לפעילות הזו חטיבה נפרדת ובקרוב נתחיל לצאת עם מוצרים. יש לנו כבר מעל 20 חוזים בעולם, נציג בארה"ב שהתחייב לרכישת רכיבים לטיהור אוויר ב-70 מיליון דולר, הסכמים עם יפן, אוסטליה, קוריאה, ועוד".

תעודת זהות - תדיראן גרופ

תחום פעילות: יבוא, שיווק, ייצור ומכירת מזגנים. באחרונה נכנסה לפעילות בתחום האנרגיה המתחדשת.
היסטוריה: נקראה בעבר קריסטל מוצרי צריכה. בשנת 2009 רכשה את פעילותה של חברת תדיראן מוצרי צריכה מידי קרייר האמריקאית. 
נתונים: את תשעת החודשים הראשונים של 2021 סיכמה עם שיפור של 36% בהכנסותיה, שהתקרבו ל-1.1 מיליארד שקל, והרווח הנקי שלה לתקופה זו צמח ב-31% והגיע ל-111 מיליון שקל.

תעודת זהות - משה ממרוד

אישי: בן 69, נשוי ואב לחמישה ילדים, מתגורר בתל אביב
מקצועי: מנכ"ל ובעל השליטה בתדיראן גרופ, מזה 11 שנים
עוד משהו: ביתו נופר ממרוד היא סמנכ"לית השיווק בתדיראן וביתו מורן ממרוד-לביאד היא סמנכ"לית אסטרטגיה ומשאבי אנוש בתדיראן