מכירות של רבעון בחודש אחד: מי העיר שעקפה את אשקלון בשיא הביקושים לדירות חדשות?

התנפלות משקיעי נדל"ן על שוק הדירות גרמה לכך שבנובמבר האחרון נקבע שיא של 6,155 דירות חדשות שנרכשו, כך עולה מנתוני הלמ"ס • בתוך 3.5 שנים זינקה הכמות החודשית הנמכרת של דירות חדשות כמעט פי 4 • אשקלון, שבתקופה האחרונה כיכבה כעיר שבה נרכשו הדירות הרבות ביותר, ירדה למקום השלישי ואת מקומה תפסה ת"א

תל אביב / צילום: גיא ליברמן
תל אביב / צילום: גיא ליברמן

התנפלות משקיעי נדל"ן על שוק הדירות, במגמה להקדים את העלאת מס הרכישה תרמה לכך שבנובמבר האחרון נקבע שיא של 6,155 דירות חדשות שנרכשו. מדובר בכמות שבשנים מסויימות היתה גבוהה יותר מאשר כמות רבעונית. כך עולה מנתוני הלמ"ס. סביר, שהמעורבות הרבה של המשקיעים גם הביאה לשינוי בצמרת טבלת הערים שבהן נרכשו דירות חדשות בכמות הגדולה ביותר בשלושת החודשים ספטמבר, אוקטובר ונובמבר השנה, לעומת החודשים שקדמו להם.

נובמבר עשוי להתברר כחודש הלוהט ביותר מבחינת היקף עסקאות שבוצעו בו, בשנה הלוהטת ביותר. רכישת הדירות החדשות בחודש זה חצתה את השיא הקודם שנקבע במאי, כשנרכשו 5,429 דירות חדשות. ההערכה כי היו אלה המשקיעים שהביאו את החודש הזה לשיא, כמו שקרה ביוני 2015, אז ארע מקרה דומה של העלאת מס רכישה בשיעורים דומים. גם בחודש ההוא מספר הדירות החדשות שנרכשו רשם שיא, אבל שימו לב לפערים: השיא מיוני 2015 עמד על כ-3,100 דירות, כמחצית מהשיא הנוכחי.

בחינת הלמ"ס את נתוני המגמה מראה, כי מחודש מרץ 2018 שבו נרשם שפל של 1,615 דירות חדשות שנרכשו, נצפתה עלייה בקצב של 2.4% לחודש. מדובר בנתון מרשים ביותר שמזה שנים לא זכור כמותו, וגם זה מובן: בתוך 3.5 שנים זינקה הכמות החודשית הנמכרת של דירות חדשות כמעט פי 4.

כניסתם המאסיבית של המשקיעים לשוק הביאה למהפך בצמרת טבלת המכירות בישראל. הדבר בא לידי ביטוי בעליות משמעותיות של כמויות של דירות חדשות שנרכשו במחוזות היקרים המרכז ותל אביב, שבהם נרכשו 53% מכלל הדירות החדשות שנרכשו בחודשים ספטמבר-נובמבר.

הדבר בולט עוד יותר בזהות הערים שיאניות רכישות הדירות החדשות: אשקלון, שבתקופה האחרונה כיכבה בראש הטבלה, בעיקר בגלל זוגות צעירים ופרויקטים רבים של מחיר למשתכן שמוקמים בשטחה, ירדה למקום השלישי בדירוג, ואת מקומה תפסה בירת הנדל"ן הישראלי תל אביב, שאהודה מאוד על משקיעים אמידים. נרכשו בה בשלושת החודשים ספטמבר-נובמבר 1,078 דירות; למקום השני טיפסה ירושלים, שזה נרכשו 1,033 דירות, ואילו באשקלון, שניצבת במקום השלישי נמכרו 886 דירות חדשות. אחריה מגיעות מודיעין (842), ראשון לציון (724), רמת גן (664) ובאר יעקב (537).