הדילמה הגדולה של גוגל מול פוטין: להיכנע או לנטוש את רוסיה

גוגל נכנסה לכוונת של פוטין במלחמת הצנזורה שלו נגד חברות הטכנולוגיה המערבית, עם קנס שובר שיא של 100 מיליון דולר שהטילו הרוסים על ענקית האינטרנט • הדילמה הגדולה של גוגל מול פוטין – להיכנע לדרישות, או לסגת מרוסיה

ולדימיר פוטין / צילום: Reuters, SPUTNIK
ולדימיר פוטין / צילום: Reuters, SPUTNIK

פחות משבועיים עברו בסך הכל מאז הודיעו הרשויות ברוסיה על נפח הקנסות שהן מטילות על גוגל - 100 מיליון דולר - ועל פייסבוק - 27 מיליון דולר - בגלל מה שהוגדר במוסקבה כ"כשל מערכתי בהסרת תוכן אסור". אלה הם הקנסות הגדולים ביותר שהוטלו אי פעם על חברות טכנולוגיה אמריקאיות, ושיאה של הסתערות הקרמלין על חברות ההייטק המערביות.

הצעד הראשון נרשם בספטמבר האחרון, חודש לפני הבחירות הכלליות ברוסיה, כשמוסקבה דרשה מגוגל ומאפל למחוק את האפליקציה של מנהיג האופוזיציה שם, אלכסיי נבלני, שנועדה לזהות את המועמדים בעלי הסיכוי הגבוה ביותר לניצחון בבחירות, מבין המועמדים העצמאיים שאינם נתמכים על ידי הקרמלין.

אחרי שגוגל ואפל סרבו לדרישה הזאת, מוסקבה הגבירה את הלחץ עד כדי כך ששלחה בריונים חמושים ורעולי פנים לפרוץ לאור היום אל המשרד של גוגל במוסקבה. גם גוגל וגם אפל הסירו את האפליקציה של נבלני, עוד באותו השבוע.

לאחר מכן, בחודש אוקטובר, פנתה לגוגל הוועדה לביטחון והמלחמה בשחיתות של הדומא, הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי, והעבירה לה סדרה ארוכה של דרישות נוספות. הוועדה דרשה מגוגל, בין השאר, למנוע ממשתמשי יוטיוב ברוסיה לפרסם תוכן שמטיל ספק בתוצאות הבחירות, להסיר את החסימה שגוגל הטילה על ערוץ היוטיוב הגרמני RT בעקבות הפצה של תוכן שקרי ולשנות את התוכן באפליקציית המפות של גוגל, כך שיתאים לעמדות הרצויות של הקרמלין, בעיקר בקשר לסיפוח של קרים.

גוגל הגיבה מול כל הדרישות האלו בהססנות. היא הודיעה, למשל, שהיא לא בוחרת צד בסכסוכים טריטוריאליים בין מדינות, ולכן היא אפשרה להציג למשתמשים הרוסיים את קרים כחלק מרוסיה. מצד שני, למשל, היא סירבה לדרישה לסגת מהשעיית ערוץ היוטיוב הגרמני RT, ונימקה את זה בכך שהערוץ מפיץ אינפורמציה מוטעית ומסוכנת לגבי מגפת הקורונה. הסירוב הזה של גוגל הוא הסיבה לקנס שהטיל עליה הקרמלין, בסכום שיא של 100 מיליון דולר.

בצעדי ענק אלה מצטרפת רוסיה אל סין למלחמה בענקיות ההיי טק העולמיות, אלא שבעוד שסין נצמדת למודל של בקרת גלישה והגבלות טכניות, רוסיה מפגינה סוג אחר של לחץ קשוח, שמולו גוגל נאלצת ללמוד שפייסנות חלקית לא בהכרח תספק את הקרמלין.

לפי ההערכות, מוסקבה לא תניח לחברות ההיי-טק לשרת בשום צורה את תנועות האופוזיציה המקומיות, והיא תדרוש בסופו של דבר, בקרוב מאד, להגביר את המעקב והצנזורה על הפלטפורמות של גוגל, תוך כדי איומים על הגדלת הקנסות אף יותר והטרדות כלפי עובדי החברה עצמם.

בתוך מכבש הלחצים שמפעיל עליה הקרמלין, גוגל תצטרך להחליט איך להדוף את הדרישות האלה - איפה כדאי לה להתפשר, איך להגן על העובדים שלה, או אם בכלל לעזוב את רוסיה לחלוטין.