החוקר של ניר חפץ: לא איימתי. זו תחושה סובייקטיבית שלו

משפט נתניהו: עו"ד בעז בן-צור, סנגורו של ראש הממשלה לשעבר, עימת את החוקר הבכיר ניר שוורץ עם תיעוד חקירותיו של עד המדינה ניר חפץ • עו"ד בן-צור: ניתנה לחפץ תחושה שמכירים את נקודות התורפה שלו

ניר שוורץ, חוקר היחידה הארצית לחקירות כלכליות, מעיד במשפט נתניהו / צילום: יובל אראל - N12
ניר שוורץ, חוקר היחידה הארצית לחקירות כלכליות, מעיד במשפט נתניהו / צילום: יובל אראל - N12

היום (ג') נמשכה בבית המשפט המחוזי בירושלים חקירתו הנגדית של ניר שוורץ, החוקר הראשי של עד המדינה ניר חפץ, במשפט נתניהו.

עו"ד בעז בן-צור, סנגורו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, עימת את החוקר הבכיר ניר שוורץ עם תיעוד חקירותיו של חפץ ועם עדותו בבית המשפט לפיה הופעלו עליו בחקירה אמצעי לחץ פסולים, בהם צעקות, איומים, שימוש במשפחתו של חפץ והשפעת החקירה עליה, שימוש באשתו והבאתה לחקירה ותרגיל המקורבת שחלק מפרטיו נמצאים תחת חיסיון.

עו"ד בן-צור הציג לשוורץ חקירה בה החוקר יניב פלג מטיח בחפץ כי "בשעות הקרובות הולכת לנחות עליך פצצה שתזעזע את עולמך... עד עכשיו לא שיקרתי לך, הפצצה שאתה עומד לחטוף, תאמין לי שזה יזעזע את עולמך מהיסוד. לא חושב שאתה לוקח בחשבון את הידע שלנו, מה אנחנו מסוגלים לעשות".

שוורץ השיב כי הוא אינו מבין למה התכוון החוקר פלג, וכי אולי הכוונה למגעים עם שלמה פילבר לחתימה על הסכם עד מדינה. עו"ד בן-צור הראה כי המפגש עם המקורבת לחפץ נערך יום אחרי אמירה זו.

שוורץ נשאל על חלקו וסמכויות של פלג, והשיב כי "יניב הוא לא החוקר הראשי, ולא סביר שהוא מקבל הנחיות מה לחקור את ניר. הוא נמצא כדי לעזור לי ולהיות כשאני לא נמצא. מבחינתי, ליניב פלג לא היו מהלכי חקירה".

עו"ד בן-צור: ניתנה לחפץ תחושה שמכירים את נקודות התורפה שלו

במהלך החקירה הנגדית עלה כי המשטרה ביצעה מעקבים אחרי חפץ לפני שנעצר. "בוא נגיד שהיינו איתך בימים שלפני המעצר שלך, יודע איפה היית בלילה לפני שעצרתי אותך, הם הבלשים כבר שבועות מכירים אותך", נאמר לחפץ בחקירה. עו"ד בן-צור הטיח בשוורץ כי ניתנה לחפץ התחושה שמכירים את נקודות התורפה שלו.

שוורץ השיב כי זו תחושתו הסובייקטיבית של חפץ - "אומרים לו שמכירים ויודעים כדי לתת לו תחושה של עוצמת היחידה". "אתה יודע שאסור להפעיל לחצים לא חוקיים כדי לגרום לאדם להפר את זכותו החוקית", הטיח עו"ד בן-צור, ושוורץ אישר.

בדיון הוצגה חקירה בה החוקר פלג אומר לחפץ: "יש מצב שהילדים שלך לא ירצו להיות איתך בקשר... בגלל שאתה שומר על זכות השתיקה... ההשלכה כאן, מעבר לתקשורת, התא המשפחתי שלך נמצא בסכנה בעקבות הפצצה שאמרתי לך שתגיע בזמן הקרוב מאוד".

שוורץ טען כי בחקירה שיקפו לחפץ את תמונת המצב לפיה אם ימשיך לדבוק בזכות החוקית שלו (לשתוק), זה "עלול לחזק את הראיות נגדו ולפגוע בו". שוורץ השיב כי הוא לא איים, אך עשה שימוש בהשפעה על בני משפחתו של חפץ כדי להסביר לו כי המשך השתיקה הרסני עבורו, וכי הוא עלול להיכנס לכלא.

עו"ד בן-צור: "מותר לאיים על נחקר שמשפחתו תיחרב אם לא ייתן גרסה?"
שוורץ: "אין איום". 
עו"ד בן-צור: "שאלתי כללית". 
שוורץ: "לאיים אסור, אבל יש שיקוף מצב אם ימשיך לא לשתף פעולה".

זימון אשתו של חפץ לחקירה

חפץ העיד כי חלק מאמצעי החקירה הקשים שהופעלו עליו היו זימון אשתו לחקירה, למרות שלא הייתה לה כל מעורבות או ידע בנושא החקירה. חפץ ראה בכך צעד שנועד לשבור אותו רגשית.

ניר חפץ / צילום: אורן בן חקון
 ניר חפץ / צילום: אורן בן חקון

עו"ד בן-צור עימת את שוורץ עם הטענה כי נעשה ניסיון לגרום לחפץ לשתף פעולה תוך שימוש פסול באשתו. "תסכים איתי שזה פסול לזמן אדם לחקירה כדי לעשות תרגיל לקרוב משפחה", אמר עו"ד בן-צור. שוורץ אישר כי כאשר אין תכלית חקירה, זימון אישה הוא לא תקין. הוא גם השיב כי ראש צוות החקירה החליט על זימונה של האישה.

שוורץ אישר כי לאשתו של חפץ "לא היה קשר ספציפי. יכול להיות שנחשפה לשיחות שלו, או שהוא סיפר לה דברים שאירעו בעניין שאותו חקרנו. בנוסף, נתפס מסמך בבית שבו היא מתגוררת, והיה צריך לשאול אותה".

כאשר עו"ד בן-צור הטיח בשוורץ כי את הנשים של אילן ישועה (מנכ"ל וואלה לשעבר) ושל עדים נוספים לא זימנו, שוורץ השיב כי הוא אינו יודע לגבי זה.

עו"ד בן-צור הטיח בשוורץ כי תרגיל החקירה שנערך עם המקורבת לחפץ, שפרטיו אסורים בפרסום, היה על-מנת להפעיל לחץ על חפץ. שוורץ השיב כי הוא לא כתב את השאלות למקורבת, וכי היוזמה הייתה של ראש צוות החקירה, והוסיף: "לא הייתה כוונה לאיים על חפץ בעניינים אישיים שייחשפו אם לא ישתף פעולה".

חפץ תיאר את האמצעים שהופעלו עליו בחקירה כדרקוניים וחסרי פרופורציה, וטען כי הועברו "מסרים חד-משמעיים של איומים". בעדותו של חפץ הושמעה הקלטה בה נשמע החוקר שוורץ צועק: "איפה אתה חושב שאתה נמצא? יש לך משפחה? הם חשובים לך. אל תעשה את זה עבורך אלא עבור משפחתך".

אתמול העיד שוורץ כי חפץ שתק בחקירתו, וכי נעשה ניסיון להביא אותו למסור גרסה. "בניסיון לשכנע אותו כן לקבל גרסה, אני מסביר לו שזה משליך על נקודת המבט של בית המשפט על אותו חשוד, שההשלכות מבחינתו יהיו הרסניות. ואם הוא ייכנס לכלא, לא יראה את המשפחה ואת הילדים, הוא לא יראה. האמירות על בני המשפחה היו כדי להסביר לו את המשמעויות מבחינת השתיקה שלו", אמר.

מחר תימשך חקירתו הנגדית של החוקר שוורץ. אחריו צפוי להעיד החוקר יניב פלג.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.