החוקר של ניר חפץ על דוכן העדים: לא נעשה שום דבר חריג

בביהמ"ש המחוזי בירושלים התחדש היום משפטו הפלילי של בנימין נתניהו • לדוכן העדים עלה חוקר המשטרה ניר שוורץ, שהגיב על עדותו הקשה של עד המדינה ניר חפץ לעניין אמצעי החקירה שהופעלו עליו - וטען: "לא היה לחץ מיוחד או חריג בחקירה, לא לפני ולא אחרי"

ניר שוורץ, חוקר היחידה הארצית לחקירות כלכליות, מעיד במשפט נתניהו / צילום: יובל אראל - N12
ניר שוורץ, חוקר היחידה הארצית לחקירות כלכליות, מעיד במשפט נתניהו / צילום: יובל אראל - N12

בזמן שראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ובני משפחתו התייצבו הבוקר (ב') בבית משפט השלום בתל אביב לדיון בתביעת הדיבה שהגישו נגד אהוד אולמרט - המשפט הפלילי נגד נתניהו התחדש בבית המשפט המחוזי בירושלים.

לדוכן העדים עלה ניר שוורץ, חוקר היחידה הארצית לחקירות כלכליות (יאל"כ) בלהב 422, זאת בהמשך לעדותו הקשה של עד המדינה ניר חפץ לעניין אמצעי החקירה שהופעלו עליו ותנאי המעצר שלו, בין היתר על-ידי שוורץ.

חפץ תיאר את האמצעים שהופעלו עליו בחקירה כדרקוניים, חסרי פרופורציה, ואמר כי הועברו "מסרים חד-משמעיים של איומים". בעדותו של חפץ הושמעה הקלטה בה נשמע שוורץ צועק: "איפה אתה חושב שאתה נמצא? 'יש לך משפחה? הם חשובים לך? אל תעשה את זה עבורך אלא עבור משפחתך".

היום העיד שוורץ כי חפץ שתק במהלך החקירה, "לא אמר מילה ולא נתן שום התייחסות וגרסה לגבי מה שהוטח בו בחקירה. במצב כזה שבן אדם שותק, מנסים להביא אותו לומר גרסה. כמובן לא גרסה ספציפית אלא איזושהי גרסה".

לדבריו, "בניסיון לשכנע אותו כן לקבל גרסה, אני מסביר לו שזה משליך על נקודת המבט של בית המשפט על אותו חשוד, שההשלכות מבחינתו יהיו הרסניות. ואם הוא ייכנס לכלא, הוא לא יראה את המשפחה, ואת הילדים הוא לא יראה. האמירות על בני המשפחה היו כדי להסביר לו את המשמעויות מבחינת השתיקה שלו".

שוורץ הוסיף כי "לא היה לחץ מיוחד או חריג בחקירה, לא לפני ולא אחרי. החיים בתקופת המעצר הם חיים לא נעימים. אדם נורמטיבי, שולפים אותו מביתו, מגיע צוות בלשים, מעירים אותו, לוקחים אותו לחקירה ואז לבית משפט ואז למעצר, ולינה במעצר זה לא בדיוק הילטון. נסיעה בזינזאנה המשטרתית היא לא מרצדס, החקירה לא נעימה, חוקרים אותך על דברים שאתה מנסה להסתיר. מהמקום הזה אני רוצה לומר שלא נעשה מבחינת ניר חפץ שום דבר חריג, שום דבר שלא נעשה עם נחקרים אחרים... הוא קיבל אוכל, הוא קיבל טיפול רפואי ככל שאנחנו יכולים לתת". 

באשר לזימונה של המקורבת לחפץ על-מנת להפעיל לחץ עליו, העיד שוורץ כי ההחלטה התקבלה על-ידי פיקוד היחידה. הוא טען כי לא היה אדם מסוים שנתן את ההוראה. חלק מהדיון בעניין זה התקיים בדלתיים סגורות.

בנוגע ללחץ שתיאר חפץ להחלפת עורך דינו ירון קוסטליץ, אמר שוורץ: "אף אחד לא לחץ על ניר חפץ להחליף עורך דין, המתחם של יחסי עורך דין-לקוח הוא מבחינתי מתחם קדוש. לאורך כל החקירה אמרתי לחפץ שהמתחם הזה הוא מתחם שאני לא נכנס אליו". 

לצד זאת, שוורץ הודה כי החוקר יניב פלג, שותפו, שוחח על כך עם חפץ. "אני חייב לומר שכשקראתי את הפרוטוקולים, ראיתי שיניב פלג משוחח איתו בענייני רופא וחולה, שכדאי להחליף רופא, ובעיניי זה בעייתי. גם כשהיינו יחד בחקירה, היה איזה עניין שיניב דיבר על עורכי הדין, ומיד השתקתי אותו", אמר. נזכיר כי חפץ החליף את עורך הדין שלו כשחתם על הסכם עד המדינה.

שלמה פילבר יעיד בסוף החודש

מחר (ג') תימשך חקירתו הנגדית של החוקר ניר שוורץ. העדים הבאים הצפויים לאחר שוורץ והחוקר ניר פלד: יועצי התקשורת לשעבר של נתניהו, בועז סטמבלר ושי חייק; עו"ד דנה נויפלד, היועצת המשפטית של משרד התקשורת; ועד המדינה שמונה בזמנו על-ידי נתניהו למנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר.

הסנגורים הסכימו לוותר על עדותם של ארבעה עדים, וההודעות שמסרו במשטרה יוגשו לבית המשפט. מדובר בעורכי הדין של אילן ישועה - רלי לשם ואליה גרסטלר ממשרד מיתר; קים לוי, מזכירתו לשעבר של שאול אלוביץ'; ומנכ"ל בזק בינלאומי לשעבר, מוטי אלמליח.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.