"צאר המסחר" של אירופה הולך על קו דק בין ארה"ב לסין

ולדיס דומברובסקיס, הפקיד הכלכלי הבכיר ביותר באיחוד האירופי, מנסה להוציא את הכלכלה ממשבר הקורונה ולחזק אותה נגד יריבים זרים

ולדיס דומברובסקיס / צילום: Associated Press, Olivier Matthys
ולדיס דומברובסקיס / צילום: Associated Press, Olivier Matthys

עבור הפקיד האירופי הבכיר ביותר לנושאי כלכלה ומסחר, הנושא העיקרי על הפרק בשנה האחרונה היה ביטול של נזקים שקרו. כעת סדר היום נע לכיוון בנייה מחדש, שכנראה תהיה קשה יותר.

זמן קצר אחרי שסגן הנשיא בפועל של האיחוד האירופי ולדיס דומברובסקיס נכנס לתפקידו ב-2019, הוכתה כלכלת גוש המדינות על ידי נגיף הקורונה. כשהוא הוסיף את נושא המסחר לתחום העיסוק שלו באוקטובר 2020, יחסי המסחר משני צידי האוקיינוס האטלנטי היו בנקודת שפל שלא הייתה כמותה מאז ימי מלחמת העולם השנייה.

כיום, אנשי עסקים ופוליטיקאים משני צדי האוקיינוס מדברים על היחסים המסחריים יותר באופטימיות, וחבילת סיוע פיננסית ענקית של האיחוד האירופי מוגשת למדינות החברות באיחוד.

דומברובסקיס המנומס והשקט, לשעבר ראש ממשלת לטביה, זכה בשבחים על תפקידו בשתי החזיתות.

בפסגה בין ארה"ב לאיחוד האירופי שנערכה בבריסל ביוני, כשדומברובסקיס ונציגת המסחר של ארה"ב קתרין טאי הכריזו שיסיימו מריבה מרירה על סובסידיות ליצרניות המטוסים איירבוס ובואינג, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן היה כל כך מרוצה מההתקדמות שאמר בצחוק שאולי ייקח את דומברובסקיס אתו בחזרה לוושינגטון כדי לפתור כמה עניינים.

באוקטובר, טאי ודומברובסקיס אמרו שיסיימו סכסוך על מכסים אמריקאיים על פלדה ואלומיניום שהוטל על ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. השניים נפגשו כמה פעמים בסתיו על מנת לדון בנושאים שונים, כולל רביזיה בחוקי המס והחייאת ארגון הסחר העולמי, שנזנח בשנים האחרונות.

השנה שחלפה הייתה "שנה מאוד חשובה לתיקון יחסי המסחר בין ארה"ב לאיחוד האירופי, שנפגעו בזמן ממשל טראמפ", אמר דומברובסקיס.

"מה שעשינו, ניתן לומר באופן נרחב, מילא את הציפיות", אמר, והוסיף שהיו תקוות גדולות לאיפוס היחסים עם כניסת ביידן לתפקיד. הוא הוסיף שנותרו אתגרים גדולים. "באופן ברור, ישנם נושאים רבים שאנו צריכים לעבוד עליהם".

עדיין, עצם הנסיגה ממצב של מרירות הדדית מוצג כהתקדמות בקהילת העסקים הטרנס-אטלנטית.

"אנחנו נמצאים במקום שונה מאוד לעומת לפני שנה"

"באמת היה מומנטום חיובי שיצא מהפסגה" ביוני האחרון, כך אמרה סוזן דיינג'ר, מנהלת לשכת המסחר האמריקאית באיחוד האירופי. על אף סכסוכים כמה שבועות אחר כך בגלל הנסיגה האמריקאית מאפגניסטן ועסקה שנויה במחלוקת של מכירת צוללות אמריקאיות לאוסטרליה, היא אמרה ש"אנחנו נמצאים במקום שונה מאוד לעומת לפני שנה".

כאב ראש גדול השנה יגיע מהניסיון לתקן את ארגון הסחר העולמי, שפגישה שנקבעה בו לדצמבר הועברה למרץ בגלל נגיף הקורונה. רבות מ-164 המדינות החברות אומרות שארגון הסחר העולמי צריך לעדכן את כלליו, שנכתבו בשנות ה-90, ומעולם לא חזו את הכלכלה הדיגיטלית או קיומה של מדינה כמו סין עם התערובת של קפיטליזם לצד ממשלה סמכותנית. בארגון הסחר העולמי ניהלו רק חלק מהעבודה השוטפת שלו מאז שממשל טראמפ חסם מינוי של שופטים לאחד הפאנלים החיוניים בגוף הבינלאומי.

באוקטובר, טאי אמרה שהיא אופטימית לגבי תיקון ארגון המסחר העולמי ושפגישות אישיות תכופות שעשתה עם דומברובסקיס בזמן הסתיו "המשיכו לבנות על יחסי העבודה המאוד החיוביים שיש לי" אתו. "אני מקווה שלא נמאס לו ממני", התבדחה על תכיפות המפגשים ביניהם.

אך על אף שיפור היחסים ושביתת נשק בנושא סכסוך המסחר, "לא באמת פתרנו שום בעיה", אמר פרדריק אריקסון, מנהל המרכז האירופאי לכלכלה פוליטית בינלאומית, מכון מחקר מבריסל. שני הצדדים הקדישו עצמם בשנים האחרונות לפתרון הסכסוכים על תעופה ועל המכסים שהוטלו על מתכות, נושאים שהיו קשורים גם בענייני פנים סבוכים בשתי הכלכלות. השאיפות לחידוש של ארגון הסחר העולמי צנועות, בהתחשב באתגר הכרוך בהשגת קונצנזוס, אמר אריקסון.

"אין ספק שארגון הסחר העולמי נמצא במשבר"

"אין ספק שארגון הסחר העולמי נמצא במשבר", אמר דומברובסקיס. הוא אמר שהיא מקווה להפיג את המשבר בגלל "שאנו רואים מוכנות של ארה"ב להיות מעורבת". בארגון האירופי שותפים לחששות האמריקאים ש"ספר הכללים של ארגון הסחר העולמי אינו מעודכן" בנושא דיגיטציה והכלכלה הסינית, כך אמר.

בזמן שהסכסוכים הישנים עדיין מכאיבים, מקווה דומברובסקי שבעתיד ניתן יהיה להימנע מאי הסכמות באמצעות פורום טרנס-אטלנטי חדש, מועצת המסחר והטכנולוגיה של ארה"ב והאיחוד האירופי. הקבוצה הזו, שערכה את פגישתה הראשונה בפיטסבורג בספטמבר, רוצה להתמודד עם הבעיות של השנים הקרובות, כמו רגולציה של אינטליגנציה מלאכותית ושיתוף פעולה על מערכת תקנים חדשה לתחומי תעשייה שונים.

המועצה מתקבלת באופטימיות זהירה בבריסל ובוושינגטון כגוף שעשוי להפוך למוסד שישרוד מעבר לממשל הנוכחי ויאפשר לשני הצדדים לדון באתגרים חדשים ככל שאלה יצוצו ואופיים יובהר.

"זה מספק פורום מתמשך למעורבות על הנושאים האלה", אמרה מריה דמרציס, סגנית מנהלת של Bruegel, מכון מחקר מבלגיה.

דומברובסקיס אמר ש-10 קבוצות העבודה במועצה ותת הקבוצות שלהן ייפגשו בשלב מוקדם השנה על מנת לחפש מטרות שניתן להציג בפגישה בדרג גבוה הבאה, שנקבעה בינתיים באופן לא סופי לאביב, בצרפת.

יוזמות אחרות שדומברובסקיס מעורב בהן עשויות לגרום לחיכוך עם ארה"ב ומדינות אחרות, בייחוד סין. מטרתן לשלב את הכוח הכלכלי של 27 המדינות בגוש ולשלוט טוב יותר בגישה של מדינות לשוק העשיר שלה, שיש בו כמעט 450 מיליון צרכנים.

דומברובסקיס ועמיתו במועצה האירופית, הרשות המבצעת של האיחוד האירופי, מהדקים את הכללים על מנת למנוע מחברות שמקבלות תמיכה ממשלות של מדינות מחוץ לאיחוד אפשרות לרכוש חברות אירופאיות או להתחרות נגדן על חוזים מסוימים של האיחוד האירופי.

בגוש המדינות גם מתקרבים להסכמה על כללים לרכש בינלאומי שיאפשרו לאיחוד האירופי לדחות חברות ממדינות שמחריגות חברות אירופאיות מהחוזים הממשלתיים שלהן. המכשיר הזה כנראה ישפיע על סין אבל עלול לפגוע גם בארה"ב, שם כללי רכש "קנה אמריקאי" לעתים קרובות מותירים חברות אירופאיות המתמודדות על מכרזים בעמדת חסרון.

"אנו מוכנים לפעול גם באופן אוטונומי, אם נהיה חייבים"

בדצמבר, דומברובסקיס חשף מכשיר נוסף נגד כפייה שיאפשר למועצה להטיל מכסים ולחסום ייצוא ממדינות המשתמשות בכיפופי זרוע כלכליים מול האיחוד האירופי, כמו חרמות, בדיקות בגבול או בדיקות ביטחוניות. להצעה הזו ייקח חודשים, אם לא שנים, לעבור ולהיות מיושמת.

יחד, הצעדים האלה "יאפשרו לנו לפעול בדרך יותר אוטונומית, בעת הצורך", על ידי הפעלת השריר הכלכלי של גוש המדינות, כך אמר דומברבוסקי. "אנו מחויבים לרב-צדדיות אבל אנו מוכנים לפעול גם באופן אוטונומי, אם נהיה חייבים".

משקיפים רבים מטילים ספק בכך ואומרים שאפילו אם האיחוד האירופי יאמץ את הצעדים המוצעים, הגעה להסכם פנימי בין מדינות הגוש להפעיל את הכלים האלה נגד מדינות חזקות לא תהיה קלה בגלל שישנם סדרי עדיפויות סותרים בין מדינות הגוש לבין עצמן.

אנליסטים מציינים שבדצמבר, סין בפועל אסרה על כל היבוא מהמדינה הקטנטנה באיחוד האירופי ליטא בגלל תמיכתה בטייוואן, שסין רואה בה מחוז שהתמרד נגד המדינה. התגובה החיוורת של המועצה - המנהלת את סחר החוץ עבור כל מדינות האיחוד האירופי - נרשמה במקומות רבים כהדגמה חדשה לקושי של גוש המדינות להגיב באופן אחיד ורב עצמה ללחצים מבחוץ.

דומברובסקיס אמר שהמועצה עוקבת אחרי ההתפתחויות מקרוב, מנסה להבין את העובדות ו"לעבור דרך הערוצים הדיפלומטיים והפוליטיים על מנת לפתור את הנושא הזה". דיווחים שמוצרים ממדינות אירופאיות אחרות שיש בהם רכיבים מליטא נדחים גם הם על ידי פקידי המכס הסינים הם מטרידים, כך אמר.

"אנו מכירים במורכבות היחסים שלנו עם סין", אמר דומברובסקיס, וציין שהאיחוד האירופי רואה בסין שותפה במלחמה נגד שינוי האקלים, מתחרה במסחר ויריבה מערכתית בכל הנוגע למודל הכלכלה והמשילות.

"אנחנו צריכים לנווט במערכת היחסים המאוד מורכבת הזו, בהתחשב בכך שסין היא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם", אמר דומברובסקיס.