גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה יכול להגן על תיקי ההשקעות מהשלכותיה של עליית מחירים מתמשכת

האם מניות הן האפיק היחיד שיניב תשואות עודפות? מה היתרון, והחיסרון אם יש, של תעודת סל על מחיר הזהב? ● אלו בין השאלות שהוצגו בבחינת רשות ני"ע מקצועית ב', למבקשים להשיג רישיון לניהול תיקים, שהתקיימה בחודש שעבר ● כתבה 1 מתוך שתיים

משרדי גוגל במנהטן. האם נכון להתמקד במניות טכנולוגיה בלבד? / צילום: Reuters
משרדי גוגל במנהטן. האם נכון להתמקד במניות טכנולוגיה בלבד? / צילום: Reuters

בחודש דצמבר 2021, ערכה רשות ניירות ערך את הבחינה מקצועית ב' המיועדת למבקשים להשיג רישיון כמנהלי השקעות. בחרנו בה שאלות מרכזיות, ולהלן התשובות.

נתונים לשאלות 1-3:

לפניכם שלוש טענות. ביחס לכל טענה, סמנו אם היא נכונה או שלא ניתן לדעת, ונמקו בקצרה.

שאלה 1:

אני קורא כבר כמה שנים נבואות זעם של "מומחים" על התמוטטות קרובה של שוק המניות האמריקאי, שלא מתממשות. צריך להפנים שמדובר בעידן חדש שבו הריביות יכולות להישמר ברמה אפסית עוד שנים רבות, וההשקעה היחידה שתניב תשואות היא השקעה בשוק המניות. אני מעוניין להגדיל את החשיפה שלי מ-30% מניות ל-80% מניות.

תשובה: אי אפשר לדעת. אכן, הריביות עשויות להישמר ברמה אפסית עוד שנים רבות, אך הדעת נותנת שהן יעלו לנוכח האינפלציה המתעוררת כמעט בכל העולם וגם בשל העיוותים שהריבית האפסית גורמת להן. התוצאה תהיה ירידות בשערי איגרות החוב הממשלתיות ויצירת אלטרנטיבה השקעתית למניות, מה שלא קיים היום. לכן, המסקנה שההשקעה היחידה שתניב תשואות יפות היא זו של השקעה במניות, היא מסקנה נמהרת מאוד. ומה שעוד יותר נמהר וגם שגוי זה הרצון לקפוץ ממדיניות של 30% מניות ל-80% מניות, שיכולה להתברר כקפיצת באנג'י.

שאלה 2:

מכיוון שבשוק האג"ח כבר לא ניתן להשיג תשואות נאותות, אני מעוניין להחליף את השקעותיי בקרנות לא סחירות פרטיות המספקות הלוואות לצרכנים, שם ניתן להשיג תשואות גבוהות הרבה יותר.

תשובה: נכון. קרנות לא סחירות פרטיות המספקות הלוואות לצרכנים אכן נתנו בשנים האחרונות תשואות נאות מאוד, וגם נכון שבשוק האג"ח יהיה קשה מאוד מנקודת הזמן הנוכחית להשיג תשואות סבירות, שכן התשואות לפדיון של חלק ניכר מהן, שליליות. יחד עם זאת, צריך לא לשכוח שקרנות כאלו אינן נזילות לאורך שנים, ובמשבר חריף של מיתון יכולים להיגרם הפסדים בלי יכולת לפעול, מה שאפשרי באיגרות חוב סחירות.


שאלה 3:

לאור ניסיוני בניהול תיק ההשקעות האישי שלי בבנק, ניהול אישי שלי והשקעה במניות טכנולוגיה בקופה יניבו לי תשואות גבוהות יותר ממה שהשיגו עד היום הקופות המנוהלות.

תשובה: לא נכון. לניהול אישי יש נחיתות מקצועית ברורה מול ניהול של משקיע מוסדי עם אנשי השקעות ואנליסטים מקצועיים. מעבר לזה, התמקדות אך ורק במניות טכנולוגיה היא שגויה, למרות, ואולי דווקא, בשל העובדה שבשנים האחרונות הן השיגו תשואה עודפת. יש פה פגיעה בעיקרון של פיזור, ובכלל לא נכון להשוות בין ביצועים של קופה שמשקיעה במגוון גדול מאוד של אפיקים, סחירים ולא סחירים, להשקעה במניות בלבד, ועוד יותר - במניות של סקטור מסוים יהיה חשוב ואטרקטיבי ככל שיהיה.

נתונים לשאלות 4-11:

יעל מנהלת תיק השקעות מאוזן המורכב מאפיקי השקעה רבים בישראל ובחו"ל. היא חוששת מעלייה מתמשכת באינפלציה בשנים הקרובות - בשונה מהערכות השוק שמעריך אינפלציה זמנית. לפניכם מכשירי השקעה האמורים להגן על תיקי השקעות מהשלכותיה של עליית מחירים מתמשכת. על כל אחד יש לציין יתרון אחד וחיסרון אחד.


שאלה 4:

אג"ח צמודות מדד במח"מ ארוך.

תשובה: יתרון - השגת הצמדה כמעט מלאה לאינפלציה (גם באג"ח ארוכות התשואה נטו למשקיע היא שלילית) בהנחה שמחזיקים את האג"ח עד לפדיון.
חיסרון - מחיר האג"ח הארוכות עלול להיפגע קשות מהעלאת ריבית שבהחלט אפשרית, ואם המשקיע יזדקק לכסף לפני פדיון האג"ח, עלול להיגרם לו הפסד, והפסד כבד.

שאלה 5:

אג"ח צמודת מדד במח"מ קצר.

תשובה: יתרון - קשה להצביע על יתרון כלשהו פרט להרגשה המוטעית שהמשקיע צמוד לאינפלציה.
חיסרון - התשואה נטו למשקיע היא ריאלית שלילית עמוקה, וזאת עוד לפני שמביאים בחשבון את עמלת הקנייה ועמלת הפדיון, ודמי שמירה אם הם קיימים.

שאלה 6:

תעודת סל העוקבת אחרי מחיר הזהב.

תשובה: יתרון - זהב נחשב כמגן טוב מפני אינפלציה לנוכח סטטיסטיקה מצטברת (אבל לא בכל תקופה).
חיסרון - כיום הריבית היא אפסית ולכן החזקת זהב (דרך תעודת סל) לא כרוכה באובדן תשואה אלטרנטיבית של ממש. אולם, עלייה באינפלציה שתגרור העלאת ריבית עלולה לפגוע במחיר הזהב. במידה רבה הדבר תלוי בריבית האלטרנטיבית שאליה נגיע.

שאלה 7:

מניות חברות העוסקות בכריית זהב.

תשובה: יתרון - במצב שלעלייה במחיר הזהב, העלייה במחירי מניות הכרייה צפויה להיות גבוהה יותר, ובניגוד לזהב, חברות כאלה מחלקות בדרך כלל גם דיבידנד.
חיסרון - מחירי מניות כריית זהב הן תנודתיות הרבה יותר מהתנודתיות שמאפיינת את מחירי הזהב, ומשכך הן יותר "רחוקות" מהצמדה למדד ובמקרה של ירידה במחיר הזהב, הירידה בהן צפויה להיות תלולה יותר.

שאלה 8:

תעודת סל העוקבת אחרי מחיר הביטקוין.

תשובה: יתרון - המכשיר יכול להתבטא אולי אך ורק בתקופות שלכאוס כללי בכלכלה העולמית.
חיסרון - זה אינו מכשיר שמיועד להגן מפני אינפלציה, הוא אינו משלם ריבית, ולתעודות סל על הביטקוין יש חסרונות והיא לא תשיג את מלוא עליית מחיר הביטקוין אם תהיה כזו.

שאלה 9:

אופציית PUT (מכר) על מדדי מניות בארה"ב.

תשובה: יתרון - קיים, אבל רק במקרה של ירידת מחירי המניות ורווח למשקיע באופציית ה-PUT תתרחש עקב עלייה בשיעור האינפלציה והעלאה חדה של הריבית.
חיסרון - בכל סיטואציה אחרת, זו ספקולציה לשמה והחיסרון העיקרי הוא שאופציות הן לתקופה קצרה יחסית שלא בהכרח תואמת את פרק הזמן שבו עולה שיעור האינפלציה.

שאלה 10:

תעודת סל שורט ממונפת פי 3 על מדדי מניות בארה"ב.
תשובה: יתרון - כמו בתשובה 9.
חיסרון - כמו בתשובה מס' 9 בתוספת ציון שרכישת תעודת סל ממונפת כזו לא בהכרח תספק רווח של פי 3 משיעור הירידה.

שאלה 11:

תעודת סל העוקבת אחרי מחירי סחורות בעולם.
תשובה: יתרון - מחירי הסחורות הם גורם שבהחלט משפיע על שיעור האינפלציה ולכן למי שחושש מאינפלציה שתתקבע, יש היגיון בהחזקת תעודת סל על מחירי הסחורות.
חיסרון - מחירי הסחורות הם תנודתיים מאוד, והם רק גורם אחד מיני רבים לאינפלציה, כך שהם לא נותנים "כיסוי מלא" לאינפלציה.

שאלה 12:

יותם עובד כמנהל תיקים בחברת "יער פיננסים". ב-1 בינואר הצטרפו לחברה שני לקוחות חדשים (אופק וסתיו - אחיות שקיבלו כספים בירושה). אופק העבירה לניהול 1 מיליון שקל במזומן, וסתיו העבירה תיק השקעות בנוי בסך 1 מיליון שקל, אשר כולו מושקע במניות בארץ ובעולם. מדיניות ההשקעות של אופק וסתיו זהה: עד 100% במניות, ללא מגבלות של חשיפה לחו"ל, אג"ח חברות או מט"ח בתיק. לשתיהן טווח השקעה של 5 שנים לפחות ויחס זהה לסיכון.
עקב חשש מרמת המחירים הגבוהה בשווקים וכדי להימנע מהפסדים בראשית דרכו של התיק, החליט יותם להשקיע בשלב ראשון רק שליש מהתיק של אופק, ולהשאיר את שני השלישים הנותרים במזומן. מה המשמעות וההשלכות של החלטה זו?

תשובה: לא ברור מדוע יותם פעל כפי שפעל רק בתיק של אופק, אם נמסר לו באפיון צורכי לקוח, שהיחס לסיכון של שתי האחיות זהה, טווח ההשקעה זהה ואין לאף אחד מהתיקים מגבלות השקעה. זו טעות, שכן להחלטה להמתין עם מירב התיק במזומן עלול להיות מחיר כבד של פיגור בתשואות, ובכל מקרה תשואות שני התיקים לא יוכלו להיות זהות או אפילו קרובות זו לזו.

הכותב הוא מבעלי בית ההשקעות מיטב דש. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול-דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק 

עוד כתבות

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● בעקבות המגעים לשחרור חטופים, השקל התחזק בכ־2% מול הדולר ● המדדים המרכזיים בישראל ובארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס ●  גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

היום ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

המניה שהטריפה את וול סטריט פרסמה תחזית חיובית, אך ירדה במסחר המאוחר

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?