צרפת נגד פייסבוק וגוגל: קנסות של מיליוני אירו על הפרת חוקי הגנת המידע

רגולטור הגנת המידע בצרפת הגיש קנסות נגד גוגל ופייסבוק בטענה שעברה על סעיף "עוגיות" בחוק הגנת המידע • מעבר לקנסות, החברות חייבות להחיל שינוי בתהליך בתוך שלושה חודשים, אחרת יקבלו קנסות נוספים

מארק צוקרברג, מנכ''ל מטא (לשעבר פייסבוק) / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג, מנכ''ל מטא (לשעבר פייסבוק) / צילום: Shutterstock

הרשות להגנת המידע הצרפתית, CNIL, הודיעה כי קנסה את גוגל בסך של 150 מיליון אירו ואת פייסבוק בסך של 60 מיליון אירו בגין אי-ציות לחקיקה בנושא "עוגיות". הרשות, האחראית בצרפת על אכיפת תקנות ה-GDPR האירופיות וגם על החוק המקומי להגנת המידע, סיפרה כי ביצעה חקירות וקבעה: גוגל, יוטיוב ופייסבוק לא מאפשרות ללקוחות לסרב לתת את "העוגיות" שלהם, באותה קלות שהם יכולים לקבל - וזה עובר על החוק.

בקצרה, "עוגייה" (Cookie) היא מחרוזת על גולשים שונים באתרי האינטרנט, מה שעוזר לספקי אינטרנט לעקוב ולאגור מידע על הלקוחות. כך האתרים השונים זוכרים מה נעשה בעבר באתר ויכולים להציע את התוכן המתאים ביותר עבור המשתמש.

The restricted committee, הגוף ברשות הצרפתית שאחראי על קביעת סנקציות, קבע כי אתרים אלה מספקים לגולשים כפתור אישור לאיסוף קבצי "העוגיות", ועם זאת אינם מספקים פתרון שווה-ערך שמאפשר לסרב למסירת המידע הזה. "נדרשים מספר קליקים כדי לסרב על נתינת קבצי 'עוגיות'", נכתב בהודעה.

לטענת הגוף, בחירה כזו משפיע על תהליך ההחלטה ועל חופש ההסכמה. "מאחר שבאינטרנט המשתמש מצפה לעיין במהירות באתרים, העובדה שהוא לא יכול לסרב למהלך באותה קלות שהוא יכול להסכים - מהווה הפרה של סעיף 82 של חוק הגנת המידע הצרפתי", לשון ההודעה.

כתוצאה מכך, הרשות פרסמה קנסות של 150 מיליון אירו נגד גוגל (90 מיליון אירו ל-Google LLC ו-60 מיליון אירו ל-Google Ireland Limited). בנוסף, הוטל קנס של 60 מיליון אירו נגד פייסבוק אירלנד.

לצד הקנסות, הרשות דורשת מהחברות לספק אמצעי שבעזרתו הגולשים יוכלו לסרב בקלות לאישור כזה (אישור איסוף נתוני "העוגיות" שלי), בדומה לכפתור האישור הקיים, וזאת בתוך שלושה חודשים. אם לא יעשו כן, יצטרכו לשלם קנס של 100,000 אירו ליום איחור.

ההצדקה לסכומים לפי הרשות היא סיכום של מספר האנשים שהושפעו בשילוב רווחים ברורים של החברה מהכנסות בפרסום - אלה ההכנסות שמושפעות מהנתונים שנאספים על-ידי "העוגיות". 

דובר מטעם מטא, לשעבר פייסבוק, מסר בתגובה: "אנו בוחנים את החלטת הרשות ונשארים מחויבים לעבוד מול הרשויות הרלוונטיות. בקרות הסכמת 'העוגיות' שלנו מספקות לאנשים שליטה רבה יותר על הנתונים שלהם, כולל תפריט הגדרות חדש בפייסבוק ובאינסטגרם שבו אנשים יכולים לנהל את ההחלטות שלהם בכל עת, ואנחנו ממשיכים לפתח ולשפר את הבקרות האלה".

דובר Google מסר: "אנשים סומכים עלינו שנכבד את הזכות שלהם לפרטיות ונשמור על הבטיחות שלהם. אנחנו מבינים את האחריות שלנו לשמור על אמון זה ולאור החלטה תחת הוראות הפרטיות המקוונת, אנחנו מתחייבים להמשיך לבצע שינויים ולפעול באופן אקטיבי יחד עם הרשות הצרפתית להגנת המידע (CNIL)".