כשרות | דעה

מהפכת הרפורמה בכשרות - הגיע הזמן ליישם

כעת מגיע רגע המבחן האמיתי של הרפורמה, הזקוקה לתשתית מתאימה על מנת להיות מיושמת

השר מתן כהנא / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
השר מתן כהנא / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

השבוע נכנס לתוקפו החלק הראשון במהפכת הכשרות. החל מהיום, כל בעל עסק המעוניין לקבל כשרות, לא מחויב לפנות לרבנות המקומית, כפי שהיה נהוג עד כה, אלא יכול לפנות לכל רב מקומי שיבחר על מנת לקבל תעודת כשרות.

פתיחת אזורי הכשרות לתחרות מביאים בשורה גדולה - המונופול שהיה קיים עד כה כתוצאה מסמכותו הבלעדית של הרב המקומי על הכשרות בתחומו הופקע, ומעכשיו ניתן לדבר במונחים של תחרות גם בתחום זה שהיה עד כה נטול תחרות לחלוטין. כל אותם מצבים של ניגודי עניינם שנבעו מאותה סמכות בלעדית לרב המקומי, גם הם צפויים להשתנות בעקבות פתיחת אזורי הכשרות.

התחרות, אם תתממש, עשויה הביא לשיפור משמעותי בתחום הכשרות ולהביא לטיוב שרותי הכשרות, כפי שקרה עם פתיחת אזורי רישום הנישואים.

זהו, כאמור רק החלק הראשון של החוק. בעוד כשנה מהיום, החל מינואר 2023 צפוי החוק כולו להכנס לתוקף ולחול באופן מלא. עד אז צפויים לקום תאגידי כשרות פרטיים שירחיבו את התחרות ויביאו את השינוי המשמעותי בתחום זה.

העובדה שהמדינה הייתה זו שספקה עד כה את שרותי הכשרות היא לא דבר רע כשלעצמה. אדרבה, העובדה שהמדינה לוקחת חסות על שרותי הדת ומעניקה לאזרחיה שירותים בתחום הכשרות היא דבר טוב וחברתי. ואולם, המציאות מלמדת, כפי שקורה גם בתחומים אחרים, שבהעדר תחרות ובמציאות בה הכוח מרוכז בידי גורם אחד, נוצרים כשלים רבים.

כתוצאה מניגוד העניינים המובנה, הנובע מכך שהעסקת משגיחי הכשרות נעשה על ידי בעלי הכשרות עצמם, יחד עם העדר פיקוח משמעותי, רמת הכשרות המקומית סבלה מחלאים רבים. העובדה שאיכות הכשרות היתה תלויה ברב המקומי ייצרה סטנדרטים לא אחידים ונוצרה מציאות בעייתית במיוחד בתחום הכשרות בארץ, שהתריעו עליה לא פעם.

ולכן, צריך להבין שהמהפכה שנכנסת לתוקף היום מביאה עמה תקווה אמיתית לשינוי ובשורה עבור צרכני הכשרות.

אלא שכעת מגיע גם רגע המבחן של מהפכת הכשרות. ההצלחה של הרפורמה או כישלונה, תלויים במידת היישום של החוק. על מנת שהחוק יביא עמו את הבשורה המיוחלת, נדרשת עוד עבודה רבה. כדי שתהיה תחרות אמיתית, נדרשת תשתית מתאימה - אחרת הרפורמה הזו תישאר ריקה מתוכן. שירות השגחת הכשרות הוא מורכב יותר מהשירות הנוגע למתן תעודת נישואים. שירות השגחת הכשרות דורש מנגנון שלם של השגחה ופיקוח.

עכשיו, כשהמשוכה הפוליטית מאחוריו, על שר הדתות להשלים את המהפכה שהתחיל -עליו להשלים את ניסוח התקנות שמהווים את ליבה של הרפורמה, לפעול למנות ממונה מטעמו שיהיה אחראי על מערך הכשרת כפי מוגדר בתיקון לחוק, לפעול לקידום תקן הכשרות שיקבע סטדרט אחיד לכשרות, ובעיקר - הגיע העת למינוי רבנים חדשים ומגוונים שיממשו את השינוי. במציאות שבה ב-35 ערם אין רב עיר מכהן, הרי שכל המהפכה התלויה בפתחת אזורי הכשרות עשויה להיות לא רלוונטית.

רפורמת הכשרות מביאה עמה בשורה חשובה, וכעת היא עומדת למבחן. אך בזמן שהקרב התקשורתי בין הרבנות הראשית לשר הממונה, עולה מדרגה, כפי שראינו בהתבטאויות האחרונות בנושא הגיור, יש חשש שהציבור הוא שוב מי שייפגע. כעת, משהחוק עבר, ונכנס בחלקו כבר לתוקף, יש לפעל ליישום מיטבי של החוק, לפעול להקמת התשתיות הנדרשות, לפתוח את שוק הכשרות לתחרות אמיתית ולהביא בשורה לכשרות איכותית טובה עבור הציבור כולו.

הכותבת היא ראש תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה ועבודה