כפר סבא - העיר המובילה באיכות החיים; ולאיזה מקום הגיעה ת"א?

מהסקר של הלמ"ס עולה עוד כי ירושלים היא העיר עם איכות החיים הנמוכה ביותר מבין 16 הערים הגדולות בארץ

כפר סבא. מובילה באיכות החיים / צילום: Shutterstock
כפר סבא. מובילה באיכות החיים / צילום: Shutterstock

כפר סבא היא העיר עם איכות החיים הגבוהה ביותר מבין 16 הערים הגדולות בארץ - כך עולה מסקר של הלמ"ס שבחן 51 מדדי איכות חיים. מהסקר עולה כי ירושלים היא העיר הגדולה עם איכות החיים הנמוכה ביותר. תל אביב הגיעה למקום השישי בלבד.

ככלל חילקו בלמ"ס את הערים לשלוש קטגוריות: אלה שקיבלו ציון כולל גבוה במדדי איכות החיים - שהיו כפר סבא, רחובות, רמת גן, ראשון לציון, באר שבע ותל אביב; אלה שקיבלו ציון כולל בינוני במדדי איכות חיים - חולון, נתניה, פתח תקווה וחיפה; והקבוצה השלישית כוללת את הערים עם ציון כולל נמוך במדדי איכות חיים - בית שמש, אשקלון, אשדוד, בני ברק, בת ים וירושלים.

כפר סבא נמצאה כמי שמובילה ברוב מדדי איכות החיים בהשוואה ל-16 הערים הגדולות. המדדים שבהם כפר סבא מובילה כוללים: תוחלת חיים, צפיפות דיור, שביעות-רצון מאזור המגורים, שביעות-רצון מהניקיון באזור המגורים, שביעות-רצון מפארקים ומשטחים ירוקים באזור המגורים ואמון כללי (ביטחון בזולת).

תל אביב, בירת הנדל"ן הישראלי, העיר ש"כולם רוצים להגיע אליה" הגיעה כאמור רק למקום השישי. התברר כי העיר אומנם מובילה בשיעור התעסוקה, בשיעור הזכאות לבגרות ובאחוז הנגישות למחשב, אך נופלת במדדים אחרים, שחלקם לפחות מהווה תמונת מראה של המחיר שאנשים משלמים כדי לגור בעיר: אחוז משקי הבית המשלמים עבור דיור 30% או יותר מהכנסתם מגיע בתל אביב ל-46%, לעומת ממוצע כלל-ארצי של 30%; שביעות-הרצון מהאיזון בין העבודה לתחומי חיים אחרים הגיעה בתל אביב ל-61%, לעומת ממוצע ארצי של 69%. תחושת הביטחון בסביבה מקוונת הגיעה בתל אביב ל-40.8% ,לעומת ממוצע ארצי של 52.8%. אחוז החריגות של הקוליפורמים במי השתייה בעיר גבוהה בהרבה מהממוצע הארצי. 

ירושלים במקום האחרון

ירושלים, כאמור, הגיעה למקום האחרון. מתוך 51 מדדים הזמינים עבור ירושלים, ב-18 מדדים מצבה טוב יותר מהממוצע הארצי, וב-33 מדדים מצבה פחות טוב מהממוצע הארצי.

הפרמטרים שהורידו את ירושלים למקומה הנמוך קשורים בחלקם הגדול לאיכות חיים בסיסית: שיעור האבטלה הממושכת, שביעות-הרצון מאזור המגורים, שביעות-הרצון מהמצב הכלכלי ונגישות למחשב פחותה מאשר במקומות אחרים.

בלמ"ס מסבירים כי עקב הרכבה הדמוגרפי הייחודי של האוכלוסייה בירושלים וההטרוגניות הרבה שלה, יש פערים גדולים מאוד בין האוכלוסייה היהודית לזו הערבית.

העיר השלישית בגודלה, חיפה, הגיעה רק למקום העשירי בדירוג איכות החיים, וכאמור היא כלולה בקבוצת הערים עם ציון כולל בינוני במדדי איכות חיים. מתוך 51 מדדים הזמינים עבור חיפה, ב-25 מדדים מצבה טוב יותר מהממוצע הארצי, וב-26 מדדים מצבה פחות טוב מהממוצע הארצי.

המדדים החיוביים שנמצאו בחיפה היו עלות שירותי דיור לחודש מתוך ההכנסה הפנויה נמוכה מהממוצע הארצי, וצפיפות הדיור. לעומת זאת, מצבה של חיפה היה פחות טוב מהממוצע הארצי במדדי תחושת הביטחון בסביבה מקוונת ואמון כללי בזולת.