בנט: "בדרך ל-20 אלף מאומתים ביום עד סוף השבוע"

על רקע הגל החמישי, הכאוס במתחמי בדיקות הקורונה וההנחיות המבלבלות כינס ראש הממשלה מסיבת עיתונאים • בנט התייחס בין היתר לצפיפות בתורים לבדיקות: "בשעות אלה אנחנו נערכים לשינוי קריטריונים כדי להוריד באופן מהיר את העומס הכבד", והודיע כי "בבתי ספר יסודיים מורים ותלמידים מחוסנים שייחשפו לחולה מאומת יוכלו להיבדק על ידי נאמני בית הספר בתוך בית הספר"

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: מארק ישראל סלם - הארץ
ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: מארק ישראל סלם - הארץ

ראש הממשלה נפתלי בנט כינס הערב מסיבת עיתונאים על רקע הכאוס במתחמי בדיקות הקורונה וההנחיות המבלבלות. מוקדם יותר היום דנו השרים בממשלה בהרחבה בהתפרצות האומיקרון בישיבה השבועית ומתחו ביקורת על ההנחיות הסותרות.

"אני מבקש לתת לכם תמונת מצב מלאה, ואיך ייראו השבועות הקרובים", אמר בנט בפתח דבריו. "ראשית, אנחנו נערכנו לגל האומיקרון לפני כולם ומנענו כניסת זרים, קנינו זמן יקר וניצלנו אותו היטב. רכשנו מלאי של תרופות.

"שנית, הכשרנו את בתי החולים ווידאנו שהם ערוכים לקראת שיא הגל, שקופות החולים יוכלו לקלוט מאושפזים בקהילה, לרצף חיסונים. אני מודיע שמנכ"ל משרד הבריאות עדכן אותנו לפני שעה קלה על החלטתו לתת חיסון רביעי לבני שישים ומעלה ולצוותים הרפואיים".

עוד לדברי בנט: "אסור לנו להיות שאננים, ולכן אני קורא לכל מי שזכאי לחיסון רביעי לגשת ולהתחסן. אנחנו ראינו מדינות כמו הולנד וגרמניה שלא היה להם זמן להיערך, שנאלצו ללכת לסגר מלא או חלקי ומדינות שמתמודדות עם שיא של אשפוזי ילדים.

"אני רוצה שננווט בין שתי הקצוות האלה. מטרת העל - לאפשר כלכלה מתפקדת תוך שאנחנו מגינים על הפגיעים בינינו. אנחנו עומדים על 5,000 מאומתים ביום ועד סוף השבוע נחצה את קו ה-20 אלף מאומתים ביום. בשיא הגל ייתכן שנחצה את קו ה-50 אלף ביום.

"החלטנו לפטור מבידוד מחוסנים בני חמש ומעלה שנחשפו למאומתים", הוסיף בנט. "מי שמחוסן מוגן ממחלה קשה ומהצורך להיכנס לבידוד. אני מבין את תחושת הבלבול, הפגיעה בשגרת החיים היא אמיתית והממשלה עושה הכול כדי להיערך לגל ששוטף את העולם. לכו להתחסן והקפידו מאוד על מסכות. ולבסוף שמרו על הפגיעים בחברה. אני יכול לספר לכם שבמשפחה שלי נתתי הוראות לשמור על אמא שלי שהיא כמעט בת 80. אנשים מבוגרים לא צריכים להסתובב במקומות צפופים".

בנט התייחס לצפיפות בתורים לבדיקות: "בשעות אלה אנחנו נערכים לשינוי קריטריונים כדי להוריד באופן מהיר את העומס הכבד. יחד ניצלח גם את הגל הזה".

במענה לשאלות העיתונאים על הניהול המזוגזג אמר בנט: "אנחנו מנסים עוד להאט את הקצב ועשינו עבודה טובה עד כה. הגל הזה מגיע ואין איך למנוע אותו. אנחנו רוצים בתקופה הזו שבחוץ לא יסתובבו אנשים פגיעים. הממשלה עשתה שלל פעולות והעסק מנוהל בצורה אדוקה ומפורטת. הציבור צריך לקחת אחריות גם ולהגן על עצמו".

בנט ציין כי "יכולנו לעשות סגר כפי שעשו בשנה שעברה עם נזקים עצומים או לזרום ולא לעשות כלום ולהגיע לתחלואה גבוהה. אנחנו מקבלים החלטות לפי ההתפתחות. אני מעריך שבזמן הקרוב יהיה גם שינוי קריטריונים למי צריך להיבדק כדי להוריד עומסים. אני יכול לבשר כבר על עדכון שיוריד לחץ: בבתי ספר יסודיים מורים ותלמידים מחוסנים שייחשפו לחולה מאומת יוכלו להיבדק על ידי נאמני בית הספר בתוך בית הספר וגם זה יוריד לחץ".

"אין לנו מספיק קיבולת. לאף מדינה אין"

בישיבת הממשלה מוקדם יותר בנט התייחס לתורי הענק לבדיקות ואמר כי "בצד ההיצע של הבדיקות לא נוכל לעמוד. נצטרך להעלות את הרף למי יכול להבדק. אין לנו מספיק קיבולת. לאף מדינה אין". גם לשר הבריאות ניצן הורוביץ לא היו בשורות בנושא הבדיקות. לדברי הורוביץ, "אנחנו עושים הכי הרבה בדיקות באופן יחסי בעולם אז יש תורים. אנחנו נקבע קריטריונים ל-מי צריך בדיקות ונפרסם בקרוב. צריך בדיקות גם כדי לתת תרופה".

השר אלעזר שטרן מתח ביקורת על ההחלטות ואמר: "המדיניות לא ברורה. אנחנו כל הזמן רוצים להקל". לביקורת הצטרף השר עומר בר לב שאמר "אנחנו מבלבלים את הציבור. אני 4 בימים ביום נדרש להצביע על צעדים חדשים. צריך לקבל החלטה ולא לשנות אותה לפחות שבועיים". הורוביץ השיב לביקורת: "ההנחיות משתנות כי המציאות משתנה. זה קצב שלא הכרנו. יהיו אנשים שלא נבדוק אותם. אין ברירה".

בתוך כך במשאל קבינט הקורונה שנערך מוקדם יותר הערב אושרה הצעת השרה אורית פרקש הכהן להנהיג תו ירוק זמני החל מה-6.1. על פי התוכנית ניתן לאפשר תו ירוק למי שהתחסן חיסון ראשון ל-30 יום. כאשר המטרה היא לעודד חיסונים, לאפשר הגנה וגם אל מול התו ירוק המורחב לאפשר את החיים. התו הירוק הזמני יהיה תקף בכלל המקומות הציבוריים שדורשים תו ירוק ויחשב בספירה של המחוסנים במתווה החינוך.