אירופה מתקדמת עם מס החברות הגלובלי המינימלי בזמן שארה"ב עדיין מתעכבת

המועצה האירופית מקווה להעלות את גוש המדינות על מסלול מהיר לאישור העלאת המס ל-15% לפחות

הנציב של האיחוד האירופי לנושא כלכלה, פאולו ג'נטילוני / צילום: Shutterstock
הנציב של האיחוד האירופי לנושא כלכלה, פאולו ג'נטילוני / צילום: Shutterstock

האיחוד האירופי הציג תוכניות ביום רביעי ליישום מס חברות גלובלי מינימלי החל מ-2023 והודיע שהוא עדיין בטוח שארה"ב תהיה מסוגלת להצטרף אליו למרות עיכובים בעת האחרונה בקונגרס.

התוכנית להטיל מס של לפחות 15% על רווחי חברות בינלאומיות גדולות זכתה להסכמה של 136 מדינות בתחילת אוקטובר ואושרה על ידי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ומנהיגים אחרים מקבוצת 20 הכלכלות המובילות בעולם בהמשך אותו חודש.

אבל הכללים החדשים חייבים להפוך לחוקים על ידי המועצות המחוקקות בכל המדינות האלה, וזה פותח את הדרך לעיכובים וחסמים. על מנת לייעל את התהליך, המועצה האירופית, הרשות המבצעת של האיחוד האירופי, הציעה ביום רביעי הנחיה שאמורה להיות מאומצת על ידי כל 27 המדינות החברות בגוש המדינות, במקום סדרה של כללים לאומיים נפרדים.

המועצה מקווה שההנחיה תהיה מוסכמת על ידי הממשלות של המדינות החברות באיחוד האירופי עד אמצע השנה הבאה, וזה יסלול את הדרך להטמעת הכללים החדשים ב־2023. שלוש מדינות חברות - אירלנד, אסטוניה והונגריה - הביעו הסתייגויות לגבי מס החברות המינימלי והסכימו לסידור עליו הוחלט באוקטובר רק בדקה ה־90, אבל הנציב של האיחוד האירופי לנושא כלכלה, פאולו ג'נטילוני, אמר לעיתונאים שהוא מאמין שההנחיה תזכה לתמיכתן.

"לא נחסוך אף מאמץ על מנת לשמור על קונצנזוס בנושא זה", אמר.

בעוד שההכרזה של האיחוד האירופי הוא עוד צעד בדרך למס חברות עולמי מינימלי, המאמץ בארה"ב ליישם את ההסכם מאוקטובר מתעכב כעת, והסיכויים שלו להצליח לקראת 2022 עוד לא ברורים.

העלאת המס על חברות בינלאומיות שבסיסן בארה"ב כרוכה בהצעת חוק גדולה יותר המטפלת בשינוי האקלים, הטיפול בילדים והמלחמה נגד העוני. התקווה לכך שהצעת החוק תעבור ספגה מכה קשה בשבוע שעבר כשהסנאטור ג'ו מנצ'ין (דמוקרט ממערב וירג'יניה) אמר שיתנגד להצעת החוק הזו כפי שהיא מנוסחת כעת. מדובר ביוזמת חקיקה שנמצאת בלב סדר היום הכלכלי של הנשיא ביידן.

עם זאת, הצעות המס הבינלאומיות היו יחסית לא שנויות במחלוקת אצל מחוקקים דמוקרטים, על אף התנגדויות מצד חברות שונות. הסנאטור מנצ'ין ציין נושאים אחרים הקשורים להצעת החוק כשביטא התנגדות אליה. העלאת מס החברות לא הייתה הנושא בגללו הודיע שלעת עתה יצביע נגדה.

מנהיגים דמוקרטים ינסו להחיות גרסה כלשהי של הצעת החוק בתחילת השנה הבאה ופקידי ממשל ביידן הדגישו את החשיבות של קיום מחויבויות שארה"ב עשתה בדיוני המס הבינלאומיים.

שלא כמו במדינות אירופה, בארה"ב כבר מונהג מס חברות מינימלי. הצעת החוק הנשקלת אמורה להעלות אותו מהרף הנוכחי של 10.5% למינימום של 15% ולהטיל אותו על בסיס פר מדינה, מה שישווה אותו להסכם הבינלאומי. אפילו במסגרת השינויים המוצעים, המערכת האמריקאית תהיה מעט שונה ממה שמדינות אחרות יאמצו. הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח בינלאומי (OECD) - המוביל את השיחות על שינויים במערכת המס הבינלאומית - הודיע שבשנה הבא יקים תוכנית פעולה לקיום זו לצד זו של שתי מערכות המיסוי.

ג'נטילוני אמר שהוא מאמין שממשל ביידן יקיים את הבטחתו מאוקטובר. "אני די בטוח שעל אף הקשיים שאנו רואים בתהליך החקיקתי בארה"ב, תהיה לנו התמיכה שלהם", אמר. "הממשל בארה"ב היה לגמרי חיוני בהבאת ההחלטה הזו אלינו".

באיחוד האירופי מתמודדים עם משברים משלו בהשגת הסכם סופי לגבי הכללים החדשים, ביניהם האפשרות שחלק מהמדינות החברות עשויות לעכב את הסכמתן על מנת לקבל ויתורים בנושאים אחרים, לא קשורים למיסוי, שגם עליהם ישנן אי הסכמות. ג'נטילוני אמר שהוא לא יכול שלא לקחת בחשבון אפשרות כזו מפני שזה כבר קרה בעבר, אבל הוא מקווה שהתקדימים האלה לא יחזרו על עצמם, בעיקר בגלל שרוב המדינות החברות חתמו על ההסכם מאוקטובר.

"אין מקום לשן תחת שן בדרך בה אנו אמורים לעבוד", אמר.

ההצעה של האיחוד האירופה מבוססת מקרוב על כללי מודל ליישום מס מינימלי שפורסמו על ידי ה־OECD ביום שני. הכללים נועדו להקל על ממשלות שונות לפתח חוקים שיהיו קוהרנטיים באופן קיבוצי ויימנעו מהחריקות הבינלאומיות שעלולות לפתוח פרצות חדשות לחברות בינלאומיות להימנע מלשלם מיסים.

בסך הכל, ה־OECD מעריך שהכללים החדשים יתנו לממשלות סביב העולם הכנסה נוספת של כ־160 מיליארד דולר בשנה.