אייר קנדה משהה את הקו לישראל; ארקיע שולחת כמחצית מהעובדים לחל"ת

חברת התעופה הקנדית הודיעה על השהיית קו תל אביב-טורונטו עד לחודש מרץ • מבחינת עובדי ארקיע הודעה על יציאה לחופשה כפויה משולה לפיטורים, מאחר שהפעם הם לא יקבלו דמי אבטלה מהמדינה

נתב''ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ
נתב''ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברות התעופה ממשיכות לצמצם פעילות בשעה שרשימת המדינות האדומות הולכת ומתארכת. במקביל צוותי האוויר שנוחתים בנתב"ג נדרשים מעתה לבצע בדיקות PCR בכניסה לישראל - בשונה ממרבית המדינות. זאת בנוסף לבידוד שהם נדרשים לו.

אחרי שבריטיש איירוויז, וירג'ין אטלנטיק ו-TAP הפורטוגלית הודיעו על השהיית טיסותיהן לישראל, מצטרפת אליהן גם חברת התעופה אייר קנדה שמשהה את טיסותיה בקו תל אביב-טורונטו עד לחודש מרץ. בחברה מקווים שיוכלו להקדים את החזרת הטיסות בהתאם למדיניות משרד הבריאות. קנדה, יחד עם ארה"ב, מוגדרת כעת כמדינה אדומה שהטיסה אליה אסורה אלא באישור ועדת חריגים. מדינות נוספות ברשימה כוללות את בריטניה, גרמניה, ספרד, צרפת, איטליה, איחוד האמירויות ועוד.

במקביל, תנועת הנוסעים הולכת ופוחתת. היום (ד') חלפו בנתב"ג כ-19 אלף נוסעים ב-171 טיסות בינלאומיות. לפני כשבוע מספר הנוסעים היומי עמד על כ-35 אלף ומספר הטיסות הבינלאומיות על כ-270. ככל שמחמירות הדרישות ורשימת המדינות האדומות מתארכת, החברות מצמצמות פעילותן או שמטיסות מטוסים ריקים מנוסעים. היום, למשל, המריאה טיסת ישראייר לדובאי עם נוסע אחד בלבד וטיסת אל על לפריז יצאה הבוקר כמעט ריקה לחלוטין.

נציין כי השיקול לבצע טיסות ריקות נעשה הן במטרה להטיס מטען בבטן המטוס ולצמק במעט את הנזקים הכספיים, ושנית משיקולים של החזרי הכרטיסים ללקוחות; על פי חוק התעופה במידה וחברת התעופה מבטלת טיסה שתוכננה עליה להשיב כסף לנוסעים. בשעה שאם הנוסע מבטל - הוא זה שיספוג את עלויות הביטול על פי תנאי הכרטיס, גם אם סיבת הביטול היא חוסר היכולת לטוס על פי נהלי המדינה.

בתוך כך, כאמור, מתמודדות החברות, הישראליות והזרות עם הנחיה חדשה לפיה צוותי האוויר שנוחתים ממדינות אדומות נדרשים לבצע בדיקת PCR לאחר הנחיתה בישראל בדומה לנוסעים.

בארגון התעופה יאט"א מסבירים כי מדובר במדיניות חריגה בעולם. קובי זוסמן, מנכ"ל יאטא ישראל, מציין "אנחנו מבקשים שהמדינה תבין כי חברות התעופה פועלות נמרצות במטרה לוודא שהצוותים שלהם עוברים בדיקות תדירות במסגרת נהלי החברות לשמירה על בריאות הצוות. כמו מדינות אחרות, מדינת ישראל צריכה להכיר בהקפדה הקיימת בקרב החברות כך שלמשל בדיקת אנטיגן שנעשית לפני ההמראה יכולה לספק אינדיקציה טובה לחברות".

ארקיע מוציאה מחצית מהעובדים לחל"ת

בתוך כך, חברות התעופה הישראליות ממתינות למתווה הסיוע והן מצמצמות את פעילותן. ארקיע הודיעה לכמחצית מעובדי החברה, בהם טייסים, דיילים וצוותי קרקע, כי היא נאלצת להוציאם לחל"ת. במכתב שקיבלו טייסי החברה, למשל, הם מתבשרים על צמצום משמעותי בלוח הטיסות. לאור זאת מבין כ-50 טייסי ארקיע, מחצית יוצאו לחופשה כפויה מה-1 בינואר 2022. אל הטייסים מצטרפים עובדים נוספים בהם טכנאים, צוותי קרקע ועוד.

בארקיע, שלה כ-350 עובדים, מנמקים כי הוצאת העובדים לחל"ת נעשית בלית ברירה בשעה שעליהם להתאים את שעות העובדים לשעות הפעילות שצנחו דרמטית בטיסות הבינלאומיות. את מטה החברה, כולל ההנהלה, מעבירים לעבודה של שלושה ימים בשבוע.

מבחינת העובדים ההודעה על יציאה לחופשה כפויה משולה לפיטורים. זאת משום שבשונה מהסבבים הקודמים, שבהם כבר הוצאו העובדים לחל"ת, המודל שהיה תקף לאורך ימי המגפה וזיכה את העובדים בדמי אבטלה מהמדינה - הופסק ולכן עובדים שיוצאים לחופשה כפויה יעשו זאת על חשבון ימי החופש שלהם מבלי שיקבלו סיוע מהמדינה ולאחר שתיגמר המכסה הם לא ישתכרו כלל ויאלצו למצוא פתרונות להכנסה. "מבחינתנו זה דין פיטורים כי לא נוכל להישאר בלי הכנסה", אומר עובד חברה. "רבים מאיתנו כבר עזבו והנשירה הזו תמשיך. אנחנו, עובדי ארקיע שעמדנו לצד החברה לכל אורך התקופה הקשה הזו נאלצים כעת לחשב מסלול מחדש ולמצוא עבודה, בדיוק כפי שאמר שר האוצר ליברמן".

בקרב החברות ובעיקר בקרב העובדים מקווים שיגובש מול משרד האוצר מתווה שיתמוך בחל"ת לעוסקים בענף. בהסתדרות מפעילים לחץ לכך שזה יהיה הכיוון. מוקדם יותר השבוע שיגר יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מכתב לשר האוצר ליברמן שבו הוא מבקש גיבוש מתווה סיוע בדחיפות לעובדי הענף.

נזכיר כי ארקיע מנסה לקדם ביחד עם אל על מיזוג בין החברות. אלא שבכדי שהמיזוג הזה יבשיל יידרשו אישור של עובדי החברה המאוגדים בארגון תו"ת. העובדים בארקיע מחזיקים ב-30% מבעלות החברות - בשאר מחזיקים האחים נקש. כדי שתתאפשר עסקת המיזוג יידרש רוב של 75% בשעה שארגון תו"ת כבר הודיע כי לא יתמוך במיזוג שמעמיד בסכנה את התעסוקה של עובדים רבים בארקיע.