הלחץ של פורום הקניונים נגד ההגבלות עבד, עכשיו בחברות התעופה מנסים

שרים אישרו שקיימו שיחות עם נציג ענף הקניונים, אך טענו כי לא מדובר על לחצים פסולים, אלא "תפיסה של שיתוף-פעולה" • יו"ר ההסתדרות פנה לשר האוצר ודרש פתרונות לענף התעופה

חנויות בקניון סגורות במהלך הסגר הראשון / צילום: בר - אל
חנויות בקניון סגורות במהלך הסגר הראשון / צילום: בר - אל

בעלי הקניונים רוצים להשאיר את העסקים שלהם פתוחים, זה לא סוד גדול, גם נוכח ההתפרצות המחודשת של הקורונה. אז מה בכל זאת גרם לראש הממשלה נפתלי בנט להזדעק נגד "לחצים של מיליארדרים" השבוע? העובדה שלא הציג מתווה ישים לסימון המבקרים בקניונים, שנפל בתוך ימים ספורים בשל התנגדות שריו. בינתיים, גם בענף התעופה ממשיכים להיאבק על הפיצויים שהובטחו להם. במכתב ששר לשר האוצר, טען יו"ר ההסתדרות: "לא להזניח את הצד הכלכלי".

בנט הזדעק בהמשך על מה שקרה מאחורי הקלעים, אז מה באמת קרה? זו לא הפעם הראשונה שאופיר שריד, מנכ"ל מליסרון ויו"ר פורום הקניונים - שחברים בו בעיקר מליסרון ועזריאלי, פועל באופן הדוק עם שרים בממשלה כדי להשאיר את הקניונים פתוחים.
מתווה פתיחת הקניונים מנובמבר 2020, שהובילה הממשלה בשיתוף-פעולה עם "פורום הקניונים" היטיב בעיקר עם הקניונים הגדולים. שריד עצמו העיד בישיבת ועדת חוקה בכנסת שהתקיימה לאחר מכן: "בלעדינו לא היה מתקיים שום פיילוט, דחפנו את זה במשך חודש שלם".

מכתבים "אישיים" נשלחו לכל השרים

שריד כבר למוד ניסיון מסבבים קודמים, והפעם הצליח לבלום את ראש הממשלה נפתלי בנט עוד בשלב הדיונים כשהראשון ביקש לסמן בצמידים את מי שמורשים להסתובב בקניונים (מחוסנים בלבד). בעוד שבכנסת, הפעילות של הלוביסטים נעשית בצורה שקופה, על הפניות לשרים, עליהן אין כל מחויבות בחוק לשקיפות, ניתן לשמוע רק בדיעבד ורק בשיתוף-פעולה של מי שפנינו אליו.

כפי שהעידו שרים בשיחה עם גלובס כבר בשבוע שעבר, שריד שלח אליהם מכתבים "אישיים" מנומקים, בני עשרה סעיפים נגד סימון הלקוחות. "נדהמנו לגלות כי הממשלה שוקלת לקבל החלטה לפיה תוטל אחריות על גופים עסקיים לסמן אזרחים ולבלוש אחריהם, אם בדרך של אימוץ מתווה הצמידים או בדרך אחרת שאינה בהירה לנו", כתב שריד לשרים. "החלטה זו מייצרת אפליה אסורה ולוקה באי סבירות משווע ותוצאותיה הרות גורל לאזרחים ובעלי עסקים".

"נוסיף לזאת את העובדה שתיווצר אפליה בין חנויות הממוקמות בקניונים לאלה שברחוב או במתחמים שאינם קניונים", טען שריד בהמשך המכתב. "זו פגיעה ישירה וברורה בחופש העיסוק. הגם שהוכח בדיונים קודמים כי הקניונים הם המקום הבטוח עבור הבאים בשעריהם הוחלט דווקא להטיל עליהם, בצעד פופוליסטי, מגבלות פסולות ובלתי ישימות. אנו שבים וקוראים לך באופן אישי לבטל את המתווה או לכל הפחות לבחון אותו שוב לעומק".

פורום הקניונים פנה לכל שרי הממשלה, גם ללשכתה של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, בבקשה לייצר מתווה שיוכלו ליישם. בלשכתה אמרו לגלובס: "כמו שפעלנו ודיברנו עם בעלי מסעדות ואולמות אירועים, כך גם במקרה הזה. האם כל שיחה היא מסע לחצים? ודאי שלא. מדובר בשיח וזו תפיסת עולם לעבוד בשיתוף-פעולה. בחנו את הישימות של מתווה הצמידים וחשבנו שזה לא נכון להחיל את זה על הקניונים. הדרך הטובה לוודא שמשהו קורה זה בשולחנות עגולים. הנחתות מלמעלה שלא לוקחות בחשבון הבנה של מי שנמצא בשטח דינן להיכשל".

בקניונים תומכים בהרחבת התו הסגול

אותם מכתבים וטלפונים לשרים נגד החלת הגבלות על הקניונים הגיעו לאוזניו של ראש הממשלה בנט, שצוטט בישיבת הממשלה כשהוא מאשים, כך על פי פרסום בערוץ 12, את השרים בכניעה ל"מיליארדר", בלשכתו אישרו את הדברים. "בעלי הון לוחצים על השרים, זה ברור", אמר אחד מאנשיו של בנט לגלובס. חלק מהשרים אליהם פנינו אישרו כי נערכו איתם שיחות של בעלי אינטרס, אולם לדבריהם לא מדובר ב"מסע לחצים של מיליארדרים".

במהלך הימים הקרובים צפויים שרי קבינט הקורונה להצביע על החלת מתווה התו הסגול המורחב בקניונים, מה שיגביר את העיסוק בנושא. בקניונים ובמרכזי המסחר תומכים בהרחבת התו, ואף הגדילו לעשות ופרסמו הודעה לפיה יפתחו מתחמי חיסונים בקניונים - מה שיאלץ את השרים להותיר את הקניונים פתוחים גם אם התחלואה תעלה. "על מנת לעודד התחסנות ולהנגיש לציבור הרחב את מתחמי החיסונים בצורה נוחה ובפריסה ארצית, נענה פורום הקניונים ומרכזי המסחר לבקשת משרד הבריאות ומשל"ט הקורונה לפתיחת מתחמי חיסונים", נכתב בהודעה לתקשורת. "החל מיום רביעי בבוקר יעמידו הקניונים לטובת הציבור עשרות מתחמי חיסונים".

"חברות התעופה נדרשות לבטל טיסות"

בעקבות דבריו של בנט על הלחצים על השרים, פנה ח"כ שלמה קרעי מהליכוד, בשאילתה לבנט: ראש הממשלה צוטט כמי שאומר בישיבת הממשלה שמתווה הקניונים בוטל כי כמה שרים ברחו(!) לאחר שיחה עם מיליארדר. מי המיליארדר? מהם קשריו עם השרים ואילו שרים? מהם קשריו עם בנט והאם שוחח עם בנט בעניין ומתי?". נזכיר כי ראש הממשלה לא מחויב להשיב לשאילתות חברי הכנסת.

בתוך כך, גם ענף התעופה ממשיך להיאבק על הפיצויים שהובטחו, בשעה שעוד מדינות נצבעות באדום ובראשן ארצות-הברית. אלא שבינתיים הנזקים הכספיים נערמים, ופיצוי מבושש להגיע. כעת מנסה יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד להתגייס לטובת הענף באמצעות פנייה דחופה שהעביר לשר האוצר ליברמן בבקשה כי יפעל למציאת פתרונות לעובדי ענף התעופה לנוכח המשבר החמור.

"בימים האחרונים אנו עדים להטלת עוד ועוד מגבלות על ענף התעופה, שמשמעותן בפועל, סגירת השמיים", כתב בר-דוד לשר. "כפועל יוצא מכך, נדרשות חברות התעופה לבטל טיסות ולהודיע לעובדיהן כי אין להן עבודה לספק, וזאת ללא שבעתיד הנראה לעין יוכלו לשוב לעבודה ולהפעיל טיסות".

יו"ר ההסתדרות הוסיף והבהיר: "הגם שההגבלות מגיעות מתוך צורך בריאות, אל להזניח את הצד הכלכלי. יש לפעול במקביל ולמצוא פתרונות הולמים התומכים בענף התעופה הקורס לנגד עיננו, וזאת, לאחר כמעט שנתיים קשות ביותר בהן החברות בקושי שרדו את גלי הקורונה הקודמים. לא ניתן להפקיר את ענף התעופה ולגרום לחוסר ודאות ולכאוס".
לסיום כתב בר-דוד כי לנוכח המשמעות הקריטית שיש לסגירת השמיים על מצבן העסקי של חברות התעופה בישראל ועל עובדיהן: "היה מצופה שמשרד האוצר יפעל מידית, יגלה מנהיגות וימצא פתרונות תומכים, אולם לצערי לא שמעתי שנעשה דבר בעניין. נוכח האמור הנך נדרש לנקוט בפעולות מיידיות שיתנו לחברות התעופה ולעובדיהן ‘אויר לנשימה'".