ניר חפץ: אלוביץ' ניסה לאייש את משרד התקשורת בדמות שנוחה לו

ביום ה-12 לעדותו של עד המדינה ניר חפץ החל עו"ד ז'ק חן, סנגורו של שאול אלוביץ', בעלי בזק ואתר וואלה לשעבר, בחקירתו הנגדית • חפץ אישר כי עסק בענייניו האישיים בפגישות עם אלוביץ' ועם שלמה פילבר שהיה מנכ"ל משרד התקשורת, אך הבהיר: "אלוביץ' יזם את הפגישות. אני לא נפגש איתו על ענייני כנושא הפגישה המרכזי. הפגישות הן פגישות שאלוביץ' יוזם לענייניו הרגולטוריים"

ניר חפץ בבית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: אורן בן חקון
ניר חפץ בבית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: אורן בן חקון

ביום ה-12 לעדותו של עד המדינה ניר חפץ, במשפט נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, התמקדה החקירה בפגישות שקיים יועץ התקשורת חפץ עם בעלי בזק ואתר וואלה לשעבר שאול אלוביץ' לפני בחירות 2015 ובעיסוק של חפץ באינטרסים האישיים שלו מול אלוביץ' ומול שלמה פילבר, עד המדינה שהיה מנכ"ל משרד התקשורת. לדברי חפץ, בחקירת המשטרה רצה לומר את האמת וללכת הביתה, לכן סיפר על האינטרסים האישיים שלו; והוסיף לגבי המשטרה: "היו מקרים שלא רצו לשמוע, לא עשרות מקרים, היו כמה מקרים".

חפץ סיפר כי קיים פגישות עם אלוביץ', לבקשת האחרון, לאחר שהיה ברור בשנת 2014 שהשר גלעד ארדן עוזב את תפקידו במשרד התקשורת. "הפגישות הן פגישות על מי יהיה שר התקשורת הבא... אלה פגישות שאלוביץ' זינק על הדבר הזה ורצה שיהיה שר תקשורת שנוח לו", הסביר חפץ.

עו"ד ז'ק חן, סנגורו של אלוביץ', טען בפני חפץ כי למעשה נפגש עם אלוביץ' כדי לקדם את ענייניו האישיים של חפץ עצמו, שביקש לשמש כיועץ לבזק. אך חפץ התעקש: "נפגשתי איתו לבקשתו. הוא היה לחוץ מאוד... הוא יזם פגישות על ענייניו. אני לא נפגש איתו על ענייני כנושא הפגישה המרכזי. הפגישות הן פגישות שאלוביץ' יוזם לענייניו הרגולטוריים".

חפץ בחקירת המשטרה: נפגשתי עם אלוביץ' על רעיונות עסקיים

חן הציג לבית המשפט כי בחקירת המשטרה, חפץ מסר שקיים פגישות עם אלוביץ' גם על רקע רעיונות עסקיים כאלה ואחרים שהוא לא זוכר.

עו"ד חן: "מר חפץ, אין כאן פרשנות. אתה בחקירתך אומר במילותיך שלך שעד סוף 2014 נפגשנו 3 פעמים על רעיונות עסקיים".

חפץ עמד על כך שאמר אמת ושיש טעות במועדים. הוא אישר כי דיבר עם אלוביץ' גם על ענייניו האישיים ועל רצונו לעבוד כיועץ לבזק, אך השיב כי "כל הפגישות עסקו בניסיונות שלו לאייש את משרד התקשורת בדמות שנוחה לו. אם תבדוק את הזמן של הפגישה, אז אולי 3% מהזמן. אתה חושב שהעניינים שלי עניינו אותו?" והוסיף: "אם אתה חושב שהטייקון אלוביץ' פוגש אותי 4 פעמים בגלל עסקיי האישיים, ולא בגלל ראש הממשלה, אתה טועה. הוא פגש אותי כי הייתי שלוחו של בנימין נתניהו. אתה נותן לי יותר מדי קרדיט".

באחת הפגישות השתתפה מנכ"לית בזק לשעבר, סטלה הנדלר, שהעלתה את נושא הרגולציה במשרד התקשורת. בחקירה מסר חפץ כי אמר להנדלר: "מי את חושבת שאת? ומה את חושבת שאני עובד אצלך? והפגישה התפוצצה". בדיון הסביר חפץ: "אני לא אלך ואגיד לנתניהו לעשות משהו ברגולציה. הוא היה מסתכל עליי כאילו נפלתי מכוכב אחר. אני לא יודע למה אלוביץ' ביקש ממנה להגיע".

חפץ סיפר כי הפגישה הראשונה שלו עם אלוביץ' הייתה ביוזמת נתניהו. "נתניהו אמר לי 'אתה השליח שלי לאלוביץ' בנושא תקשורת המונים'. נשלחתי לעבוד איתו על התפקיד שלי כדובר. לא היה לי ציר עבודה משומן מול אתר וואלה כמו שהיה לי מול קשת ו'ידיעות אחרונות', ולכן מבחינתו של נתניהו הגיוני (שייפגש איתו)".

השופט משה ברעם: "לא מתוך תקווה לקבל יחס מיוחד?"

חפץ: "בשלב הזה אין שום רמז לכך". 

"אין סיכוי שמינוי שלמה פילבר יעבור בלי אישורה של שרה"

חפץ גם סיפר, במענה לשאלות עו"ד ז'ק חן, כי הציע את שלמה פילבר לתפקיד וכי שרה נתניהו הייתה מעורבת בהחלטה. "אין שום סיכוי שמינוי כזה יעבור בלי אישורה של שרה. נתניהו לא היה ממנה אותו אם לא היה אור ירוק משרה" הוסיף.

עו"ד חן החל בחקירתו הנגדית את העד, לאחר שהסתיימה היום בבוקר חקירתו הנגדית של עו"ד בעז בן-צור המייצג את נתניהו.

חקירתו הנגדית של חן נפתחה בעיסוקו של חפת בענייניו האישיים מול מנכ"ל משרד התקשורת. חן הציג אמירות מחומר החקירה מהן עולה כי חפץ ניסה במהלך השנים לקדם במשרד התקשורת עניינים שונים בהם רצה להיות מעורב. בין היתר, רצונו של חפץ להקים ערוץ חדשות בו רצה להשתלב, ופגישה שערך בעניין בין הפרסומאי הבכיר אייל חומסקי לפילבר. "זכור לי שהוא היה אחד הבעלים של הפועל ירושלים בכדורסל, והוא רצה שהמשחקים שלהם באירופה ישודרו בערוץ 20, והיו עם זה כל מיני בעיות", אמר. חפץ אישר כי היה מעוניין להשתלב בגוף התקשורת לו היה קם.

בתחילה אישר חפץ את הקשר מול פילבר בנוגע לענייניו האישיים, אך בהמשך צמצם את העיסוק בכך וציין כי פעל מטעמו של נתניהו מרבית הזמן, וכי "מערכת היחסים הייתה גם חברית, ומן הסתם עולים גם דברים אישיים".

חן: "היו לך עניינים שלא קשורים למסת הפעילות (מטעם נתניהו)?

חפץ: "העניינים האלה היו שוליים. אני נפגשתי עם פילבר בראש ובראשונה בענייני בנימין נתניהו".

"כשאני יושב עם אלוביץ', והוא שולח אותי לנתניהו לומר לו מה שסוכם עם מומו (שלמה פילבג) שיהיה, ואני הולך לפגוש את מומו לראות שזה מה שקרה, יכול להיות שבאותה פגישה בשוליים עלו נושאים אישיים".

הקוד המקובל: הנחת פלאפונים בצד כרפלקס מותנה

במהלך החקירה מסר חפץ על נוהל שהיה נהוג בסביבת ראש הממשלה לשעבר. חפץ הבהיר כי בכל הפגישות של סביבת נתניהו היה נהוג שהפלאפונים בצד. "לא הייתה בכך כוונה להסתיר משהו" הדגיש. "זה רפלקס מותנה, זה אוטומטי. שהפלאפונים לא איתנו, זה היה שגרתי וחלק מהקודים במקובלים, ולא נועד להסתיר פעילות לא כשרה".

חפץ הסביר כי הסיבה לכך הייתה האפשרות ל"האזנה של גורמים מסחריים או אפילו מדינות זרות. גם מפני עיתונאים שלא רצינו שידעו מה אנחנו עושים".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.