"הדיון על סגירת נתב"ג יצא מכל פרופורציה": שתי עתירות הוגשו נגד הגבלות התעופה

שתי עתירות דחופות הוגשו הבוקר נגד הגבלות התעופה שהטילה המדינה • עתירה אחת הוגשה בשם קבוצה של אזרחים ושל עוסקים בענף התיירות, ועתירה נוספת הוגשה בשם התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל ועמותת מורשת • טרם נקבע מועד לדיון בעתירות, ויש להניח כי ביהמ"ש יבקש מהמדינה להשיב לפני כן

נתב''ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב''ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

עיני העוסקים בענף התיירות והתעופה נשואות לבג"ץ: שתי עתירות דחופות הוגשו הבוקר (ב') נגד ההגבלות המחמירות הסוגרות את השמיים ככל שרשימת המדינות האדומות הולכת ומתארכת. ממחר בחצות (21-22.12) הרשימה תכלול לראשונה גם ארצות הברית. 

עתירה אחת הוגשה בשם קבוצה של אזרחים ושל עוסקים בענף התיירות. עתירה זו הוגשה על ידי עו"ד טל שחר. עתירה נוספת הוגשה בשם התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל ועמותת מורשת המונה כ-1,500 מורי דרך. עתירה זו הוגשה באמצעות עוה"ד אסף פריאל, יובל בשן ונדב פיינמן ממשרד תדמור לוי ושות'. לשתי העתירות צורפה חוות-דעת שהכין פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות במסגרתה הוא מדגיש כי הגבלות הכניסה לישראל "חסרות תועלת וההכרזה על מדינות אדומות בלתי סבירה בעליל".

על פי החלטת השופט קרא המדינה תשיב לטענות עד ה23.12 בשעה 15:00.

קריטריונים "בלתי סבירים בעליל" ברשימת המדינות האדומות

פרופ' גרוטו קובע בחוות-דעתו כי "קיימת הסכמה בינלאומית גורפת כי מגבלות תנועה אינן יעילות לבלימת התפשטות של נגיף הקורונה והווריאנטים השונים שלו. לראייה, מדינות אחרות בעולם לא נקטו צעדים חדשים של הגבלת תנועה, וגם אלו שכן נקטו בצעדים מסוימים, חזרו בהן לאחר זמן קצר".

עוד הוא מציין את מה שבוודאי ידוע לאנשי משרד הבריאות: זן האומיקרון כבר התפשט בישראל, "ואין שום הצדקה לקביעתו של איסור מוחלט על יציאה מישראל של מחוסנים או מחלימים על בסיס קריטריונים, שעניינם שיעורים זניחים של מאומתים לאומיקרון". את הקריטריונים שעל פיהם מסווג משרד הבריאות את המדינות האדומות ברשימה שתופחת מדי כמה ימים מגדיר גרוטו כ"בלתי סבירים בעליל".

בעתירת האזרחים מבקשים העותרים לאפשר לאזרחי המדינה המחזיקים בתעודת התחסנות "לצאת ולשוב מכל יעד שהוא ללא איסור יציאה וללא חובת בידוד מורחבת בת 7 ימים". חובה זו תקפה לכלל החוזרים ממדינות אדומות. בעתירה נטען לפגיעות לא מידתיות גם עבור אזרחים שרכשו כרטיסי טיסה וחלקם נוסעים לצרכים אישיים, לעסקים ולמגוון סיבות, "ונזקיהם רק הולכים ומאמירים מיום ליום ומשעה לשעה". את הכנסת עוד ועוד מדינות לרשימה האדומה מגדירים כ"סיטונאית" ועל כן דורשים החרגת מחוסנים מתנאי הכניסה לישראל.

העותרים מצפים כי בית המשפט יבחן את הנעשה במדיניות מערביות שהפגינו מידתיות סבירה בנוגע להגבלות הכניסה והיציאה לשטחן, בעיקר לנוכח נתונים שהוצגו בוועדת החוקה השבוע ושקובעים כי שיעור מאומתי האומיקרון המחוסנים מכלל הנכנסים לישראל עומד על 0.04%. "אין שום מדינה אירופאית או ביבשת אמריקה האוסרת יציאה על אזרחיה המחוסנים", נכתב.

"הדיון על סגירת נתב"ג יצא מכל פרופורציה"

לצד חוות-הדעת של פרופ' גרוטו מוזכרים דבריו של האפידמיולוג פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, שהמליץ בדיון בוועדת החוקה בו השתתף לוותר על הכלי של מדינות אדומות שלשיטתו לא הוכחה יעילותו. לסיכום נטען כי "הדיון על סגירת נתב"ג הפך לפתולוגי ואובססיבי ויצא מכל פרופורציה".

בעתירת סוכני הנסיעות ומורי הדרך דורשים העותרים לבסס כל הגבלות על הענף על תשתית עובדתית מקיפה ועדכנית בכדי לוודא כי הן עומדות במבחנים החוקתיים "נוכח השינויים התכופים והלא עקביים במדיניות הממשלה". "עתירה זו היא זעקתם של אלפי סוכני נסיעות, מורי דרך, משרדי נסיעות מארגני תיירים שנמצאים על פי תהום. חלקם כבר מעבר לכך, בשל מדיניות שרירותית ופוגענית של ממשלת ישראל הפועלת במכוון לעצירת תנועת הנוסעים לישראל וממנה...הממשלה מתעלמת מעמדתו של ארגון הבריאות העולמי המוכיחה כי הגבלות גורפות על מעבר בין מדינות אינן מונעות את התפשטות הנגיף ברחבי העולם בשעה שהן מכבידות ביותר על איכות החיים והפרנסה".

בעתירה מייחסים את ההגבלות בישראל בהיותן "חסרות תקדים" כשהן כוללות חובת בידוד גם על מחוסנים שחוזרים ארצה "למרות שאלה תומרצו להתחסן כדי לשוב לשגרת חייהם". נטען כי הממשלה לא מביאה בחשבון שיקולים של חופש העיסוק והתנועה ואינה מאזנת אותם כנגד השיקולים האחרים".

טרם נקבע מועד לדיון בעתירות, ויש להניח כי בית המשפט יבקש מהמדינה להשיב לפני כן. במילים אחרות - העתירות לא ימנעו את כניסת ארה"ב, איטליה, גרמניה ומדינות נוספות לרשימה האדומה כבר השבוע, אבל התקווה היא שהן ירסנו את הגל הבא של הוספת המדינות באופן שבו הדברים נעשים כיום או לפחות בגיבוי נתונים, שיתמכו במהלכים שקובעת המדינה והמובילים לנזק כלכלי עצום למאות אלפי העוסקים בענף - כשהם מוצדקים בהיבט מניעת התפשטות הנגיף. כך או כך, עד שיתקיים דיון לוח הטיסות הולך ומצטמק כשעוד חברות תעופה זרות מבטלות טיסות לישראל או מצמצמות משמעותית את תדירות הטיסות בקווים.