איחוד האמירויות מוגדרת כאדומה - ומי עוד?

אירלנד, נורבגיה, ספרד, פינלנד, צרפת, שבדיה ואיחוד האמירויות הוכרזו כמדינות אדומות ע"י משרד הבריאות • ההחלטה תיכנס לתוקף ביום 19.12.2021 בחצות, בכפוף לאישור הממשלה וועדת החוקה של הכנסת • בריטניה ודנמרק יוכנסו לרשימה ב-17.12 • בנוסף, תוקף התקנות להגבלת כניסה ויציאה מישראל הוארך ב-7 ימים וזאת עד ל29.12

אבו דאבי / צילום: Shutterstock, Mo Azizi
אבו דאבי / צילום: Shutterstock, Mo Azizi

משרד הבריאות עידכן הערב (ד') שוב את הרשימה האדומה והכליל בתוכה את איחוד האמירויות, בה ביקר ראש הממשלה רק לאחרונה. בנוסף הוחלט להכריז על אירלנד, נורבגיה, ספרד, פינלנד, צרפת, ושבדיה כמדינות אדומות. ההחלטה תיכנס לתוקף ביום 19.12.2021 בחצות (בלילה שבין ראשון לשני), בכפוף לאישור הממשלה וועדת החוקה של הכנסת.

בחצות ה-17.12 ייכנסו לרשימה בריטניה ודנמרק. קנדה וגרמניה שהזכירה מוקדם יותר השבוע ד"ר אלרעי פרייס כמועמדות להיכנס לרשימה - לא הוכנסו. גם הפרסומים בערוצים השונים על הכנסת ארה"ב לרשימה כצפוי התבררו כשגויים.

בנוסף, תוקף התקנות להגבלת כניסה ויציאה מישראל הוארך ב-7 ימים וזאת עד ל29.12. המשמעות היא שעד למועד הזה תימשך חובת הבידוד לכלל הנכנסים לישראל, שלושה ימים למחוסנים ושבעה ימים ללא מחוסנים ותיאסר כניסת תיירים. כך שתייר שעדיין לא ביטל את חופשת חג המולד שתכנן להעביר בישראל, ייאלץ לעשות זאת כעת.

רשימת המדינות האדומות כוללת כיום את מרבית מדינות אפריקה בהן אוגנדה, איי סיישל, אריתריאה, אתיופיה, דרום אפריקה, דרום סודן, חוף השנהב, מאורציוס, ניגריה, קניה, קמרון, רואנדה ואחרות.

על פי משרד הבריאות, הקריטריונים לסיווג מדינות כאדומות הם: דיווח מדינתי על 10% שכיחות של אומיקרון על בסיס ריצוף א וSGTF או שיעור אומיקרון בקרב הנוסעים הנכנסים מעל 5 מאומתים לאומיקרון ל-10,000 נוסעים נכנסים, וגם שיעור האומיקרון מסך המאומתים ממדינה זו מעל 10% או קשר גאוגרפי חזק למדינות עם שכיחות מעל 10%.

מדינה אדומה היא מדינה שהיציאה אליה אסורה למעט באישור ועדת חריגים, וכל החוזרים ממדינה אדומה יחויבו בבידוד מלא, כלומר של שבעה ימים בכפוף לביצוע שתי בדיקות.

מחוסנים יועברו לבידוד ביתי לאחר שיחתמו על מעקב בהסכמון ולא מחוסנים יידרשו לשהות בבידוד במלונית עד לקבלת תוצאות בדיקת הקורונה שמבצעים כלל הנוחתים בנתב"ג. משם יוכלו להמשיך לבידוד ביתי.

כל שאר המדינות מוגדרות כמדינות כתומות - כלומר מדינה באזהרת מסע חמורה, שמשרד הבריאות ממליץ להימנע מנסיעה אליה. על פי סיווג משרד הבריאות, אף מדינה לא מוגדרת כעת כצהובה, כלומר מדינה בה הסיכון נמוך.