פיצוי לחברות התעופה? בדיון שנערך היום בנושא לא הגיעו להכרעה

מסתמן כי העוסקים בתיירות יפוצו לפני חברות התעופה: רה"מ בנט ושרת התחבורה מרב מיכאלי נפגשו בצהריים כדי לדון בפיצויים לחברות התעופה, אולם הפגישה הסתיימה ללא החלטה בנושא • הערב ייפגשו שר האוצר אביגדור ליברמן ושר התיירות יואל רזבוזוב כדי לגבש מתווה פיצויים לתיירות, ללא טיפול בחברות התעופה • ליברמן, שזומן גם לפגישה עם רה"מ ומיכאלי, לא השתתף בה - מה שהוביל בין היתר לדחייה בקבלת ההחלטות

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

אחרי  ההתבטאויות האומללות שנשמעו מכיוון שרי האוצר והתחבורה השבוע לגבי העוסקים בענף התיירות ("תתחילו לשנות מקצוע", כך ליברמן והפגיעה ה"לגיטימית" בענפים מסוימים תחת פיצוי על פי השרה מיכאלי) מגיע שלב הדיונים לפיצוי לחברות שלנוכח ההגבלות החדשות נפגעה קשות פעילותן. לפי המסתמן - העוסקים בתיירות יפוצו לפני חברות התעופה.

ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת התחבורה מרב מיכאלי נפגשו היום (ד') בצהריים כדי לדון בפיצויים לחברות התעופה, אולם הפגישה הסתיימה ללא הכרעה. הערב ייפגשו שר האוצר אביגדור ליברמן ושר התיירות יואל רזבוזוב כדי לגבש מתווה פיצויים לתיירות, ללא טיפול בחברות התעופה. באופן מפתיע, ליברמן שזומן לפגישה עם רה"מ לא השתתף בה אלא רק הדרג הפקידותי במשרדו - מה שהוביל בין היתר לדחייה בקבלת ההחלטות.

נזכיר כי עוד מהסבב הקודם של הסגרים והנזקים שנגרמו לענף התיירות סוכם על פיצוי של 300 מיליון שקל לעוסקים בתחום, כאשר בידי משרד התיירות הופקדה המשימה לחלק את המענקים לעוסקים בו (מלונאים וכיוצ'). בתוך מנגנוני הפיצוי דאז וכעת - לא נספרים סוכני הנסיעות תחת הרציונל שהם עוסקים בתיירות יוצאת ולא נמצאים תחת פיקוח משרד התיירות אלא תחת משרד הכלכלה.

בענף התעופה ייאלצו להמתין

החלטת הממשלה לסגור את ישראל לטיסות תיירים נוכח התפרצות הווריאנט החדש טרם הובילה את השרים לפצות את חברות התעופה למרות ההבטחות. במהלך הדיון בין מיכאלי לבנט, הורה האחרון לאוצר ולתחבורה לשבת עם חברות התעופה ולמצוא התאמות למתווה הסיוע שאושר לפני שלושה שבועות בממשלה וכולל סיוע בהלוואות כנגד הזרמת סיוע החברות. במקביל, רה"מ הנחה למצוא מתווה שמתחשב בהחרפת מצב החברות לאור האומיקרון וההגבלות החדשות. בפועל, החלטת הממשלה שתאושר בימים הקרובים בנוגע לפיצוי ענף התיירות לא תתייחס כלל לדרישות מצד ענף התעופה וההחלטה בעניינם כמו גם הסיוע יידחו.

נזכיר כי בסוף נובמבר התקבלה החלטה שעל פיה נאסר לתיירים להיכנס לישראל וזאת פחות מחודש לאחר שהותרה כניסתם במסגרת מתווה מיוחד ומחמיר. מאז מרץ 2020 נסגרה ישראל לתיירים למעט לקבוצות בודדות שהגיעו בחודשים האחרונים ולתיירים שהצליחו להיכנס בחודש נובמבר לפני ההחלטה לסגור שוב את שערי המדינה.

הנזקים לענף נוגעים למעגלים רבים של עוסקים בו, ממלונות בעיקר בערים הנשענות על תיירות נכנסת (נצרת, תל אביב, טבריה, ירושלים) עבור במורי הדרך, נהגי ההסעות ועוד. מנג, החלטה שמשפיעה על פעילותן של חברות התעופה מתייחסת לחובת הבידוד שנקבעה במסגרת ההגבלות ועל פיה גם מחוסנים ששבים מכל מדינה נדרשים לבידוד של 3 ימים (לא מחוסנים נדרשים לבידוד של 7 ימים).

לתוך המשוואה הזו יש להכניס את סוגיית רשימת המדינות האדומות שמתעדכנת מדי כמה ימים ומוסיפה לאי הוודאות השורר בענף ממילא. התוצאה היא ירידה משמעותית בהיקף ההזמנות לטיסות חדשות, ירידה אשר משפיעה על חברות התעופה שטרם התאוששו מהמשבר. לאחר קבלת ההחלטה להשית הגבלות חמורות על הענף, מסר אביגל שורק מנכ"ל אל על, "איננו מתערבים בשיקול הדעת של הממשלה אך המחירים שאנו משלמים כבדים וחובתה של המדינה לפצות אותנו בכדי שנוכל לשרוד תקופה זו". אלא שבשלב זה, למרות אמירת השרה מיכאלי כי יש לפצות את הענפים שנפגעים "באופן מידי", נדמה שנכון לעכשיו הפיצוי לחברות התעופה יעוכב.