ציפורה ארז הקימה משפחתון. עכשיו היא שואפת לפתוח בית מלון לילדים

ציפורה ארז, תושבת אשדוד • בת 41, גרושה +2 • בעלת המשפחתון "אורחן מרום" • "הקשיים, האתגרים והביורוקרטיה הממשלתית בזמן מגפת הקורונה השפיעו רבות על העסק" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

ציפורה ארז, בעלת המשפחתון ''אורחן מרום'' / צילום: תמונה פרטית
ציפורה ארז, בעלת המשפחתון ''אורחן מרום'' / צילום: תמונה פרטית

משפחתון "אורחן מרום" באשדוד הוקם ע"י ציפורה ארז בשנת 2016 מתוך חזון להקים משפחתון לימודי, ייחודי וברמה גבוהה, עם אוכל ביתי, שבו תינוקות ופעוטות יוכלו להתפתח באמצעות עולם עשיר של תוכן, מבחר עשיר של משחקים התפתחותיים, וכן הקניית תכנים לימודיים כמו לימוד אותיות האלף-בית, לימוד אותיות ה-ABC, זיהוי צבעים, מספרים, צורות הנדסיות ועוד. במסגרת המשפחתון, בגיל שנה התינוקות כבר מצליחים לקרוא עוד לפני שנגמלו מטיטולים.

השם "אורחן מרום" לקוח מספר יחזקאל: "בהר מרום ישראל, אשתולנו, ונשא ענף ועשה פרי, והיה לארז אדיר". לצידה של ציפורה מנהלת המשפחתון צוריה הדיאל שחר, אמנית עם ניסיון עשיר בעבודה עם ילדים שפיתחה את השיטה הייחודית ללימוד תינוקות. לאור ההצלחה בלימוד תינוקות במשפחתון, השתיים הקימו חוג "אוניברסיטה לקטנטנים" במתנ"ס ספרא באשדוד.

"הקשיים, האתגרים והביורוקרטיה הממשלתית בזמן מגפת הקורונה השפיעו רבות על העסק", מספרת ציפורה. "האתגר הראשון היה עזיבות של הורים בעקבות יציאתם לחל"ת, והאתגר השני היה נושא השכירות. לאחר הסגר הראשון מספר הורים החליטו לעזוב את המסגרת כי היה להם קשה כלכלית. חלק גם חששו מהידבקות בנגיף. העסק היה ממוקם בתוך וילה בת שתי קומות ברובע הכי יוקרתי באשדוד, ושילמנו שכירות גבוהה עבור המקום. את שני המענקים הראשונים לא קיבלנו, כי לא עמדנו בקריטריונים, ועל מנת למזער נזקים הפכנו את המשפחתון למסגרת בוטיק. העברנו את המשפחתון על כל תכולתו לדירה של הדיאל, מנהלת המשפחתון, על מנת להוזיל את ההוצאות של השכירות".

"אנחנו בין המשפחתונים הבודדים בארץ שהוקמו על בסיס מצלמות אונליין להורים לנייד, ולא רק מצלמות במעגל סגור, עוד לפני שיצא חוק הפיקוח על מעונות יום ב-2018", מתגאה ציפורה, "זאת למען שקיפות וכדי שההורים יהיו מרוצים. בסקר שנערך בקרב הורים בקבוצת פייסבוק בעיר דורגנו במקום השני מתוך כלל המסגרות החינוכיות הפרטיות, ומקום ראשון בכלל המשפחתונים".

"הלחץ בעסק גבר וההכנסות ירדו"

"אין ספק כי בתקופת הקורונה הלחץ בעסק גבר וההכנסות ירדו", היא משתפת, "אבל ההוצאות בשנה הראשונה המשיכו להיות אותן הוצאות, עד שהעברנו את המשפחתון למסגרת הבוטיקית בתוך הבית. הייתה תקופה מאתגרת שבה נאלצנו לחשוב על כל צעד על מנת להמשיך את המסגרת. אפילו את הכסף שהורים ביקשו על ימי הסגרים חילקתי להורים בתשלומים. הייתה תקופה קשה, אך עברנו אותה בהצלחה, בעוד שגנים ומשפחתונים רבים סביבנו נסגרו. הבנק הבין שעומדות מולו שתי לביאות, נשים חזקות שיעשו הכל למען הצלחת העסק".

"עסק כמו שלנו", מבהירה ציפורה "גובה כמעט כפול באזור המרכז. המציאות שלנו הייתה שונה לגמרי אילו היינו גרות באזור המרכז. אנחנו נותנות שירות גבוה, אבל גובות לפי העלויות של הפריפריה, ולכן יש לכך השלכות. אנחנו משפחתון שהוקם במטרה להשקיע ולפתח את התינוקות, ולא רק כדי לעשות בייביסיטר. אם מטרתנו הייתה רק להרוויח כסף, היינו לוקחים מטפלת אחת לשישה ילדים, אבל אצלנו אנחנו לוקחים מטפלת אחת לארבעה ילדים. אנחנו מאמינות שזה לא אתי ולא מוסרי היחס הגבוה שקיים היום בארץ בין מספר המטפלות למספר הילדים. ההשקעה הגבוהה שלנו באה לידי ביטוי בציוד, בכוח האדם האיכותי, בחוגים. עם זאת, מעולם לא הורדנו את איכות השירות גם אם זה היה כרוך בפחות הכנסה. רווחתם של הילדים בשבילנו היא מעל הכל.

"השאיפה שלנו", מסכמת ציפורה, "היא למצוא ספונסר שיאמין בנו ויתמוך בנו בפתיחת בית-מלון לילדים. המטרה היא להקים מסגרת מקבילה, שתיתן מענה להורים שמעוניינים לצאת לנופש באמצע השבוע, אבל הסבים והסבתות או הדודים והדודות לא בהכרח זמינים כדי לשמור על הילדים. אם ההורים יוצאים לבית מלון, למה שהילדים לא ייהנו מאותם תנאים? אני נתקלת בהרבה מצבים של הורים שלא תמיד מוצאים סידור לילדים. אפילו כשיש משפחה תומכת ועוזרת זה לפעמים לא ממש מסתדר. המשפחתון שלנו מכוון לפעילות עתידית שתכלול גם לינה בלילות, במסגרתו ייהנו הילדים מפעילויות פנאי, 3 ארוחות חמות ביום ופינוקים. בנוסף, אמבטיה, הסעה והחזרה ממסגרות החינוך, קופת חולים, וסיפור לפני השינה. הילדים שיתקבלו באורחן יקבלו טיפול מקצועי, שלא תמיד הסבא והסבתא יכולים להעניק".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il