ג'נט ילן הולכת על קו דק בניסיון לקיים את הבטחות האקלים של ביידן

הרפובליקאים אומרים שהרגולטורים הפיננסיים צריכים להישאר מחוץ למדיניות האקלים; פרוגרסיבים אומרים שהפעולות אינן נועזות מספיק

ג'נט ילו / צילום: Associated Press, Evan Vucci
ג'נט ילו / צילום: Associated Press, Evan Vucci

אל מול הלחץ של דמוקרטים בקונגרס והצורך להראות ביצועים על הבטחות הקמפיין של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שרת האוצר ג'נט ילן הורתה לרגולטורים הפיננסיים לנקוט צעדים להקטנת סיכונים הקשורים לשינוי האקלים.

הרגולטורים האלה באופן מסורתי עבדו להבטיח שהבנקים נותרים יציבים, השווקים תחרותיים והמשקיעים יקבלו מידע הוגן ומדויק. כעת, ילן נשענת על סוכנויות כמו הפדרל ריזרב ורשות הבורסות וניירות הערך (SEC) על מנת להגיב למה שהיא מגדירה כסיכון הדחוף המוצב על ידי שינוי האקלים לכלכלה ולנכסים פיננסיים, כמו תיקי משכנתאות של נכסים באזורי חוף הנמצאים בגובה נמוך מעל פני הים או חברות ביטוח המבטחות אדמות חקלאיות באזורים הרגישים לתקופות של בצורת.

היא הולכת על חבל דק. רפובליקאים רבים ותומכי התעשייה אומרים שרגולציה פיננסית לא צריכה לדחוף ידיה עמוק לתוך המדיניות הסביבתית. דמוקרטים פרוגרסיביים רוצים פעולה נועזת, ומהר. ילן כיוונה להפוך את נושא האקלים לנושא החשוב ביותר בסדר היום של הרגולטורים, בזמן שהיא דחפה באופן אישי לחקיקה קשורה ועודדה פעולות לוביסטים בסקטור הפרטי.

"אנחנו לא משרד סביבתי", אמרה ילן בריאיון עם הוול סטריט ג'ורנל על תפקידו של משרד האוצר בנושאי אקלים. "אבל אנחנו יכולים לשחק תפקיד ומנסים לשחק תפקיד מאוד משמעותי בתרומה למדינה שלנו ולעולם בטיפול בזה".

כעת הסוכנויות שמכנסת ילן כיושבת ראש של מועצת הפיקוח על יציבות פיננסית, או FSOC - קואליציה של רגולטורים שנוסדה לאחר המיתון של 2007-09 - נוקטות את הצעדים הראשונים שלהן.

בדרך לרגולציה נוספת?

משרד מבקר המטבע, זרוע של משרד האוצר, מתכנן להציג בקרוב מסגרת של הציפיות שלו לגבי הדרך בה בנקים גדולים צריכים לנהל את סיכון האקלים, עם הנחיות מפורטות שיהפכו לחובה החל משנה הבאה. הפדרל ריזרב עובד על מה שנקרא ניתוח תסריט על מנת לעשות מודל של הסיכונים הפיננסיים הכרוכים בשינוי האקלים. ה-SEC מתכנן להציע כלל בשנה הבאה שיחזק את חובת הגילויים מצד חברות לגבי סיכונים הקשורים לאקלים ושלח מכתבים לעשרות חברות נסחרות בבקשה לתת למשקיעים יותר מידע על הדרך בה שינוי האקלים עלול להשפיע על הרווחים.

כגישה כוללת לנושא, ה-FSOC הוציא באוקטובר דוח בו הארגון הגדיר באופן רשמי את שינוי האקלים כסיכון מתפתח וגובר ליציבות הפיננסית של ארה"ב, ופתח את האפשרות לכך שתבוא רגולציה נוספת.

הפעולות האלה מציינות שתעשיית הפיננסים יכולה לצפות לעול ציות כבד יותר ופיקוח רב יותר מוושינגטון בקשר לחששות הסביבתיים של הממשל. אבל הדחיפה הרגולטורית נתונה לבחינה מקרוב של תעשיית הפיננסים וקצוות שונים בפוליטיקה.

"אני מכיר בכך שההתחממות הגלובלית אמיתית. עם זאת, לא נובע מזה שישנו סיכון סיסטמי חדש למערכת הפיננסית", אמר הסנאטור פאט טומי (רפובליקאי מפנסילבניה), החבר הבכיר ביותר בוועדת הבנקאות של הסנאט, בזמן שימוע בקונגרס באוקטובר. "היו לנו אירועי מזג אוויר קשים מראשית ההיסטוריה".

חברות דלקי מאובנים נותרו בין החברות בעלות הערך הרב ביותר בעולם והנסחרות ביותר, וטומי אמר שהוא חושב שרגולטורים פיננסים רוצים בסופו של דבר לייבש להן את ההון.

בינתיים, ממשל ביידן נמצא תחת לחץ של מחוקקים פרוגרסיביים לעשות יותר על מנת לקיים את הבטחות הקמפיין של ביידן לפני בחירות האמצע. בזמן הקמפיין שלו לנשיאות, ביידן אמר שארה"ב צריכה להיות מובילה בינלאומית על מדיניות האקלים, לקבוע יעדים להפחתת פליטות גזי החממה, לעודד השקעות באנרגיה מתחדשת ויעילות אנרגטית ולהקטין את התלות שלה בדלקי מאובנים.

הלחץ על הרגולטורים לפעול עלה בגלל שמרכיבים אחרים של מדיניות האקלים של הבית הלבן נותרו תקועים בחבילת ההוצאות החברתיות של הנשיא ביידן בשווי 2 טריליון דולר, שלא עברה בקונגרס עדיין, ואחרים הוצאו מהצעת החוק לגמרי.

מחוקקים הנוטים לצד הפרוגרסיבי לא היו מרוצים מהמינוי מחדש של ג'רום פאוול ליושב הראש של פדרל ריזרב כי לדעתם המוסד הזה לא עושה מספיק לטיפול בסיכונים הקשורים בשינוי האקלים.

אסונות מזג אוויר בקושי השפיעו על הביצועים של בנקים בארה"ב ב-25 השנים האחרונות

סופות הוריקן, בצורת ואירועי מזג אוויר אחרים הקשורים לשינוי האקלים "משמידים בתים, כבישים וגשרים, ונכסים פיזיים ופיננסיים אחרים", אמרו הסנאטורים שלדון ווייטהאוס (דמוקרט מרוד איילנד) וג'ף מרקלי (דמוקרט מאורגון) בהצהרה משותפת בחודש האחרון. "ההפסדים הכלכליים... צפויים להיות גדולים יותר בסך הכל מאלה שנחוו במשבר הדיור ובשפל הכלכלי הגדול".

כשביידן אמר שימנה מחדש את יושב הראש של הפדרל ריזרב, אמר שפאוול הבהיר ש"עדיפות עליונה תהיה להאיץ את המאמץ של הפד לטפל ולהקטין את הסיכון ששינוי האקלים מציב למערכת הפיננסית שלנו ולכלכלה שלנו".

ילן, בינתיים, כבר זמן רב שוקלת את הסיכונים הפוטנציאליים של שינוי האקלים, שתיארה כבעל שני מרכיבים.

הראשון הוא מה שמכונה הסיכונים הפיזיים מאירועי מזג אוויר יותר קיצוניים או יותר תכופים לקהילות וללקוחות שהמוסדות הפיננסיים משרתים. בית הלוואות, למשל, עשוי להתמודד עם הפסדים גדולים יותר ויותר הקשורים למשכנתאות על בתים שיש להם יותר סיכוי להיהרס בגלל שיטפונות או שריפות יער.

עם זאת יש לציין שמחקר של הפדרל ריזרב מהעת האחרונה גילה שלאסונות מזג אוויר השפעה מינימלית על הביצועים של בנקים אמריקאים ברבע המאה האחרונה, בין היתר בגלל שידע לגבי המאפיינים של מקומות שונים עזר להם להימנע מלהעניק הלוואות באזורים פגיעים.

אבל יש גם סיכונים הכרוכים במעבר, הנובעים ממאמצי ממשלות או מאמצים חברתיים לגמול את הכלכלה מדלקי מאובנים. לדוגמה, בנק שמושקע מאוד בתעשיות הפולטות גזי חממה יכול באופן תיאורטי לראות ירידה בערך הנכסים האלה אם החברה תאמץ מקורות אנרגיה חלופיים במידה גוברת.

ילן אמרה שהרגולטורים בסופו של דבר יוכלו ליישם צעדים הכוללים דרישות שהבנקים יחזיקו בהון כמגן נגד סיכוני האקלים, רעיון שתעשיית הבנקים מתנגדת לו.

""יש חששות משמעותיים ביותר"

"הרגולטורים, במסגרת המנדט שלהם לבטיחות ויציבות, יצטרכו להחליט אם הסיכונים מנוהלים כראוי על ידי המוסדות האלה", אמרה ילן. "ניתן לחשוב על מצב בו יגיעו למסקנה שנחוץ הון רב יותר לניהול סיכונים בתחומים מסוימים", אמרה.

אלכס מרטין, אנליסט מדיניות בכיר ב-Americans for Financial Reform, אמר שהדוח של ה-FSOC החמיץ הזדמנות בגלל שלא כלל יותר הצעות איך רגולטורים יכולים להקטין את סיכוני האקלים, במקום לנתח אותם.

"ל-FSOC יש יכולת לעזור לנו להתמודד עם זה אם היושב ראש יוביל זאת באופן נועז", אמר מרטין.

קבוצות לובי של הבנקים אמרו שהדוח של ה-FSOC נקט בגישה סבירה. עדיין, הם מחכים לצעדי הרגולטורים כדי לראות סימנים לפעולה יותר אגרסיבית, כמו למשל הקמת דרישות הון הקשורות לשינוי האקלים.

"יש חששות משמעותיים ביותר ומוגדרים בניסיון להטמיע סיכונים מהסוג של שינוי האקלים" בדרישות הון, אמר שון קמפבל, כלכלן ראשי בפורום השירותים הפיננסיים, ארגון לוביסטים המייצג בנקים גדולים. קמפבל אמר שדרישות כאלה יעמדו מול בעיה של "ניסיון לרבע את המעגל", בגלל שדרישות הון נועדו להיות מגן נגד הפסדים לא צפויים בטווח הקצר ולא נושאים ארוכי טווח כמו שינוי האקלים.

אופק הזמן של שינוי האקלים של כמה עשורים מכניס אי וודאות בהערכת ההשפעות האפשריות, ומציב אתגר לרגולטורים.

אחרים אומרים שכניסה לתחום האקלים היא מוגזמת בפני עצמה. ג'יי קלייטון, שהוביל את ה-SEC בזמן ממשל הנשיא הקודם דונלד טראמפ, אמר שלסוכנויות פיננסיות יש סמכויות המוגדרות היטב. נושאים שנמצאים מחוץ לגבולות אלה, אמר, צריכים להיות מוחלטים על ידי הקונגרס.

"במידה בה ימשיכו לסטות רחוק מהמטרה המקורית שלהם", אמר קלייטון על הסוכנויות הפיננסיות, "זה הולך לגרום לבעיות רבות".

ילן לא מסכימה אתו, ואמרה שלרגולטורים אחריות לזהות סיכונים ולוודא שהמערכת הפיננסית מוכנה. אבל ישנן מגבלות, היא הוסיפה: לרגולטורים "אין המנדט החוקי פשוט לומר למלווים 'אתם צריכים להימנע מלתת הלוואות כאלה לבחרות אנרגיה, למשל, כי זה פוגע באיכות הסביבה'."