בענף התיירות שלחו מכתב התראה לפני הגשת בג"ץ: "ניסיון בוטה ופסול לגרום לסגירת שמי המדינה"

קבוצת אנשי עסקים ואנשים פרטיים שיגרו מכתב התראה לפני בג"ץ לראש הממשלה, שר הבריאות וליועמ"ש, בטענה שמדיניות הממשלה באשר לנסיעות לחו"ל לוקה בהעדר סבירות • עדכון רשימת המדינות האדומות באופן תדיר לוקה על פי המכתב "בהעדר חוקיות וכולל פגיעה ממשית ובלתי מידתית בזכויות יסוד"

הפגנת ענף התיירות בנתב''ג, היום / צילום: משה בנישו
הפגנת ענף התיירות בנתב''ג, היום / צילום: משה בנישו

אחרי ההפגנות של העוסקים בענף התיירות לנוכח ההגבלות המחמירות מגיע מכתב התראה לקראת הגשת בג"ץ: קבוצת אנשי עסקים ואנשים פרטיים שיגרו מכתב לראש הממשלה, שר הבריאות וליועמ"ש. טענת החתומים על המכתב ששיגר עו"ד טל שחר היא שמדיניות הממשלה באשר לנסיעות לחו"ל לוקה בהעדר סבירות.

הכוונה היא בין השאר לעדכון התדיר של רשימת המדינות האדומות - כלומר מדינות שהטיסה אליהן אסורה אלא באישור ועדת חריגים ושהשבים ממדינות אלה נדרשים לבידוד של שבעה ימים כולל בידוד של יום במלונית.

עדכון הרשימה באופן תדיר, ועל פי המכתב כל 24 שעות, לוקה על פי הנטען "בהעדר חוקיות וכולל פגיעה ממשית ובלתי מידתית בזכויות יסוד". יצוין כי גם במשרד הבריאות הבינו כי הציבור זקוק להתראה סבירה: אחרי שאתמול (א') הודיעו על הכנסת שלוש מדינות לרשימה האדומה, בריטניה, דנמרק ובלגיה, הודיע משרד הבריאות כעבור שעות ספורות על ביטול הוספת בלגיה לרשימה בשלב זה.

אמש פורסם כי המדינות ייכנסו לרשימה בלילה שבין רביעי לחמישי, ואילו היום הודיע המשרד כי הכנסת בריטניה ודנמרק לרשימה תידחה ביום על מנת לאפשר היערכות. בטווח הזמן הזה רבים נאלצו לשנות תוכניות, להקדים טיסות חזרה לישראל או לבטל טיסות שיועדו מהארץ. למותר לציין את הנזקים העצומים שנגרמים גם לעוסקים בענף. דיון נוסף ברשימה צפוי להתקיים מחר.

במכתב מזכיר עו"ד שחר את קביעת ביהמ"ש העליון על פיה "איסור נסיעה מהווה פגיעה קיצונית בזכויות יסוד, בחופש התנועה ובחופש העיסוק. מגבלה שרק הולכת ומתעצמת מיום ליום (ויותר נכון משעה לשעה) מבחינת היקף ואורך הזמן אינה מידתית בעליל...".

"ענישה קולקטיבית ואנטי חוקתית"

עוד מלינים על הקביעה הנוגעת למחוסנים ועל חוסר האבחנה בין מחוסנים ובין מי שאינו מחוסן, למשל בנוגע לאיסור היציאה מישראל למדינות שהוגדרו כאדומות בשעה שניתן היה להסתפק לשיטתם בבדיקות PCR לצד בידוד. בנוסף, על חובת הבידוד למחוסנים שנכנסים לישראל מכל מדינה (הנמשכת שלושה ימים). "קיומה של חובת בידוד גורפת מעלה שאלות לגבי האמירות החוזרות על חשיבות ההתחסנות ויעילות החיסון והיא מהווה פגיעה קשה באמון הציבור... עובדה זו מהווה ענישה קולקטיבית ואנטי חוקתית באוכלוסיה המחוסנת שאין לקבלה בשום פנים ואופן". עוד נטען כי חובת הבידוד הגורפת מהווה הפרה של פסיקת בג"ץ שהבהיר שיש לבצע אבחנה בין מחוסנים ללא מחוסנים.

בנוסף, מציינים את היקף הפגיעה בציבור לנוכח העובדה "שלא קיימת כמעט מדינה מערבית האוסרת על יציאת אזרחיה... בשעה שעל פי חוו"ד אפידמיולוגיות אין מניעה מכניסת הוואריאנט לישראל... לא כל שכן שכבר קיימת הדבקה בקהילה. אף הטיעון של 'קניית זמן' אינו רלוונטי ואינו משרת כל מטרה ובוודאי שאינו מצדיק צעד כה פוגעני, קשה וחמור".

לבסוף נטען כי עדכון הרשימה האדומה מדי 24 שעות מהווה "ניסיון בוטה ופסול לגרום בדרך עקיפה לסגירת שמי המדינה דבר שבג"ץ כבר נדרש אליו ואסר עליו". בכוונת שחר להגיש פנייה בהולה לבג"ץ אם לא יבוטל צו הבידוד הגורף הכולל מחוסנים, הצו האוסר על יציאתם מישראל וקביעת מדינות אדומות חדשות לבקרים.