משתפים בכל הכוח: לאומי, הפועלים ומזרחי מחלקים 3 מיליארד שקל דיבידנדים

הרווחים העצומים של לאומי לאחר ההתאוששות מהקורונה הביאו אותו לחלק את אחד הדיבידנדים הגדולים בתולדותיו - כ-1.4 מיליארד שקל בגין תשעה חודשים בלבד • גם יתר הבנקים ניצלו את אישור המפקח לחזור לחלק דיבידנדים - שהיו עשויים להיות גבוהים הרבה יותר ללא הרמז ששלח להם

חנן פרידמן, מנכ''ל לאומי / צילום: אורן דאי
חנן פרידמן, מנכ''ל לאומי / צילום: אורן דאי

מהדוחות הכספיים שפירסמו שלושת הבנקים הגדולים לרבעון השלישי של 2021 עולה, כי הרווח המצרפי של לאומי, הפועלים ומזרחי טפחות עמד על 3.6 מיליארד שקל. כשמסתכלים על הרווח המצרפי שלהם בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, הוא כבר עולה ליותר מ-11 מיליארד שקל.

סכומי העתק הללו אפשרו לשלושת הבנקים לחלק דיבידנדים חסרי תקדים כמעט, ובראש נמצא לאומי, שהודיע כי יחלק דיבידנד בסך 1.36 מיליארד שקל בגין תשעת החודשים הראשונים של השנה. גם הפועלים (862 מיליון שקל) ומזרחי טפחות (753 מיליון שקל) יעניקו לבעלי המניות שלהם תשואה נאה על כספם בגין שלושת הרבעונים הראשונים.

בסך הכול מחלקים כעת שלושת הבנקים 3 מיליארד שקל כמעט לבעלי המניות שלהם, סכום המהווה 30% מהרווח שעליו דיווחו מתחילת השנה. מדובר בחלוקה הגדולה ב-70% מהדיבידנדים שחילקו לאחרונה בגין שנת 2020 כולה. מדובר בסך הכול בחלוקה של 4.7 מיליארד שקל בתוך ארבעה חודשים.

עם פרוץ מגפת הקורונה בתחילת 2020 אסר המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, על הבנקים לחלק דיבידנדים, מתוך חשש ליציבותם בגלל האי-ודאות ששררה בעולם. עם זאת, בסוף יולי הודיע אבידן כי הוא מאפשר לבנקים לחזור לחלק דיבידנדים, תחילה בגין רווחי 2020 ולאחר כמה שבועות גם בגין רווחי 2021.

ימים ספורים לאחר האישור שנתן אבידן, שכלל רמז עבה לבנקים שלא "להשתולל" עם חלוקת הדיבידנד, כשציין כי חלוקה של יותר מ-30% מרווחי הבנק תהיה לא אחראית, החלו הללו לחלק דיבידנד בגין שנת 2020. יש לזכור כי הדיבידנדים הללו חולקו בגין שנה שהחלה ברבעון חלש בשל התפרצות הקורונה.

למעשה, הדיבידנדים השנה היו אמורים להיות גבוהים אף יותר, מכיוון שבנק ישראל נקב ברף עליון של 30%, שהוא נמוך משמעותית ממדיניות חלוקת הדיבידנד של ארבעה מתוך חמשת הבנקים הגדולים.

נכון להיום, רק בנק דיסקונט נוהג לחלק דיבידנד של עד 30% מהרווח הנקי (העלה את הרף בשנת 2019 מ-15%), בעוד שבלאומי, הפועלים ומזרחי טפחות מדיניות חלוקת הדיבידנד עומדת על 40% מהרווח הנקי, וזו של הבינלאומי מתירה דיבידנד בסך של עד 50% מהרווח הנקי.

דוחות לאומי: רווח של 1.55 מיליארד שקל ברבעון

בעקבות בנק הפועלים ומזרחי טפחות, פרסם השבוע גם בנק לאומי דוחות כספיים לאחד הרבעונים החזקים בתולדותיו - שהסתיים ברווח נקי של כ-1.55 מיליארד שקל, פי שניים מהרווח הנקי ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים של 2021 הסתכם ל-4.6 מיליארד שקל, לעומת רווח של 1.2 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד, זינוק של 276%. לאומי גם עקף לאחרונה את בנק הפועלים בשווי השוק שלו, העומד על כ-45 מיליארד שקל (לעומת שווי של פחות מ-41 מיליארד שקל לבנק הפועלים).

התשואה להון של הבנק ברבעון השלישי של 2021 עמדה על 16%, למול 8.4% ברבעון המקביל אשתקד, ואילו התשואה להון בתשעת החודשים הראשונים של 2021 הינה 15.7%.

הכנסות מהפסדי אשראי וגאות במשכנתאות

לעלייה ברווחי הבנק כמה גורמים. הראשון הוא ההכנסות מהפסדי אשראי - כריות הביטחון שהבנקים הקפיאו למקרה שהלווים מהם לא יוכלו להחזיר את ההלוואות - שהסתכמו ברבעון השלישי ב-359 מיליון שקל, ולסך של 729 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

בנוסף נהנה לאומי מהגאות בשוק המשכנתאות, והגדיל מתחילת השנה את תיק המשכנתאות שלו בשיעור של 13%, וזה עומד נכון לסוף הרבעון שלישי על 99.97 מיליארד שקל. הרווח הנקי של לאומי מתחום המשכנתאות הסתכם בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב-460 מיליון שקל וברבעון השלישי לבדו ב-176 מיליון שקל.

גם האינפלציה היטיבה עם לאומי, כמו עם כל הבנקים שחלק מנכסיהם צמודי-מדד. המדד ברבעון השלישי של 2021 עמד על 0.8%, כך שלאומי רשם ברבעון הכנסות בסך של כ-264 מיליון שקל ובתשעת החודשים הכנסות של 725 מיליון שקל, עקב מדד חיובי של 2.2%.