שינו את הכללים: שותפויות הגז יתחילו לשלם מסים מוקדם יותר

החוק לתיקון מיסוי רווחים ממשאבי טבע ביוזמת השרה אורית פרקש הכהן עבר בקריאה שנייה ושלישית • המשמעות: חברות שעושות שימוש במשאבי טבע ושחייבות במס רווחי יתר (היטל ששינסקי) יחויבו לשלמו מיידית ורק לאחר מכן לקיים דיון בהשגותיהם • זאת בניגוד למצב הקיים שבו קודם דנים במחלוקת ורק אז משלמים

השרה אורית פרקש הכהן / צילום: אורן בן חקון - לע''מ
השרה אורית פרקש הכהן / צילום: אורן בן חקון - לע''מ

הכנסת העבירה הלילה (בין רביעי לחמישי) את תיקון לחוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע. מדובר בחוק שיזמה שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן, ושמבקש לשנות את סדר הדברים בגביית כסף מחברות שעושות שימוש במשאבי טבע, בכל הקשור למס רווחי יתר (היטל ששינסקי).

מדובר באחד מהכלים של המדינה לגבות כסף מחברות. כך למשל שותפויות הגז משלמות הן מס חברות, הן תמלוגים והן את מס רווחי היתר. אלא שאם המצב עד היום היה כזה שרשות המסים מעבירה לחברות דרישות תשלום, ואז החברות מגישות את השגותיהן - הליך שיכול להתארך ורק בסופו עובר הכסף לאוצר המדינה, כעת הסדר משתנה. "התיקון לחוק מבקש לייעל את הליך גביית ההיטל ופותר את בעיית התמריץ החיובי שנוצר לחברות, להשיג ולערער על גובה השומה ובכך לדחות את מועד העברת התשלום במשך שנים. לפני התיקון, התאגידים יכלו לערער לבית-המשפט על גובה ההיטל שנדרשו לשלם בשומה בצו, וכל עוד לא התקבל פסק-דין, הם לא נדרשו לשלם את ההיטל שנמצא במחלוקת. התיקון פועל לפי עיקרון פשוט - קודם משלמים 75% מתוספת ההיטל שבמחלוקת ואחר כך מתווכחים", נמסר בהודעת המדינה לאחר העברת החוק.

תיקון נוסף שנכנס לחוק הינו הטלת קנס על גרעון. "כאשר חברה מגישה דוח מס עם הערכת חסר לגובה התשלום השנתי שעליה לשלם, רשות המסים תוסמך לגבות 15% מהפער בין הערכת החסר של החברה לבין הערכת רשות המסים. תיקון זה יאפשר הרתעה וייתן תמריץ להגיש דוחות המשקפים נכונה את הרווחים שצברו החברות במהלך השנה", נכתב בהודעת המדינה.

הכסף שרשות המסים דורשת מהחברות בהיטל ששינסקי נכנס לקרן העושר שלפי החוק תתחיל לפעול רק אחרי שיצטברו בקופתה מיליארד שקל (הכסף מיועד למטרות בריאות, חינוך ועוד). אם בעבר התחזיות של גופים כמו בנק ישראל צפו שהקרן תתחיל לפעול, הרי שעד כה הצטברו בקופתה כ-940 מיליון שקל בלבד, אלא שרק חלק מהסכום חלוט, קרי כמה מאות מיליוני שקלים נמצאים במחלוקת, בין היתר על גובה השומות.

"בזכות תיקון החוק היטלים מעל ל-200 מיליון דולר שהתשלום שלהם מעוכב עקב מחלוקות עם רשות המסים ישולמו בשנים הקרובות לטובת כלל אזרחי ישראל", נכתב בהודעת המדינה לאחר העברת החוק.

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן מסרה, "לאחר עבודה בה התחלתי לפני כשנתיים, הבאנו סוף סוף להשלמת המלאכה ולכניסת החוק לספר החוקים של מדינת ישראל. התיקון שיזמתי ימנע מהחברות הנהנות ממשאבי הטבע הלאומיים של המדינה להתחכם ולדחות במשך שנים תשלומי מס על רווחי היתר בשווי מאות מיליוני דולרים - בשל מחלוקת אינסופית על גובה המס. הגיע הזמן להבטיח כי כספי קרן העושר שמגיעים לנו, הציבור, אכן יעברו לידי קרן העושר. שתתרום לרווחתנו, לכלכלה ולמטרות טובות. בשביל רגעים כאלה חזרתי לחיים הציבוריים".