שמעון אקהויז מבסוט מתל אביב: גלולת ההרזיה של אפיטומי בדרך לבורסה

אפיטומי, המפתחת גלולה מתנפחת בקיבה להפחתת משקל, מכוונת לשווי של 200 מיליון דולר לפחות • אשתקד חתמה על הסכם שיווק בלעדי עם נסטלה, עפ"י ההערכות בהיקף של עד 100 מיליון דולר בתשלומי מקדמה ואבני דרך

ד''ר שמעון אקהויז / צילום: איל יצהר
ד''ר שמעון אקהויז / צילום: איל יצהר

כחצי שנה אחרי הנפקת סופוויב, היזם הסדרתי שמעון אקהויז שולח חברת מכשור רפואי  נוספת להנפקת מניות ראשונית (IPO) בבורסה בת"א, והפעם מדובר באפיטומי מדיקל, העוסקת בפיתוח גלולה מתנפחת בקיבה להפחתת משקל. ככל הידוע, אפיטומי, שצפויה לפרסם בימים הקרובים טיוטת תשקיף, מעוניינת לגייס כ-50 מיליון דולר, לפי שווי חברה של כ-200 מיליון דולר לפחות לפני הכסף. 

אפיטומי (Epitomee Medical), שנקראה בעבר טוליפ מדיקל, פיתחה גלולה שנועדה  להתנפח בתוך הקיבה וללחוץ על דפנותיה כדי להעניק תחושת שובע, וכך למנוע אכילת יתר. הגלולה עשויה מחומר שמוגדר כרכיב מזון, והוא מתכלה תוך כמה שעות.

החברה הוקמה בשנת 2005 על-ידי דורון מרקו, מנכ"ל החברה הוא ד"ר דן השמשוני, ואקהויז משמש כיו"ר החברה. אפיטומי הייתה אחת החברות הראשונות מני רבות שבהן השקיע אקהויז במודל של יזם-יו"ר פעיל.

ההשקה באירופה בינתיים מתעכבת

לפני קצת יותר משנה הודיעה אפיטומי על חתימת הסכם שיווק בלעדי למוצר המוביל שלה מול חטיבת המזון הרפואי של חברת נסטלה, כשעל-פי ההערכות שפורסמו באותה עת, אפיטומי תוכל לקבל עד 100 מיליון דולר בתשלומי מקדמה ואבני דרך. בנוסף היא תקבל תמלוגים משיווק המוצר. חלק מסכום ההשקעה של נסטלה יועד לשמש את אפיטומי להקמת מפעל בישראל, שיעסיק כ-40 איש ויוכל לייצר מיליוני יחידות גלולה בכל חודש.

בראיון ב-2020 אמר השמשוני כי בכוונת נסטלה ואפיטומי להשיק את המוצר באירופה במהירות האפשרית, אולם בינתיים לא נראה שהוא הושק. המוצר צפו לעלות 100-200 דולר לשימוש חודשי של מספר גלולות ביום, כאשר התשלום הוא מכיסו של המטופל.

לאפיטומי מוצרים נוספים לטיפול בסוכרת, קדם סוכרת והתוויות נוספות, אשר משתמשים באותה פלטפורמה של התנפחות הגלולה בקיבה והתכלותה בהדרגה, כדי לשחרר תרופות באופן מושהה ספציפית בתוך הקיבה. גם מוצרים אלה כלולים בהסכם שלה עם נסטלה.

כשהחברה דיווחה על ההסכם עם נסטלה, היקף הגיוסים שביצעה מאז הקמתה הסתכם ב-17 מיליון דולר, בין היתר מקרנות השקעה שמובילים דני נוה, וינסנט צ'ינגוויז ומשפחת עופר.

בונה על ההצלחה של סופווייב שטיפסה בינתיים 50%?

שמעון אקהויז, שכאמור הגיע לבורסה המקומית לפני כחצי שנה עם הנפקת סופווייב, המפתחת מכשיר לטיפולים אסתטיים באמצעות אולטרסאונד, הוא אחד היזמים הישראלים הבולטים בתחום הרפואה האסתטית, וכבר שנים ארוכות משמש כשותף בכמה חברות בענף ובתחומים משיקים.

בשנת 1992 הקים אקהויז את חברת לומניס, שהייתה מחלוצות התחום של שימוש בלייזר ואנרגיית אור בעולם הרפואי, וגם ברפואה אסתטית. לומניס הייתה אחת מחברות המכשור הרפואי הישראליות הראשונות שהונפקו בנאסד"ק, ובהמשך אקהויז עזב אותה בעקבות מהלך השתלטות עוינת. מיד לאחר מכן הקים את סינרון, שהתחרתה בלומניס בתחום הרפואה האסתטית, והונפקה גם היא בנאסד"ק. במהלך העשור הקודם, כל אחת משתי הללו נמכרה לרוכשת זרה (לומניס פעמיים) תמורת מאות מיליוני דולרים ויותר. 

עם קידום הנפקתה של אפיטומי, אקהויז יכול לקוות להצלחה דומה שנרשמת בסופווייב, שמאז שהשלימה בחודש מאי גיוס של כ-160 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-800 מיליון שקל "אחרי הכסף" מנייתה טיפסה בכ-50%, ומשקפת לחברה שווי נוכחי שנע סביב כ-1 מיליארד שקל.

עוד זווית

עוד על מדף ההנפקות בת"א: אייפונים, דיור מוגן וחברה לעיבוד מתכות 

אביב לוי

אפיטומי אינה היחידה המגבירה קצב בכל הנוגע להנפקת מניות ראשונית בבורסה - לפחות שלוש חברות מקיימות בימים אלה רוד-שואו בקרב המשקיעים המוסדיים.

מדובר בחברת אייקון גרופ (iDigital), יבואנית מוצרי אפל בישראל, המבקשת להנפיק את מניותיה לפי שווי חברה של כ-1 מיליארד שקל - גבוה משמעותית מזה שבו הוערכה בעסקאות פרטיות בעבר. מטיוטת התשקיף שלה עולה כי בעלי המניות העיקריים בחברה, בראשות קרן הפרייבט אקוויטי סקיי, מתכננים למכור בהנפקה חלק מהחזקותיהם.

הנפקה גדולה נוספת בתכנון היא של חברת איסכור, העוסקת בעיבוד, חיתוך, סחר ושיווק פלדה ומתכות. לפי פרסומים קודמים בתקשורת מבקשת החברה לבצע את המהלך לפי שווי של לפחות 1.5 מיליארד שקל - פי 3-4 מהשווי שבו נרכשה ב-2018 על ידי משקיעים בראשות קרן קדמה קפיטל ופועלים אקוויטי, זרוע ההשקעות של בנק הפועלים.

עוד מתכננת הנפקה גדולה רשת הדיור המוגן בית בכפר, המעוניינת לגייס הון לפי שווי של כ-1.2 מיליארד שקל. בית בכפר, שבשליטת משפחת בלושטיין, קידמה ניסיון הנפקה ראשונית כבר בסוף שנת 2019, אולם זה לא צלח, וכעת היא מעוניינת לחזור ולנסות שוב.

באוקטובר -רק הנפקה אחת הושלמה

הגעתן המתוכננת לבורסה של השלוש מתרחשת בזמן ששוק ההנפקות בת"א חווה התקררות ניכרת בחודשים האחרונים, אשר באה לידי ביטוי בהורדות מחיר משמעותיות בחלק מההנפקות שבוצעו בו, ובלא מעט כשלונות של חברות אחרות להגיע לשוק, גם לאחר פרסום טיוטת תשקיף לקראת גיוס ההון.

בסך הכול, מחודש אוגוסט ועד סוף אוקטובר הושלמו בבורסה 11 הנפקות הון ראשוניות  - אחת בלבד בסיכומו של אוקטובר. זאת כשבסך הכול נהנתה הבורסה משנת שיא, עם כ-90 חברות חדשות, רובן מתחומי הטכנולוגיה השונים, שהחלו להיסחר בה מתחילת 2021 ועד כה, במה שנחשב לאחד מגלי השיא של הנפקות הון ראשוניות בתל-אביב אי פעם.