המדינה תחלק לעצמאים 60 מיליון שקל: מי זכאי ומה צריך לעשות כדי לקבל

אחרי שורה של בדיקות מקצועיות שארכה למעלה משנה, אישרה הממשלה תוספת סיוע למענקי הקורונה לעסקים שנפגעו ב-2020 • מאות עד אלפי בתי עסק שהוצאות השכירות שלהם גבוהות מ-17% מהמחזור יוכלו להגיש בחודש הבא בקשה להחזרים

מכון כושר / צילום: תמר מצפי
מכון כושר / צילום: תמר מצפי

חדרי כושר, אולמות אירועים, מתחמי אטרקציות גדולים לילדים (בסגנון איי-ג'אמפ) וכל עסק אחר ששוכר שטחים גדולים ונפגע במהלך הקורונה, יהיה זכאי כעת, רטרואקטיבית, ל"השלמת המענק" שקיבל מהמדינה בגין ההוצאות הקבועות שהוציא בשנת 2020. זאת, לאחר ששרי האוצר והכלכלה, אביגדור ליברמן ואורנה ברביבאי, אישרו בממשלה ביום ראשון תוספת של 60 מיליון שקלים לצורך "מענק לסיוע לעסקים בהוצאות השכירות".

מה הייתה הבעיה שהובילה לחלוקת מענק חדש?
במסגרת תוכנית הסיוע לעסקים שנפגעו בשל הגבלות הקורונה, נקבע מענק הוצאות קבועות שניתן על ידי רשות המסים. מענק זה מתבסס על סך ההוצאות הקבועות של העסקים ובכלל זה, הוצאות שכירות, ארנונה, עובדים שלא יצאו לחל"ת וכדומה. במענק הוצאות קבועות נקבעו הגבלות על גובה המענק והיקף ההוצאות הקבועות עבורן הוא ניתן בהתאם לגובה המחזור של העסק. עם זאת, לעסקים שונים (כדוגמת חדרי כושר, אולמות אירועים) היקף המענק לא משפה על ההוצאות הקבועות שלהם, כיון ששיעור הוצאות השכירות שלהם גבוה משיעור ההוצאות המוכרות במענק של רשות המיסים.

מדובר למעשה בהשלמת המענק שהעסקים כבר קיבלו, לאחר שעלו תלונות על כך שהמגבלה שנקבעה במענק לשיפוי על הוצאות קבועות (הוצאות שהעסק עדיין חייב לשלם גם כשהוא סגור, בהן דמי שכירות) יצרה מצב אבסורדי שבו חלק מהעסקים קיבלו פיצוי הנמוך משמעותית מההוצאות הקבועות שלהם, כיוון שההוצאה בגין השכירות הייתה גבוהה מתקרת הפיצוי. ארגוני העסקים ובעלי עסקים רבים התריעו בזמן אמת על הבעיה לפני למעלה משנה, כאשר המענקים חולקו לעסקים, אך רק כעת הוחלט על תיקון הליקוי.

שיעור פגיעה של 80%

לדברי נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, כבר בתקופה של הממשלה הקודמת הם פנו לשר האוצר דאז ישראל כ"ץ בבקשה לתיקון הליקוי, כיוון שעסקים רבים מקבלים שיפוי חלקי בלבד על ההוצאות. "הפיצוי המקסימלי שניתן היה לקבל עמד על 15% מהמחזור בתקופה המקבילה ב-2019, ולכן מי שהיו לו הוצאות שכירות שהן מעל 15% מהמחזור נפגע, כי רק ההוצאות האלה היו מעל הפיצוי שהוא קיבל. הסבנו את תשומת ליבה של הממשלה הקודמת לבעיה הזאת ותגובתם הייתה שהם דנים בכך. הם גם פרסמו מתווה של תיקון הליקוי וקביעה כי עסק שהוצאות השכירות שלו הן מעל 17% יהיה זכאי להשלמת המענק, אך בפועל לא קרה דבר. הממשלה הנוכחית ושר האוצר ליברמן הרימו את הכפפה".

מי זכאי להשלמת מענק וכיצד יוכל לממש את זכאותו?
הוחלט כעת על השלמת מענק לעסקים שהיקף הוצאות השכירות שלהם עולה על 17% מהמחזור, ושבשנת 2020 הוצאות אלו היו דומות (90% לפחות) להוצאות שכירות ששילם בשנת 2019. המענק יינתן לעסקים שהיו זכאים לפחות ל-3 מענקים מרשות המיסים ושיעור הפגיעה שלהם עמד על 80% לפחות.

גובה המענק הוא 100 שקל למטר (כפי שמופיע בחיוב הארנונה ובכפוף להסכם שכירות), ועד 120 אלף שקל לעסק, אך סך המענקים שהתקבלו מרשות המיסים וממענק השכירות לא יעלה על המענק המקסימלי שנקבע למענק הוצאות קבועות. המענק יופעל על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, כחלק מתכניות הסיוע לעסקים שנפגעו בעקבות הקורונה ובהם הנחה מארנונה ומענק שימור עובדים. ההגשה למענק תיפתח במהלך חודש דצמבר באתר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים.

פיצוי לעסקים עתירי השכירויות

להשלמת המענק זכאים גם עסקים שנסגרו בעקבות הקורונה ונכנסים להגדרה של עסק שפעל בשנים 2019-2020, חווה ירידה משמעותית במחזור ועומד ביתר תנאי המענק.

כמה עסקים זכאים למענק?
להערכת משרד האוצר, כמה מאוד עד אלפים בודדים של עסקים עומדים בתנאי המענק. לדברי נשיא לשכת יועצי המס, "הפיצוי חל על כל בעלי העסקים עתירי שכירויות, בהם אולמות אירועים, חדרי כושר, חוות שרתים, כל מי שהשכירות שלו גבוהה וכל העסקים שמשתמשים בשטחים גדולים. כל אלה לא קיבלו עד היום פיצוי על מלוא ההוצאות הקבועות שלהם".

למה זה קורה רק עכשיו, לאחר שתוכנית הסיוע לעסקים הסתיימה?
לשאלת גלובס מדוע לקח מעל שנה לאשר את התיקון למענק שחלוקתו כבר הסתיימה ביולי השנה, נמסר ממשרד האוצר, כי "המענק אושר כעת לאחר בדיקות מקצועיות ומשפטיות רחבות שבחנו האם ישנם עסקים שנפגעו במיוחד בשנת 2020 והמענקים שניתנו לא סיפקו מענה רחב דיו, וכן בחינה של המענה הנדרש".