מחירי המזון בכל העולם עולים עם התפשטות האינפלציה

מפרו עד הפיליפינים, קציר גרוע וצווארי בקבוק בשרשרת האספקה מותירים משפחות עניות רעבות

חקלאים בהודו. שיטפונות במדינה גרמו לאובדן גדול שלתוצרת חקלאית / צילום: Shutterstock
חקלאים בהודו. שיטפונות במדינה גרמו לאובדן גדול שלתוצרת חקלאית / צילום: Shutterstock

מוקדם יותר השנה יכלה סליה מאטוס, אם יחידנית משכונת העוני פראיסופוליס בסאו פאולו, להרשות לעצמה לרכוש מוצרי יסוד להאכיל את משפחתה. כיום, היא אומרת, כשמחיר הבשר ומוצרי מזון אחרים עלה ב־30%, לעתים קרובות היא הולכת לישון רעבה כדי שיהיה מספיק אורז ושעועית לארבעת ילדיה.

"זה משפיל", אמרה מאטוס, בת 41. "לפעמים אני פשוט רוצה לבכות... אני קונה גז לבישול ואז אני לא יכולה להרשות לעצמי לקנות מזון, או שאם אני קונה מזון אין לי כסף לקנות סבון". היא אומרת שאין לה מספיק כסף אפילו לקנות את שאריות העצמות שמוכר הקצב.

מחירי המזון העולים גרמו לקשיים גוברים בחלקים נרחבים של העולם המתפתח, מפרו עד הפיליפינים. באוקטובר, נמסר מארגון האו"ם לחקלאות ולמזון שמחירי המזון בעולם הגיעו לרמתם הגבוהה ביותר מאז 2011.

ממשלות לאומיות וארגוני סיוע מזהירים שהעלייה במחירי המזון מובילה לעלייה בשיעור הרעב ותת התזונה, בייחוד בקרב משפחות עניות שבלאו הכי נאבקות בהשלכות הכלכליות האחרות של מגפת הקורונה.

העלייה הזו הייתה חדה במיוחד באמריקה הלטינית, שם האינפלציה הגואה העלתה את מחירי רוב הסחורות והאו"ם מעריך שעשרות מיליוני אנשים סובלים מתת תזונה או מדלגים על ארוחות.

באסיה, שבה מדינות באופן כללי חוות אינפלציה פחות חריפה, מזג האוויר הגרוע פגע בגידולים, וגרם לעליית מחירים במקומות מסוימים. גשמים עזים בהודו בחודשים האחרונים גרמו לשיטפונות והצפות, השמידו גידולים וגרמו לעליית המחיר של ירקות כמו כרובית ובצל.

"אנחנו מסתדרים על ידי אכילת אורז בלבד, לפעמים לחם עם סוכר. האם יש אפשרות אחרת?" אמרה שנטי הורו, טבחית ואם יחידנית בת 41 מניו דלהי.

בסין, גשמים עזים פגעו גם במחוזות בהם מגדלים ירקות מה שהעמיק את המחסור במלאי שהיה קיים עוד מלפני וכל זאת בעת שהמדינה מתאוששת מהשפעות מגפת הקורונה. בפיליפינים ובמדינות אחרות בדרום מזרח אסיה נאבקו במחירים עולים לירקות ולשמן דקלים.

באמריקה הלטינית, הנזק מהעלייה במחיר המזון עשוי להיות עמוק יותר וממושך יותר, כך הזהירו כלכלנים וקובעי מדיניות.

מעלים את הרבית כדי לבלום את האינפלציה

הבנקים המרכזיים באזור העלו את שיעורי הריבית באופן אגרסיבי במאמץ לרסן את האינפלציה. ברזיל וצ'ילה שתיהן הכריזו לאחרונה על העלאת שיעורי הריבית הגדולה ביותר שלהן מזה עשרים שנה.

זו תרופה שקשה לבלוע באזור שסבל מההתכווצות הכלכלית הגדולה ביותר מהמגפה וכן משיעורי התמותה הגבוהים ביותר מקורונה, על פי נתוני Our World in Data.

"האינפלציה הייתה בעייתית במיוחד באמריקה הלטינית שם היא עלתה הרבה יותר בחדות מאשר באזורים אחרים", אמר וויליאם ג'קסון, כלכלן שווקים מתעוררים ראשי בחברת המחקר מלונדון Capital Economics.

לאחר שבברזיל ובחלקים אחרים של האזור נרשמה צמיחה חלשה בשנים שלפני המגפה, כעת יש במדינות אלה סטגפלציה, שילוב הרסני של עליית מחירים לצד חוסר צמיחה של הכלכלה, אמר ג'קסון.

האינפלציה גבוהה יותר מהיעד של בנקים מרכזיים בכל המדינות באזור - במקרה של ברזיל, גבוהה פי שלושה מהיעד. הבצורת החמורה ביותר במדינה כבר כמעט 100 שנה פגעה בגידולים חקלאיים וייבשה מאגרים המפעילים גם סכרים הידרו חשמליים, וזה העלה את מחיר החשמל.

העלייה במחיר המזון והאנרגיה גרמה לאינפלציה לטפס גם במקסיקו, בקולומביה, בפרו ובצ'ילה. בברזיל, מחיר בשר הבקר והביצים גבוה ב־20% לעומת שנה שעברה, בעוד שמחיר העוף והעגבניות עלה בכמעט 30%, על פי מחקר של קרן חטוליו ורגאס (FGV).

ג'ולייטה אירורטה, אחות בת 27 מבואנוס איירס, אמרה שהיא כבר לא יכולה להרשות לעצמה לתת לבנה את התזונה המאוזנת לה הוא זקוק. "כמעט שנתיים מחיינו היינו בסיכון בקו החזית, וכעת, עם השכר שלנו, נעשה קשה לקנות מספיק אוכל", אמרה.

לקוחות נהגו לבקש מהקצבים חלקים זולים כמו קרבי עופות כדי להאכיל את חיות המחמד שלהם; כעת הם קונים את החלקים האלה כדי להאכיל את המשפחה.

מיגלינה אספינדולה, עקרת בית בת 60, אמרה שנאבקה למצוא פרנסה מאז שהאיש שאת ביתו ניקתה בעבר מת מקורונה. אפילו כשהיא מוצאת עבודה, חלק כל כך גדול מהשכר שלה הולך על אוכל שכעת אין לה כסף לתרופת הסכרת שהיא זקוקה לה. "אני בסוף מפסידה, כמו תמיד".

בפראיסופוליס, בפרברים הדרום מערביים של סאו פאולו, מאטוס החלה לחכות בתור שעות כל יום במרכז קהילתי מקומי המנוהל על ידי G10 Favelas, עמותה המחלקת ארוחות בחינם לתושבי שכונות העוני של ברזיל.

לפני כמה שבועות, החל המרכז לסגור שעריו לפני הצהרים כשפרצו מריבות לאחר שמלאי המזון אזל.

העמותה נשענת על תרומות מסופרמרקטים ומהעשירים, אבל כשירד שיעור המתים מקורונה בברזיל התרומות האלה החלו להידלדל.

"נראה שאנשים לא מבינים את זה", אמר גילסון רודריגז, מנהל G10 Favelas. "המצב אפילו גרוע יותר כעת לעניים ממה שהיה באמצע המגפה".

סילווינה פרידלבסקי בבואנוס איירס, ויבהוטי אגרוול ושאן לי בניו דלהי, פליז סולומון בסינגפור ובינגיאן וואנג בבייג'ינג השתתפו בהכנת הכתבה.