מי אתה קרדנו: כל מה שצריך לדעת על המתחרה של האת'ריום

כפי שבוחנים חברה כדי לדעת אם כדאי להשקיע במנייתה, כך כדאי לבחון פרויקט קריפטו כדי לדעת אם יש לו סיכוי להצליח בטווח הארוך • מיזם קרדנו, שנוסד ב-2015 ע"י אחד ממפתחי האת'ריום, הוא פרויקט בקוד פתוח מבוזר שנועד לשפר העברות כספים בין עמיתים על גבי רשת הבלוקצ'יין

מטבע קרדנו / צילום: Shutterstock, surassawadee
מטבע קרדנו / צילום: Shutterstock, surassawadee

כאשר נכנסים לעולם הקריפטו, נהוג בטעות לחשוב שמדובר במטבעות כפי שאנחנו מכירים - שמטרתם היא רק העברת ערך מאדם לאדם. אולם בפועל המטבעות דומים יותר לניירות ערך, שמאחורי כל אחד מהם יש פרויקט.

איך בוחרים באיזה מטבע להשקיע? כפי שבוחנים חברה כדי לדעת אם כדאי להשקיע במנייתה, כך כדאי לבחון פרויקט כדי לדעת אם יש לו סיכוי להצליח בטווח הארוך. הפעם נתמקד בפרויקט הקרדנו, שסמל המטבע שלו הוא ADA. הקרדנו, הנחשב למתחרה העיקרי של האת'ריום, הוא פרויקט בקוד פתוח מבוזר שנועד לשפר העברות כספים בין עמיתים על גבי רשת הבלוקצ'יין. הוא נוסד בשנת 2015 על ידי אחד ממפתחי האת'ריום, צ'רלס הוסקינסון. הוא מורכב משכבה שעוקבת אחרי עסקאות באמצעות המטבע, ושכבה שמאפשרת הפעלת חוזים ויישומים חכמים על הפלטפורמה. קרדנו הטמיע בספטמבר שירותים פיננסיים מבוזרים (DeFi).

הקרדנו פועל על פי הוכחת החזקה (Proof of Stake, POS), ובכך הוא נבדל מפרויקטים המשתמשים בהוכחת עבודה לשם הכרייה. השימוש ב-POS הופך את הכרייה ליעילה וירוקה יותר. פרויקט הקרדנו הוא פרויקט מתגלגל, ובסיומו המערכת תהיה אמנם מבוזרת אך בעלת זכויות הצבעה למחזיקי המטבע, וזו תהיה הדרך להשפיע על הפיתוח העתידי שלו.

לאורך השנים האחרונות פיתוחים רבים נבנו על רשת הבלוקצ'יין של הקרדנו. בין היתר ממשלת אתיופיה אימצה את הרשת כדי ליצור מערכות זיהוי ותיעוד לתלמידי מערכת החינוך שלה, וכן להטמעת הטכנולוגיה בתעשיות שונות במדינה; חברת הספורט ניו-באלאנס אימצה את הטכנולוגיה למעקב אחרי אותנטיות הנעל החדשה שלה; הקלטות של אלבומי מוסיקה נעשות על גבי הרשת, ועוד.