השלכות מס הרכישה: המשקיעים מתנפלים על דירות. אז למה באוצר לא מודאגים?

לגלובס ממשיכים להגיע דיווחים על משקיעים שממהרים לסגור עסקאות: אין נתונים לגבי מספרם, ואולם מספר עורכי דין סיפרו על עשרות עסקאות שבוצעו מאז סוף השבוע במשרדיהם • בכירים באוצר מודים כי ידעו מראש שהעלאת המס על משקיעים תארך זמן שינוצל לעריכת עסקאות רבות

עסקאות נדל''ן / צילום: Shutterstock
עסקאות נדל''ן / צילום: Shutterstock

יומיים אחרי פרסום הצעדים הנוספים לתוכנית הממשלתית לדיור, ומשקיעים ממשיכים לעוט על משרדי המכירות של הקבלנים ומשרדי עורכי דין, במטרה לסיים במהירות עסקאות לרכישת דירות. בכירים באוצר מודים כי ידעו מראש שהעלאת המס על משקיעים תארך זמן שינוצל לעריכת עסקאות רבות על ידי משקיעים, ואולם משרד המשפטים עצר מבעדם לפעול באופן מהיר.

מה שנראה כתקלה מתברר כמשהו שידעו עליו הרבה זמן מראש. תזכיר החוק לשינוי המס על משקיעים כבר קיים חודשיים לפחות, והשאיפה באוצר הייתה לקדם אותו במהירות הבזק, ולהשלימו בתוך 4 ימים. הבעיה הייתה אצל היועץ המשפטי לממשלה, שלא איפשר את ההליך המהיר וחייב את האוצר לפעול בצורה מסודרת, עד לקריאה השלישית בכנסת. פועל יוצא של זה הוא עיכוב של כ-10 ימים בין ההכרזה על הצעד לבין המימוש שלו, ובסך-הכול נותרו בידי המשקיעים טווח זמן של שבועיים, ואולי יותר, עד לקריאה השלישית בכנסת ולאישור החוק.

לגלובס ממשיכים להגיע דיווחים על משקיעים שממהרים לסגור עסקאות. אין נתונים לגבי מספרם, ואולם מספר עורכי דין סיפרו על עשרות עסקאות שבוצעו מאז סוף השבוע במשרדיהם, מה שיכול להביא למסקנה שנחתמו מאות עסקאות. בחודשים האחרונים קצב ביצוע העסקאות היומי הממוצע של המשקיעים הגיע לכ-100, כך שברור שהשוק חווה התנהלות חריגה ביותר, בדומה למה שארע במאי-יוני 2015.

באוצר מודעים לעניין ואולם סבורים שיש הגזמה במידת ההתייחסות לתופעה. בכירים מדברים על כך שרוב העסקאות שהמשקיעים מבצעים הן הקדמת עסקאות שממילא היו אמורים לבצע בחודשים הקרובים, כך שגם אם יירשמו אולי עסקאות חריגות בסוף אוקטובר ובשליש הראשון של נובמבר, סך העסקאות שיבצעו המשקיעים בתקופה הזו לא יעלה מרף מסוים, ומיד לאחר מכן ירד במידה ניכרת בחודשים הבאים.

"אין ספק שיהיה לזה מחיר מסויים בטווח המיידי, אבל מצד שני אנשים לא מחליטים פתאום לקנות דירות ורוב הדירות שנרכשות עכשיו הן הקמת עסקאות שתוכננו ממילא. זה לא דבר טוב, אבל לא צריך להגזים בחשיבות. אנחנו לא חוששים לאנשים שיקדימו את המס, אלא פועלים למען השוק. אז אולי הם יקנו יותר דירות ויעלו את המחיר, אבל זה יתאזן בחודשים שלאחר מכן", אומר בכיר באוצר.