עם הזינוק בביקוש לדיור, ליד אוסטין מתפשטים בתים מודפסים בתלת ממד

הפרויקט החדש יהיה פרויקט הדירות המודפסות הגדול ביותר בארה"ב

אוסטין, טקסס / צילום: Shutterstock
אוסטין, טקסס / צילום: Shutterstock

חברת בניית בתים גדולה משלבת כוחות עם סטארט-אפ מטקסס להקמת קהילה של 100 דירות מודפסות בתלת ממד קרוב לאוסטין, ומתכוננת למיזם הגדול ביותר מסוג זה אי פעם בארה"ב.

תאגיד Lennar וחברת טכנולוגיית הבנייה Icon אמורים להתחיל בבנייה שנה הבאה באתר באזור המטרו של אוסטין, כך נמסר מהחברה. בעוד ש־Icon וחברות אחרות בנו בתים בהדפסה בתלת ממד בעבר, המיזם הנוכחי יבחן את יכולות הטכנולוגיה לייצר דירות בקצב מהיר ולייצר ביקוש אצל הלקוחות בקנה מידה גדול בהרבה. "אנחנו פחות או יותר מבשילים מבניית בתים בודדים או כמה עשרות בתים לבנייה של מאות בתים", אמר ג'ייסון בלארד, מנכ"ל Icon.

אם תצליח ההדפסה התלת ממדית ברמה השאפתנית הזו, היא עשויה להציע פתרון למחסור הכרוני בדירות למכירה בארה"ב, במיוחד בטווח המחירים בר ההשגה. בחברת מימון המשכנתאות פרדי מק העריכו שהמחסור בדירות חד־משפחתיות עומד על 3.8 מיליון יחידות דיור נכון לסוף שנה שעברה.

עומס  בשרשרת האספקה בזמן המגפה פגעו בבניית הדירות, בעוד שמחסור בכוח אדם פגע בייצור במשך שנים. "אנשי מקצוע מיומנים הם זן נכחד", אמר אריק פדר, נשיא LrnX, יחידת החדשנות וההון סיכון של Lennar. "כך שחייבים להיות פתרונות אלטרנטיביים לבנייה שיעזרו במחסור בכוח אדם הזה".

לא צפויה ירידה במחיר הבתים

רוב הבתים החד־משפחתיים החדשים שנבנים בארה"ב נבנים באתרים הסופיים בהם יהיו הבתים תוך שימוש במסגרות עץ ושיטות בנייה מסורתיות.

הבתים המודפסים של Icon משתמשים במקום זה במסגרות בטון. המדפסות של החברה, בגובה יותר משלושה מטר, יכולות לבנות מערכת קירות פנים וחוץ לבית חד­־משפחתי בשטח של 185 מ"ר בקומה אחת תוך שבוע, אמר בלארד. המדפסת מוציאה בטון בשכבות, כמו משחת שיניים משפופרת. המכונות מסוגלות להדפיס קירות מתעקלים, מה שמאפשר בניית בתים יותר יצירתית, אמר.

ב־Lennar ישלימו את הבנייה על ידי שימוש בשיטות בנייה מסורתיות. השבוע שלוקח לחברה להדפיס קירות הוא בערך פרק הזמן שלוקח להקים מסגרת ולרצף אותה בקירות בשיטה המסורתית, אבל בחברה אומרים שמקווים להאיץ את התהליך הזה בעתיד. בתים מודפסים בתלת ממד יכולים להיבנות יותר בזול והתהליך כרוך בפחות פסולת לעומת בתים טיפוסיים הנבנים כיום בשיטות הישנות, אמרו ב־Icon.

ב־Icon זקוקים רק לשלושה עובדים באתר עצמו כשמדפיסים קירות, לעומת צוות של 6-12 אנשים הנחוצים לבניית מערכת קירות בשיטה הישנה, כך אומרים ב־Lennar.

הקונים לא בהכרח אמורים לצפות להנחה בעקבות זה לעומת מחירי השוק הקיימים. ב־Lennar עדיין לא החליטו איך לתמחר את הבתים החדשים אבל המחירים שלהם כנראה יהיו דומים לבתים אחרים של החברה באזור הזה, כך אמר פדר. המחיר החציוני של בית באזור המטרו של אוסטין בספטמבר עמד על 450 אלף דולר, על פי חבר המתווכים של אוסטין.

Icon כבר בנתה עשר דירות שני חדרים בטבסקו, מקסיקו, ושבע דירות חדר קטנות באוסטין. מוקדם יותר השנה, בנתה החברה ארבע דירות חד־משפחתיות באוסטין עם חברת הבנייה 3Strands. מאז שנוסדה ב-2017, Icon גייסה 266 מיליון דולר במימון. Lennar וחברת הבנייה D.R. Horton שתיהן משקיעות ב־Icon.

הניסיון להגדיל את קנה המידה של טכנולוגיית הדפסה בתלת ממד מביא עימו אתגרים חדשים. הפרויקטים של Icon קיבלו אישור במסגרת רשויות שיפוט מקומיות, אבל קבלת אישורים מוניציפליים עשויה להיות קשה בשווקים חדשים, מכיוון שהטכנולוגיה אינה מוכרת. צרכנים עשויים להיות ספקנים לגבי הרעיון וחלקם עשויים להירתע מהמראה של דירות מודפסות. בבתים של Icon, למשל, יש קווים מאוזנים מבחוץ ובחלק מהקירות הפנימיים בגלל טכניקת ההדפסה בשכבות.

מצד שני, קונים כנראה יימשכו לדירות שנבנו עם פחות פסולת כי המשמעות של זה היא חיסכון בעלויות, כך אמרה מרגרט ווילן, מנכ"לית Whelan Advisory, בנק השקעות המתמחה בתעשיית הדיור.

בעבר, הבתים של Icon היו מתומחרים בהנחה קלה לעומת מחיר השוק. פרויקט הדירות באוסטין עם חברת 3Strands היה הניסיון הראשון של החברה לבנות דירות עם שתי קומות, על ידי הדפסת הקירות של הקומה הראשונה בעת שהקומה השנייה נבנתה בשיטות הישנות.

דירת שני חדרים חדשה בפרויקט תומחרה ב־450 אלף דולר ונמכרה ב־530 אלף דולר, כך אמר גארי אודל, מנכ"ל 3Strands. דירת ארבעה חדרים מודפסת בתלת ממד, לעומת זאת, נמכרה תמורת 800 אלף דולר. הבתים תומחרו מעט יותר זול מבתים מקבילים באזור, אמר אודל.

דירות מודפסות גם בקליפורניה ובלונג איילנד

גם חברות אחרות ממהרות להדפיס בתים. Mighty Buildings, חברת טכנולוגיית בנייה מאוקלנד, קליפורניה, הודיעה שהיא מתכננת להתחיל בנייה של דירות מודפסות במגרש המיועד ל־15 דירות בעמק קואצ'לה בקליפורניה בשנה הבאה. הביקוש הראשוני בקהילה היה כל כך חזק ש־Palari, היזם, מתכנן להוסיף מגרשים נוספים, כך אמר מנכ"ל Palari בזיל סטאר.

החברה SQ4D מפאצ'וגו, ניו יורק, בונה כרגע בית מודפס בלונג איילנד שנמכר למשפחה תמורת 360 אלף דולר, יותר מהמחיר הרשום של 299,999 דולר, כך אמרה קריסטן הנרי, מנהלת הטכנולוגיה בחברה.

הביקוש לרכישת בתים זינק במגפה, כשקונים ניצלו את שיעורי הריבית הנמוכים על משכנתאות כדי למצוא מקום רב יותר כדי לעבוד מהבית. פעילות בניית בתים טיפסה במענה לביקוש, והתחלות בנייה של דירות חד־משפחתיות עלו בינתיים השנה ב־20.5%, על פי נתוני משרד המסחר.

"אני חושב ש־2022 הולכת להיות השנה שבה אנחנו הולכים לראות דגש חדש על חדשנות", אמר רוברט דיץ, כלכלן ראשי באיגוד הלאומי של בנוי דירות. "כל עלייה ביצרנות, כל חדשנות, תעזור להוסיף להיצע הדירות הקיים".