בגלל דליפה מספינה של חיל הים: זיהום במפרץ אילת

היום בשעות הבוקר, קיבל המשרד להגנת הסביבה דיווח על דליפת דלק מסטי"ל של חיל הים העוגן בבסיס באילת, בהיקף של כמה מאות ליטרים • חיל הים ביצע פעולות מיידיות לספיגה ולחסימת השמן במים, תוך סיוע ופיקוח היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה • האירוע טרם הסתיים, וטרם נמצא מקור התקלה

קו החוף של אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials
קו החוף של אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

המשרד להגנת הסביבה מעדכן היום (ה') על אירוע זיהום ים בשמן מאוניית חיל הים באילת; האירוע טרם הסתיים, וטרם נמצא מקור התקלה. היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד בוחנת את נסיבות המקרה, בנוסף לאירוע של זיהום ים נוסף שאירע באותו בסיס של חיל הים.

היום בשעות הבוקר, קיבל המשרד להגנת הסביבה דיווח על זיהום הים בדלק שדלף מסטי"ל של חיל הים העוגן בבסיס חיל הים באילת, בהיקף של כמה מאות ליטרים של שמן הידראולי. חיל הים ביצע פעולות מיידיות לספיגה ולחסימת השמן במים, תוך סיוע ופיקוח היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה.

כתם השמן זרם אל מחוץ לשטח חיל הים. אך באשר להיקפי הנזק האפשרי ומשמעות התקרית, טרם נמסרו פרטים מלאים. אירוע זה מצטרף לאירוע זיהום ים קודם שאירע בבסיס חיל הים זה, אשר נמצא בהליכי חקירה של היחידה הימית במשרד יחד עם הגורמים הרלוונטיים. נסיבות המקרה ייבדקו, ומידת הצורך מקרה זה יצורף לחקירה המתנהלת בימים אלו מול גורמי חיל הים, כך לפי המשרד להגנת הסביבה.

הבדיקות של התנהלות צה"ל בהיבטים סביבתיים, מתבצעת באופן של ביקורות שוטפות של המשרד להגנת הסביבה, וישיבות עבודה בין המשרד לדרגים שונים. ואולם, צה"ל לא כפוף לכלל החוקים הסביבתיים, ולא כל התשתיות המזהמות שבחזקתו מצויות תחת פיקוח. בסוף חודש אוגוסט, מצאו במשרד להגנת הסביבה ליקויים חמורים בטיפול ואחזקת דלקים מזהמים בבסיסי צה"ל, חלקם אף בסמוך לאזורי מגורים. תחזוקה רעועה אף הובילה לדליפות של מכלים, זיהום מי תהום והשבתת קידוחי מים.

זהו נושא שלא נעשה בו כל שיפור - למרות שעלה מול בכירי צה"ל, כך לפי תגובת המשרד להגנת הסביבה לחדשות 12, שאף ציינו: "ניסינו מספר פעמים לפנות לצבא לשיחות בדרגים בכירים בכל הנוגע למפגעים. לצערנו, עד היום הצבא לא נקט באמצעים להפחיתם. לצערנו צה"ל מתרץ את אי העשייה כי הוא במצב חירום תמידי וחוסר משאבים. אם צה"ל היה מחליט לקחת את העניינים לידיים, לא היינו במצב הזה היום".

מאיה יעקבס, מנכ"לית עמותת צלול, אומרת על כך: "הגיע הזמן לרפורמה סביבתית מקיפה בצה"ל, שהוא מהמזהמים הגדולים במדינה. כמויות וסוגי הזיהום שנגרמים על ידי צה"ל היא גדולה והנזק המצטבר רב. האירוע של זיהום שמן בסמיכות לשמורת האלמוגים היום הוא מתרחש זו הפעם השנייה כבר בתקופה קצרה. המשרד להגנת הסביבה טרם השלים את החקירה של הזיהום הקודם. עד שלא יתייחסו בחומרה לחוקים למניעת זיהום הסביבה, וישיתו אכיפה וענישה משמעותיים, אנחנו נראה עוד ועוד פגיעות בערכי טבע רגישים. בעידן משברי האקלים והזיהום הגיע הזמן שכל המזהמים, מכל הסוגים, יפנימו שהזמנים השתנו ואסור להמשיך לזהם את הטבע".