"בטירוף האחרון של הספאקים, נזרקו החוצה מנגנוני הגנה"

עמרי צ'רני, מייסד ושותף בקרן High House Investments הישראלית: "בעסקאות קודמות ראינו שבישראל יש טכנולוגיה מדהימה, אבל הפגישה עם השוק הציבורי זה משהו שהיזמים לא עשו בעבר. אנחנו לוקחים את צוות ההנהלה ובונים אותם לשוק הסחיר"

השקעות ספאק / צילום: Shutterstock
השקעות ספאק / צילום: Shutterstock

חברת ה-SPAC המתמקדת בחברות ישראליות Gesher 1, השלימה גיוס של 115 מיליון דולר בנאסד"ק לאחר שזכתה לביקושים גבוהים. את החברה מובילים עזרא גרדנר, מייסד ושותף בקרן ההשקעות האמריקאית Varana Capital; עמרי צ'רני, מייסד ושותף בקרן High House Investments הישראלית; וכריס קווארד, בכיר לשעבר ב-UBS ובקרן Point72. בין המשקיעים בה אדי שלו וקובי מרנקו (שבשבוע שעבר השלים מיזוג של החברה שהוא ייסד ומנהל, ארבה רובוטיקס, ל-SPAC).

חברות SPAC הן חברות ללא פעילות שמגייסות כסף במטרה לרכוש חברה תוך פרק זמן מוגבל. לדברי עמרי צ'רני, סמנכ"ל התפעול ב-Gesher 1, "זה המשך ישיר של הפעילות שלנו בשנים האחרונות - כולנו מגיעים מעולמות ההון סיכון או מהשוק הסחיר. הכלי של SPAC לא חדש, ובעינינו הוא מתאים להרבה חברות ישראליות טובות. מצד שני, בשנה האחרונה הוא קיבל כל מיני עיוותים. הבעיה העיקרית היא שיש המון כסף בשוק, והרבה ממי שהקימו ספאקים לא היו אנשים מהתחום, אלא חלק מאופנה כללית. כתוצאה, חברות מקבלות הצעות שהדבר היחיד שיש בהן הוא שווי גבוה, שלא תמיד נכון להן ולאיפה שהן נמצאות, והן הופכות לסחירות לפני שהן מתאימות לזה".

לדבריו, חברה שמגיעה לשוק הציבורי רק על סמך התחזיות שמסרה לצמיחה העתידית, "ברגע שהשוק טיפה משנה כיוון, אין שום כלי לחברה להגן על עצמה מפני הירידות". יתרה מכך, צ'רני אומר כי "בטירוף האחרון של הספאקים, נזרקו החוצה מנגנוני הגנה. בעבר היה מנגנון שקבע שלפחות 80% ממשקיעי ה-SPAC צריכים להשאיר את הכסף כדי לקיים את העסקה. בחודשים האחרונים היו שיעורי פדיון גבוהים, כי כל מי שיש לו קצת שכל יעדיף לאשר את העסקה, להישאר עם האופציות ולקבל בחזרה את הכסף שהשקיע ב-SPAC. החברה עצמה מידללת פעמיים - גם נותנת מניות לבעלי ה-SPAC תמורת מעט כסף, וגם ב-PIPE (הנפקה פרטית שנלווית לעסקה)".

עמרי צ'רני, GESHER 1 / צילום: יח''צ
 עמרי צ'רני, GESHER 1 / צילום: יח''צ

"אנו בונים אותם לשוק הסחיר"

ב-Gesher 1 הגישה שונה - אין PIPE. "אנחנו בהגדרה עושים עסקה בלי PIPE", אומר צ'רני. "אנחנו מכירים את השוק, הולכים על גודל מתאים, ולדעתנו רוב החברות הטובות בישראל לא צריכות מעל 100 מיליון דולר כדי להגיע לשלב הבא. אנחנו מתחייבים להביא לחברה 115 מיליון דולר ויכולים להביא עוד 40 מיליון דולר במקרה הצורך מהמשקיעים הקיימים. היום שוק ה-PIPE כמעט בלתי אפשרי, כי משקיעי ה-PIPE מרגישים שהם קצת רומו בצורה מסוימת. אנחנו גם לא עושים סקנדרי, ולא יהיה בעסקה כסף ליזמים. אנחנו נותנים לחברות יותר ודאות ופחות דילול".

משקיעי העוגן ב-SPAC הם גופים מוסדיים גדולים כמו UBS וסיטאדל, וגם מוסדיים מישראל. "כולם ידיים חזקות", מדגיש צ'רני. החברה שתמוזג בסופו של דבר ל-Gesher 1 תהיה ככל הנראה בשווי 350-550 מיליון דולר.

עמרי צ'רני הקים עם אחיו גיא צ'רני את הקרן High House Investment המחזיקה בפורטפוליו שלה מעל 20 חברות טכנולוגיה. הוא מספר כי "בעסקאות קודמות ראינו שבישראל יש טכנולוגיה מדהימה, אבל הפגישה עם השוק הציבורי זה משהו שהיזמים לא עשו בעבר. אנחנו לוקחים את צוות ההנהלה ובונים אותם לשוק הסחיר. עושים להם ראיונות עם אנליסטים ומשקיעים בחו"ל. זה לא פחות חשוב מהביצועים".