"השוק נמצא בצומת דרכים": הסימן המדאיג לכך שהאינפלציה בארה"ב כאן כדי להישאר

לקראת פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב, החששות ממשיכות לעמוד בקדמת הבמה, והתשואות על האג"ח האמריקאי לטווח הקצר מטפסות • נדב אופיר, הפועלים: "קשיים בשרשרת האספקה גורמים לבעיה בהיצעים שבתורם גוררים עלייה במחירים; גם האינפלציה תתבסס סביב 3% בהמשך זה עשוי לסמן כי הזמני הופך לקבוע"

מודאגים בוול סטריט / צילום: Shutterstock
מודאגים בוול סטריט / צילום: Shutterstock

בזמן שחברי הפד האמריקאי חלוקים בדעתם לגבי זמניותה של האינפלציה, עליית תשואות האג"ח בעולם משקפת את ההערכה הגוברת שהאינפלציה אינה זמנית ודוחקת בפעולה מצד הבנק המרכזיים, כשמנגד עולה החשש מנקיטת פעולה מוניטרית שתביא לתוצאות לא רצויות.

לפי התרחיש האופטימי, האינפלציה בארה"ב אמנם תעלה, אך תתבסס ברמה מסוימת כשהבנק המרכזי האמריקאי (הפד) לא צופה מצב של איבוד שליטה על רמות המחירים. אך בשוק האג"ח החששות מאינפלציה מתורגמות לעלייה בתשואות על האג"ח האמריקאיות, ואלו לטווח הקצר הרימו ראש בחדות נוכח העלייה בהסתברות להעלאות ריבית בארה"ב וצמצום תוכנית רכישות האג"ח של הפד בחודשים הקרובים.

"אין הרבה בשר לעליית תשואות האג"ח בארה"ב"

בזמן שחששות המשקיעים מהשלכות הקורונה התחלפו בחששות מאינפלציה, בשוק המניות מדד S&P 500 ציין תיקון של כ-5% מהשיא. לדברי נדב אופיר, אסטרטג שווקים גלובליים בחדר המסחר של בנק הפועלים, "האלטרנטיבה האג"חית הפכה מלא קיימת בכלל לקצת יותר קיימת. ברגע שהאלטרנטיבה עשויה להתגבר זה עלול להשליך על הרכיב המנייתי. השוק נמצא בצומת דרכים. מצד אחד יש את האינפלציה הטרנזיטורית (הזמנית) שלפי הערכות תחלוף, ומצד שני גם האינפלציה תתבסס סביב 3% בהמשך, זה עשוי לסמן כי הזמני הופך לקבוע. וזה הסיפור שמוביל את התשואות.

נדב אופיר / צילום: אביב גוטליב
 נדב אופיר / צילום: אביב גוטליב

"קשיים בשרשרת האספקה גורמים לבעיה בהיצעים שבתורם גוררים עלייה במחירים, וזה מתבטא בתשואה על האג"ח האמריקאי לטווח הקצר", ציין אופיר, "אני לא חושב שיש עוד הרבה בשר לעליית התשואות הללו בארה"ב, הדברים נזילים, החלטה על מתן בוסטר בארה"ב, למשל, תגיע רק בסוף שנה, כך שיש פה הרבה גורמים שיכולים לשנות את הדרך, ובכל זאת הדרך היא ל-2% תשואה לאג"ח ל-10 שנים בארה"ב, ואף נראה מקומות שבהם התשואה תהיה גבוהה יותר".

בדרך לסטגפלציה בארה"ב? ישנה אפשרות

לדבריו, מהלך זה לא יעיב על השווקים אך בוודאי יצנן אותם קצת. "התשואות וציפיות האינפלציה יתייצבו. בתשואה של 2% ל-10 שנים אמנם האלטרנטיבה קיימת, אך לא אטרקטיבית מספיק כך שהמשקיעים יחזרו לשוק המניות. להערכתי, ברבעון הקרוב נראה את התרחיש הזה קורה. התשואות יעלו, ובמסגרת זאת המניות ידשדשו, אך בסופו של דבר נראה כסף שנכנס פנימה לשוק המניות, באופן די דומה למה שקרה ב-2018".

לקראת פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב בסוף השבוע הקרוב מתחדדת השאלה לגבי זמניותה של האינפלציה, בזמן שמחירי הסחורות מטפסים לשיא של עשור. כלכלני גולדמן זאקס הפחיתו את תחזית הצמיחה לארה"ב נוכח המשך העלייה בלחץ המחירים. על רקע הנמכת תחזיות לכלכלה האמריקאית מצד בנק ההשקעות גולדמן זאקס, נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש ספטמבר שיפורסמו השבוע עשויים לספק בתורם אינדיקציה לגבי האפשרות של סטגפלציה. כלומר, מיתון משולב אינפלציה.

לדברי אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של אקסלנס: "שילוב של נתוני האינפלציה ונתוני המכירות הקמעונאיות, במקביל לפתיחת עונת הדוחות לרבעון השלישי, מכביד על שוק המניות כבר חודשיים, כשהחשש הוא שהמשך עליות המחירים יחנוק את הכלכלה. הדאגות ברובן כרגע אינן לגבי תוצאות החברות לרבעון השלישי, אלא בעיקר לגבי הסיכון לעדכוני תחזיות הרווחים קדימה, לרבעון הרביעי. השילוב של העלאת תחזיות אינפלציה במקביל להפחתת תחזיות צמיחה מעלה באופן טבעי חששות מתרחיש של סטגפלציה. זה מה שעשוי להסביר את התנהגות שוק האג"ח בימים האחרונים, של התמתנות שיפוע עקום התשואות, בעיקר דרך עלייה בתשואות הקצרות", ציין כהנוביץ'.