החגים בלמו זמנית את ראלי המשכנתאות: 7.1 מיליארד שקל בספטמבר

היקף המשכנתאות בספטמבר אומנם ירד ב-40% לעומת אוגוסט, אך עדיין מדובר בהיקף גבוה מאוד בשביל חודש עם חגים • קצב לקיחת המשכנתאות ב-2021 עומד על 110 מיליארד שקל

משכנתאות / צילום: Shutterstock, jaturonoofer
משכנתאות / צילום: Shutterstock, jaturonoofer

בחודש ספטמבר נלקחו משכנתאות בהיקף של 7.1 מיליארד שקל, ירידה של 40% לעומת היקף המשכנתאות שנלקחו בחודש אוגוסט. כך עולה מנתונים חלקיים שפרסם בנק ישראל. אולם מכיוון שמדובר היה "בחודש חגים", היקף המשכנתאות הזה היה גבוה מאוד. כך למשל בעונת החגים ב-2019 היקף המשכנתאות עמד על 4.4 מיליארד שקל, ואילו בעונת החגים של 2020 הוא הסתכם ב-6.2 מיליארד שקל.

קצב לקיחת משכנתאות בשנה הנוכחית תואם את נתוני השיא של מספר עסקאות הנדל"ן, והוא מגיע לכ-110 מיליארד שקל. זאת לעומת השיא הקודם של משכנתאות, שהגיע ל-78 מיליארד שקל, ונרשם בשנה שעברה. מדובר בקצב שגבוה בכ-40%, וכאמור הוא תואם גם את היקפי העסקאות, שעולים בכ-30% על ההיקפים השנתיים הממוצעים, ואת עליות המחירים, שמחייבות את רוכשי הדירות לקחת משכנתאות גבוהות יותר.

מכיוון שהסקירה חלקית, לא פורסמו בה נתונים על מגזרי השוק השונים - משקיעים, רוכשי דירות מסובסדות וממחזרי משכנתאות.

מנתוני חודש אוגוסט שפורמו לפני שישה ימים עלה כי משכנתה ממוצעת בגובה זה הגיעה ל-939 אלף שקל; המשקיעים היו הגורם שלקח את המשכנתאות הנמוכות ביותר, שהגיעו ל-784 אלף שקל בממוצע, ואילו זוגות צעירים שרכשו דירות מסובסדות במסגרת מחיר למשתכן לקחו משכנתה ממוצעת של 931 אלף שקל.

המשכנתאות הגבוהות שלוקחים הזוגות הצעירים שרוכשים דירות במחיר למשתכן מעידים על כך, שעליות המחירים האחרונות הגדילו את ההנחות שבהן זוכים רוכשי הדירות המוזלות. לפיכך גם כאלה שהיססו אם לממש את זכייתם במסגרת התוכנית, מוכנים לקחת היום משכנתה גבוהה מאוד ולהכנס לעסקה.