איך נולד תחקיר הענק על פייסבוק ומה הקשר בינו לבין ההייטק הישראלי?

מה חושב מחבר תחקירי הענק על פייסבוק על הסיכוי שלהם לשנות את החברה ומה מחבר בין תחקירים אלו לבין לייטריקס הישראלית? • הסטארט-אפ טאלון, שקיבל את השקת הסיד הגדולה ביותר בישראל, חושף מה הוא בעצם מפתח • סיכום השבוע שהיה בהייטק

הייטק / צילום: Shutterstock
הייטק / צילום: Shutterstock

זה היה שבוע של פייסבוק ולא בהקשר חיובי כמובן. תחילה הייתה זו חושפת המסמכים הפנימיים של החברה, העובדת לשעבר ביחידת היושרה האזרחית בפייסבוק פרנסיס האוגן, ששרטתה בתוכנית "60 דקות" פרופיל מאוד לא מחמיא של הרשת החברתית, כמי שהקריבה את המוסר והאחריות למען רווחים.

אחר כך הגיעה התקלה הגדולה של החברה, שהשביתה את שירותי פייסבוק כולל וואטסאפ ואינסטגרם לשבע שעות. מארק צוקרברג התנצל, אבל אני אישית דווקא רציתי להודות לו על התקלה שסיפקה לי שעות של שקט אמיתי ויוצא דופן.

אנחנו ראיינו השבוע בראיון בלעדי את העיתונאי מאחורי תחקירי "תיקי פייסבוק" בוול סטריט ג'ורנל ועסקנו גם בהקשרים הישראלים של התחקיר והשלכותיו. יש כמה הקשרים מעניינים מאוד.

חוץ מזה השבוע הודיעה מיקרוספט על תוכנית התרחבות דרמטית בישראל שתכלול גיוס 2,500 עובדים והקמת חמישה מרכזי פיתוח. האם ההתרחבות הזאת של ענקית הטק תקשה עוד יותר על הסטארט-אפים הישראלים לגייס טאלנט? הדעות על כך חלוקות.

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם. בואו נתחיל.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן

1. חושף הסודות של צוקרברג

אחרי הבחירות בארה"ב, פנה העיתונאי ג'ף הורביץ מהוול סטריט ג'ורנל לכמה עובדי יחידת היושרה האזרחית בפייסבוק. הוא קיבל כתף קרה מכולם. אלא שכמה חודשים אחר כך פייסבוק החליטה לפרק את היחידה ועובדת לשעבר בה, פרנסיס האוגן, חזרה אל הכתב והעבירה לו תילי תילים של מסמכים פנימיים החושפים את סודות החברה. בראיון בלעדי לגלובס מנתח הורביץ את המשמעויות מאחורי החשיפות הדרמטיות בסדרת התחקירים "תיקי פייסבוק".

2. המיזם הישראלי של פייסבוק מותקף

"הייתה לנו בדיחה פנימית שאם תרצה לדעת באיזו מדינת עולם שלישי צפוי להתפתח משבר בעוד שנתיים, תסתכל על אילו מדינות פייסבוק מחברת בימים אלה", סיפרה השבוע פרנסיס האוגן. היא התייחסה למיזם של פייסבוק לחבר מדינות מתפתחות לרשת ולשירותיה, ולסכנה בניטור התוכן הלקוי במדינות אלו. למיזם יש קשר ישראלי עמוק והוא הואץ באמצעות רכישת הסטארט-אפ סנאפטו לפני עשור. גם זרוע אחרת שלו, פייסבוק אקספרס WiFi, נוהלה עד לאחרונה על ידי ישראלי - גיא מרדכי.

3. מסכנות הדמוקרטיזציה

הדלפת הענק מפייסבוק חשפה כי אינסטגרם הפכה לסביבה רעילה עבור נערות מתבגרות. אחת הסיבות לכך היא האפקטים השליליים של שיתוף וצפייה בתמונות מרוטשות, הנפוצות כל כך באינסטגרם. זוהי קריאת השכמה גם לסטארט-אפ הישראלי לייטריקס, שאחראי לתוכנת הריטוש הפופולריות ביותר - פייסטיון. בלייטריקס הדגישו לאורך השנים שהם מקדמים דמוקרטיזציה של הריטוש, שמאפשרת גם לאדם הפשוט לערוך את תמונותיו, אך עד היום לא התייחסו לסכנות הגלומות בכך, שהוכחו בשורת מחקרים.

4. האמת שמסתתרת במודעות הדרושים

תביעה ייצוגית שהוגשה לאחרונה לבית הדין לענייני עבודה בתל אביב נגד פייסבוק מגלה כי שורת חברות הייטק ישראליות כמו פלייטיקה, טיילור ברנדס, סנסיבו ואלמנטור הגבילו את הגילאים של המשתמשים אליהם יופנו מודעות הדרושים ברשת החברתית. כך לדוגמה מודעה לתפקיד ראש צוות אנליזה עסקית בפלייטיקה הוגבלה לגילאים 25-45. התביעה הייצוגית טוענת כי הרשת החברתית עברה על החוק כשאיפשרה לבחור את קהל היעד למודעות דרושים.

5. הסטארט-אפים בכוננות ספיגה

מיקרוספט הודיעה השבוע על כוונתה לגייס עוד 2,500 עובדים בישראל, מה שיחריף את התחרות האגרסיבית גם ככה על טאלנטים בהייטק המקומי.

6. עכשיו יש גם מוצר

אחרי שבאפריל גייסה את סבב הסיד הגבוה ביותר של סטארט-אפ ישראלי אי פעם, טאלון חשפה לראשונה את המוצר שלה, שרוצה לשנות את החיבור של עובדים לשירותי העבודה מרחוק.

7. זהירות, חוזה דרקוני

ברשתות החברתיות התפרסמו לאחרונה עדויות על קנסות עזיבה בגובה עשרות אלפי שקלים שהייטקיסטים מתחילים נדרשים להסכים להם. האם הם לגיטימיים?

8. זרקו דאבל

הסטארט-אפ ביץ'-בם, שמעביר משחקים ותיקים כמו שש-בש למובייל, נמכר בשבוע שעבר בכ-300 מיליון דולר לחברת המשחקים וודו. זה הסיפור מאחורי החברה שהקיימו שניים ממייסדי פלייטיקה.