הקרן של אריק שמידט ודרור ברמן גייסה 500 מיליון דולר

זוהי הקרן הרביעית של פירמת ההשקעות אינוביישן אנדוורס שהוקמה על ידי שמידט, מנכ"ל ויו"ר גוגל לשעבר, וברמן, שהיה סטודנט שלו בלימודי תואר שני בסטנפורד • הפירמה אינה מקצה סכום מיוחד להשקעות בארץ, אך בעבר אמר ברמן כי כמחצית מהיזמים שבהם השקיעה היו בעלי זיקה כלשהי לישראל

יו''ר אלפאבית אריק שמידט ודרור ברמן / צילום: רויטרס, יח''צ
יו''ר אלפאבית אריק שמידט ודרור ברמן / צילום: רויטרס, יח''צ

פירמת ההשקעות אינוביישן אנדוורס (Innovation Endeavors) הודיעה היום (ו') על השלמת גיוס של 500 מיליון דולר לקרן הרביעית שלה. הקרן הוקמה על ידי מנכ"ל ויו"ר גוגל ואלפאבית לשעבר אריק שמידט והישראלי דרור ברמן, שהיה סטודנט של שמידט בלימודי תואר שני באוניברסיטת סטנפורד.

אינוביישן אנדוורס הוקמה ב-2010. בשתי הקרנות הראשונות אינוביישן אנדוורס השקיעה רק מכספו של שמידט אך בקרן השלישית שלה, שהושקה ב-2018 והקיפה היה 333 מיליון דולר, נוספו לפירמה משקיעים נוספים. עד היום הקרן ביצעה יותר מ-150 השקעות, מתוכם 20 בחברות שהפכו לחדי-קרן עם שווי של מעל מיליארד דולר.

לאינוביישן אנדוורס קשר ישראלי נרחב ומעורבות רבה בשוק ההייטק הישראלי לאורך השנים. ב-2017 התמזגה אינוביישן אנדוורס עם קרן ההון סיכון הישראלית מרקר ויובל שחר, אחד ממייסדי מרקר, הפך לשותף באינוביישן אנדוורס. כיום שחר הוא יו"ר קבוצת הקמת החברות טים8, שגם בה השקיעה אינוביישן אנדוורס. מלבד ברמן, לקרן עוד שני שותפים ישראלים כיום: דניאל גולדשטיין (שותפה תפעולית) ואמיר שבט, מנהל המוצר בפלטפורמת המפתחים בטוויטר (שותף השקעות).

קרן אינוביישן אנדוורס ביצעה שורה ארוכה של השקעות בחברות הישראליות כולל בדיינמיק יילד שנרכשה ב-2019 על ידי מקדונלד'ס בכ-300 מיליון דולר; דאטורמה שנרכשה על ידי סיילספורס בכ-800 מיליון דולר ב-2018; וביוניקורנים OwnBackup, יוטפו וקלארוטי .

לפי מאגר IVC, מלבד השקעות המשך ביצעה אינוביישן אנדוורס ב-2021 שתי השקעות ישראליות חדשות. השקעה אחת הייתה בסבב הסיד של חברת האינשורטק ג'ושו (Joshu), שמטרתה לעזור לחברות ביטוח להקים ערוצים דיגיטליים בקלות. החברה הוקמה על ידי יוצאי היוניקורן הישראלי At-Bay.

ההשקעה השנייה שהקרן הובילה הייתה בסבב A של הסטארט-אפ רייטבאונד, שמפתחת פתרון להפיכת תהליך מכירה לאוטונומי. אינוביישן אנדוורס אינה מקצה סכום מיוחד להשקעות בישראל, אך בעבר אמר ברמן לגלובס כי כמחצית מהיזמים שבהם השקיעה הקרן היו בעלי זיקה כלשהי לישראל.