נערך להקמת קרן הפנסיה: מור השקעות גייס 54 מיליון שקל מקרן ספרה ואייל לפידות

טרם הנפקת מניות ראשונית של חברת מור גמל, היא מבצעת גיוס הון פרטי לפי שווי של מאות מיליוני שקלים • החברה תנסה להביא את התשואות הבולטות מעולם הגמל גם לעולם הפנסיוני

אורי קיסוס  / צילום: כפיר זיו
אורי קיסוס / צילום: כפיר זיו

שוק הפנסיה הישראלי נחשב במשך שנים לאחד מהתחומים הריכוזיים ביותר בשוק הפיננסים הישראלי. במשך זמן רב שלטו חמש קרנות הפנסיה הגדולות - מנורה מבטחים, הראל, מגדל מקפת, כלל והפניקס - ביותר מ-97% מהשוק.

בשנים האחרונות הצליח שחקן אחד באופן משמעותי לשנות את השוק, עם הרבה עזרה מרפורמת קרנות הפנסיה הנבחרות שקידמה רשות שוק ההון ופתחה את התחרות בשוק. לשחקן הזה קוראים אלטשולר שחם, שהצליח לגייס מאז שנבחר במכרז האוצר בנובמבר 2018 יותר מ-20 מיליארד שקל לקרן הפנסיה שלו, פי שבעה מהצבירה שהשיג בעשר השנים שקדמו לכך.

בחודש אוגוסט נודע באופן רשמי כי בית ההשקעות מור, הכוכב העולה בשמי שוק הגמל הישראלי, "רוצה לעשות אלטשולר שחם" ולהיכנס לשוק הפנסיה. במור הגישו הצעה, וזכו במכרז קרנות הפנסיה החדש שתוצאותיו פורסמו בחודש שעבר, יחד עם אלטשולר שחם עצמו, מיטב דש ובית ההשקעות אינפינטי. רשות שוק ההון התירה למור להקים את הקרן החדשה עד חודש אפריל 2021, אך בבית ההשקעות מקווים לעשות זאת עוד לפני כן.

יוכלו להקצות למשקיעים בהנפקה מניות נוספות ב-32.2 מיליון ש'

אלא שכדי להקים קרן פנסיה, על עובדיה, המערכות הטכנולוגיות וגיוס סוכנים שיפיצו אותה, צריך כסף, והרבה. על מנת להשיג את המימון להקמת קרן הפנסיה החליטו בבית ההשקעות לצאת לסבב גיוס עוד לפני הנפקה ראשונית (PRE-IPO) של החברה הבת, מור גמל. בית ההשקעות גייס כ-53.7 מיליון שקל משורה של משקיעים, בראשם קרן הגידור ספרה שתשקיע 25 מיליון שקל ומנכ"ל הפניקס ושיכון בינוי לשעבר, אייל לפידות, שישקיע 6 מיליון שקל, וכן מקבוצת משקיעים פרטיים.

העסקה שנחתמה עם המשקיעים מקנה להם הנחה של 20% ממחיר המניה של מור גמל, כפי שייקבע בהנפקה ראשונה לציבור. המשקיעים העניקו למור גמל זכות להקצות להם מניות נוספות תמורת כ-32.2 מיליון שקל, אם וכאשר תושלם הנפקה לציבור. מספר מניות מור גמל שיוקצו למשקיעים כנגד סכומי ההשקעה הנוספים ייקבע לפי מחיר מניה שיגלם למור גמל שווי של עד 600 מיליון שקל. בהנחת מימוש זכותה להגדלת סכום ההשקעה, תגייס מור גמל סכום כולל של עד 86 מיליון שקל.

אם במשך השנתיים הקרובות, עד ל-6 באוקטובר 2023, לא תשלים מור גמל הנפקה ראשונה לציבור ולא יבוצע סבב ההשקעה המדובר, יהיו המשקיעים רשאים להמיר את סכום ההשקעה במניות רגילות של מור בית השקעות.

ראשונה בהעברות ובצבירה בגמל מתחילת השנה

במור גמל ציינו כי מדובר באבן דרך משמעותית המחזקת את חברת הגמל לקראת הכניסה לעולמות הפנסיה, והבעת אמון מהותית בדרך להנפקת החברה. בחברה רואים במשקיעים שגויסו עוד טרם ההנפקה הראשונית כמי שיכולים למשוך משקיעים גדולים בהמשך הדרך.

בית ההשקעות מור עצמו הונפק בשנת 2017 ונסחר כיום סביב שווי של כ-950 מיליון שקל, לאחר שמנייתו הניבה תשואה של כמעט 300% מאז ההנפקה. בעלי השליטה בבית ההשקעות, שהוקם לפני כ-15 שנה והתבסס עד לאחרונה בעיקר על פעילות בשוק קרנות הנאמנות, הם משפחות מאירוב ולוי. בית ההשקעות מנוהל על ידי יוסי לוי ובנו אלי לוי - המשמשים כמנכ"לים משותפים במור השקעות. יו"ר הדירקטוריון הוא מאיר גרידיש, המשמש גם כיו"ר חברת הגמל. מנהל ההשקעות הראשי במור גמל הוא אורי קרן, המשמש גם כשותף בה.

חברת הגמל וההשתלמות של מור, שמנוהלת בידי אורי קיסוס, מנהלת נכון לאוגוסט השנה כ-23 מיליארד שקל, והיא רשמה צמיחה אורגנית של כ-142% מתחילת השנה. לפי נתוני הגמל נט, מור גמל נמצאת במקום הראשון בתעשייה עם העברות נטו של 8.9 מיליארד שקל וצבירה של 12 מיליארד שקל מתחילת השנה, הרבה בזכות התשואות המצטיינות. כך למשל בקרנות ההשתלמות, שם היא מובילה עם תשואה של 34.4% בשנה האחרונה, או בקופת הגמל להשקעה שהשיגה תשואה מצטברת של 30.5% בשנה האחרונה, שנייה רק לכלל ביטוח.

הגיוסים של מור מגיעים בעיקר מתחום קופות הגמל לתגמולים ולפיצויים (הראשונה עם תשואה של 34%), מוצר המאפשר חיסכון פנסיוני עם חשיפה גדולה יותר לשוק ההון, הנפוץ בעיקר בקרב חוסכים בעלי משכורת גבוהה המעבירים אליו חלק ממשכורתם. כלומר מור מגיע לעולם הפנסיה עם קהל עמיתים שכבר מודע ליכולות שלו מבחינת השגת תשואה, וינסה להעביר אותם לקרן הפנסיה שלו.