עובדי ההפקה בהוליווד אישרו לארגון להכריז על שביתה בשל השכר הנמוך והשעות הארוכות

שביתה של יותר מ־150 אלף חברי IATSE תסגור הפקות של סדרות וסרטים וכנראה תעלה לאולפנים ולשירותי הסטרימינג מיליוני דולרים

שלט תמיכה באיגוד הבינלאומי של עובדי הבמה והתאטרון בקליפורניה / צילום: Associated Press, Chris Pizzello
שלט תמיכה באיגוד הבינלאומי של עובדי הבמה והתאטרון בקליפורניה / צילום: Associated Press, Chris Pizzello

האיגוד הבינלאומי של עובדי הבמה והתאטרון (IATSE), שמייצג יותר מ־150 אלף עובדים מאחורי הקלעים של תעשיית הבידור, נקט צעד לקראת שביתה שעשויה לסגור הפקות ברחבי הוליווד.

בהצבעה ביום שני, נתנו חברי הארגון להנהגה את הסמכות להכריז על לשביתה במקרה שדיונים מתמשכים לגבי תנאי ההעסקה והשכר עם אולפנים ושירותי סטרימינג ייכשלו. ההצבעה נעשתה ב־36 איגודים מקומיים המייצגים כ־60 אלף עובדים. לאחר שכמעט 90% מהם הצביעו, 98% בחרו לתמוך בהסמכת ההנהגה להכריז על שביתה.

שביתה עשויה לשתק את הוליווד בזמן שעיר הסרטים רק מתחילה להתאושש מההאטה של מגפת הקורונה ולגרום להפקות להיתקע, דבר שעשוי לפגוע בלוחות הזמנים של האולפנים ולעלות מיליוני דולרים. זה הפעם הראשונה ב־128 שנות קיומו של IATSE שהארגון מאשר שביתה בכל המדינה.

מעט מזון ולא מספיק שעות שינה

התמיכה הגורפת בשביתה מדגישה את העימות שנמשך כבר חודש בין IATSE לבין איגוד מפיקי הסרטים והטלוויזיה (AMPTP), איגוד של אולפני וחברות סטרימינג הכולל גם את אפל ונטפליקס. חברי IATSE קוראים למעסיקים לתת להם תנאים טובים יותר בחוזה הקרוב, שתוקפו ייחתם לשלוש שנים - כולל שעות מנוחה ועבודה נוחות יותר - ושכר טוב יותר בהפקות של שירותי הסטרימינג.

"החברים דיברו באופן חזק וברור", אמר הנשיא הבינלאומי של IATSE מת'יו לוב. "ההצבעה הזו היא לגבי איכות החיים וכן לגבי הבטיחות של מי שעובדים בתעשיית הסרטים והטלוויזיה. לאנשינו צרכים אנושיים בסיסיים כמו זמן לארוחות, שעות שינה מספקות וסופי שבוע. למי שנמצאים בתחתית מדרג השכר, מגיע לא פחות משכר המאפשר חיים".

כמו בתעשיות אחרות שחוזרות כעת ממצב משבר שנגרם מהמגפה, מרשתות תעופה ועד מרכזי חלוקה, מורגשת בהוליווד דרישה של עובדים לשינוי הסטטוס-קוו ולמאזן טוב יותר בין חיים לעבודה, עם חזרתם לתעסוקה מלאה. עבור IATSE, זה הסתכם במאמצי מוביליזציה שמשכו תשומת-לב למאפיינים הפחות זוהרים של עבודה בתחום הבידור. במשך חודשים, צלמים, אמני תפאורה ואנשי צוות אחרים העובדים ברחבי הוליווד זעמו על מה שתיארו כתנאי עבודה לא בטוחים ולא הוגנים, שקרו בין היתר בגלל עלייה בכמות הפקות הסטרימינג.

רשתות חברתיות הניעו את המאמץ הזה כשדיונים בין IATSE והאולפנים התמשכו בכמה החודשים האחרונים. בפוטסים באינסטגרם, חברים סיפרו על שעות ארוכות, שכר נמוך וימים בהם קיבלו מעט מזון או שעות שינה. בלוס אנג'לס בימים האחרונים חולקו פלאיירים עם הלוגו של IATSE על מכוניות והיו שלטים שקראו לנהגים לצפור להבעת תמיכה.

אם לא יושג בקרוב הסכם בין IATSE ל­־AMPTP, קיימת סכנה לשביתה כללית.

"ה־AMPTP נותר מחויב להגעה להסכם שישמור על התעשייה עובדת", אמר דובר של AMPTP. "אנו מאוד מעריכים את חברי הצוות של IATSE ומחויבים לעבוד אתם למניעת סגירה של התעשייה בזמן כה חשוב, בייחוד בגלל שהתעשייה עדיין מתאוששת מההשלכות הכלכליות של מגפת הקורונה".

זמן רגיש לאולפנים וחברות הסטרימינג

האפשרות של שביתה מגיעה בזמן רגיש במיוחד לאולפנים ולשירותי הסטרימינג. הפקות החלו לחזור לאחר שסגרי הקורונה סגרו או עיכבו עשרות סרטים וסדרות, ושירותי הסטרימינג לא רוצים לקצץ בכמות התוכן שהם מציעים מחשש שיאבדו מנויים.

בהוליווד זוכרים היטב את שביתת התסריטאים של 2007, שנמשכה יותר משלושה חודשים וכללה הפגנות מחוץ לאולפנים. הסכסוך קרה בגלל שגילדת התסריטאים הייתה מתוסכלת מהפיצוי הנמוך שקיבלו תסריטאים על הפצת הסרטים באינטרנט. בדיונים של IATSE ו־AMPTP כרגע מסתמן המשך לחששות אלה - איך יתוגמלו חברי הארגון על ידי חברות הסטרימינג שהפקותיהן מניעות את העלייה בכמות העבודה.

עצומה שהעבירו ביניהם חברים ב־IATSE מציינת שהעובדים בפרויקטים של סטרימינג "מקבלים שכר נמוך יותר, אפילו בהפקות עם תקציבים המתחרים או עוברים את תקציבי שוברי הקופות מהסוג המסורתי היוצאים באולמות הקולנוע".

לוב, מ־IATSE, אמר שהודיע לאולפנים על ההסכמה להחליט על שביתה ביום שני בבוקר, אם כי לא ברור עדיין מתי יחדשו הצדדים את המשא-ומתן ביניהם.