ראש בראש מול פאפאיה גלובל: הסטארט-אפ של היזם בן ה-28 מגייס לפי שווי של 5.5 מיליארד דולר

חברת דיל שמוביל אלכס בואזיז, יהודי-צרפתי שעלה לישראל, מנהלת מגעים לגיוס לפי שווי גבוה פי ארבעה מזה שניתן לה באפריל • דיל מתחרה מול פאפאיה גלובל בעולם של העסקת עובדים מרחוק ומתכננת להשיק שירות תשלומי שכר גלובליים, תחום שנמצא בליבת הפעילות של פאפאיה גלובל

אלכס בואזיז, מייסד הסטארט-אפ דיל / צילום: DEEL
אלכס בואזיז, מייסד הסטארט-אפ דיל / צילום: DEEL

הסטארט-אפ דיל (Deel), שעוזר לחברות להעסיק עובדים במדינות אחרות, מנהל דיונים לגבי גיוס הון נוסף לפי שווי חברה של 5.5 מיליארד דולר. מדובר על שווי הגבוה ביותר מפי ארבעה מזה שקיבלה דיל בגיוס האחרון שלה באפריל האחרון, אז גייסה 156 מיליון דולר לפי שווי של 1.25 מיליארד דולר. לפי נתוני מאגר העסקאות PitchBook, נכון למרץ 2020 עמד השווי של החברה על 59 מיליון דולר בלבד.

דיל הוקמה ב-2018 על-ידי אלכס בואזיז, יהודי-צרפתי שעלה לישראל, ועל-ידי שותפתו הסינית שואו וואנג. השניים הכירו במסגרת לימודי תואר שני ב-MIT. בואזיז בן ה-28 מכהן כמנכ"ל דיל. נכון לאפריל היו לדיל 120 עובדים, מתוכם כ-20 בישראל.

התוכנה שמפתחת דיל מאפשרת לחברות ליצור חוזי העסקה לעובדים במעל 150 מדינות ולשלם לשכירים ולפרילנסרים במטבע מקומי ובהתאם לדיני העבודה במדינת היעד.

בשיחה עם גלובס בזמן ההודעה על הגיוס האחרון, אמר בואזיז כי הכנסות דיל חצו את ה-10 מיליון דולר לשנה (במונחי ARR), מה שאומר שמכפיל ההכנסות לפיו נקבע השווי של החברה גבוה מאוד.

הדיונים לגבי הגיוס הנוכחי של דיל נחשפו על-ידי אתר הטכנולוגיה "דה אינפורמיישן" (The information). לפי הדיווח, המתבסס על ארבעה מקורות, מי שצפויה להוביל את הגיוס של דיל היא חברות ההשקעות הניו יורקית Coatue, שתצטרף למשקיעים הקיימים של החברה הכוללים את Y Combinator, אנדריסן הורוביץ וספארק קפיטל. 

תחרות מול פאפאיה גלובל 

השווי המזנק של דיל מגיע בתקופה בה הביקוש של ארגונים לתוכנות משאבי אנוש ושכר מתקדמות פורח, וכתוצאה מכך השווי של החברות הפועלות בתחום מזנק. בחודש שעבר הודיעה פאפאיה גלובל הישראלית, המתחרה מול דיל בעולם של ההעסקה מרחוק, כי גייסה 250 מיליון דולר לפי שווי של 3.7 מיליארד דולר, גבוה פי שלושה משוויה במרץ השנה. השווי של פאפאיה קפץ פי 10 מאז ספטמבר 2020. מתחרה שלישי בעולם ההעסקה מרחוק הוא הסטאראט-אפ Remote, שהוקם ב-2019 וגייס ביולי השנה 150 מיליון דולר לפי שווי של מעל מיליארד דולר.

ההתמחות המרכזית של דיל היא בסיוע בהעסקת קבלנים עצמאיים ועובדים יחידנים מסביב לעולם, כאשר לחברות הקולטות אין ישות עסקית במדינת היעד, ואלה מועסקים דרך דיל עצמה (EoR). בתחום זה דיל כבר מתחרה מול פאפאיה גלובל, שמובילה המנכ"לית עינת גז, וכפי הנראה פועלת די באגרסיביות לצרף לקוחות חדשים. לפי אתר האינטרנט של דיל, היא גובה תשלום של 500 דולר לחודש על כל עובד שמועסק דרכה, כאשר העסקת העובד הראשון חינמית. בפאפאיה גלובל השירות המדובר מתומחר לפי האתר שלה ב-770-1,000 דולר.

אולם לפי האתר של דיל, הסטארט-אפ מתכוון להתרחב בקרוב לתחום חדש ולהציע ניהול של תשלומי שכר (Payroll) עבור חברות גדולות יותר, שיש להן כבר ישויות עסקיות במדינות היעד. דיל מציעה לארגונים להירשם לרשימת המתנה לקראת השקת השירות, אך אינה מציינת מתי הוא יושק בפועל. תחום זה של פיירול גלובלי נחשב להתמחות של פאפאיה גלובל, ולכן מעמיק את התחרות בין שתי החברות. גם פאפאיה גלובל נמצאת במקביל במגמת התרחבות משמעותית, כשהיא שואפת לבצע את כל תשלומי השכר הגלובליים בעצמה ללא שימוש בכלי העברת כספים של צד שלישי, כדוגמת פיוניר.

בדיל בחרו לא להגיב. בתגובה ל"דה אינפורמיישן" מסרה החברה כי סבב הגיוס עדיין לא קרוב לסיום.