בהלת הנדל"ן בצפון אמריקה רושמת שיאים חדשים, עד כדי חשש מפיצוץ הבועה

גם ארה"ב וגם קנדה מתמודדות עם עליות חריגות במחירי הדיור • בעוד שבארה"ב נרשמת אפשרות ראשונה של רגיעה, קנדה מפרסמת אזהרה מפני אפשרות של בועה מתנפצת

ניו יורק. מחירי השכירות עלו באופן ניכר / צילום: Shutterstock, Sean Pavone
ניו יורק. מחירי השכירות עלו באופן ניכר / צילום: Shutterstock, Sean Pavone

שוק הנדל"ן בצפון אמריקה רותח ולא עוצר. מדד S&P למחירי הדיור בארצות-הברית לחודש יולי עלה ב-19.7%, שיא שנתי חדש והזינוק הגבוה ביותר זה 30 שנה, וזאת בהמשך לעליות מחירים רצופות של יותר משנה. התסיסה בשוק הושפעה רבות ממגפת הקורונה, שתדלקה את עודפי הביקוש החריגים לבתים מרווחים בפרברים. שחודש אחרי חודש, הביקוש פגש היצע דליל יחסית, מה שהביא את עליות המחירים לשיאים חדשים ומאיימים.

מצד שני, ישנה אפשרות שביולי חלה דווקא נקודת המפנה בכל מה שקשור לבהלת הדיור האמריקאית, כפי שצוין באתר "ביזנס אינסיידר". הזינוק של 19.7% במדד מחירי הדיור מחושב שנתית, אבל חישוב על בסיס חודשי מראה סוג של הצטננות בעליית המחירים. על כל פנים, גם הנתון הזה ממחיש כמה שוק נדל"ן האמריקאי רחוק משיווי משקל.

 
  

מחירי השכירות בניו יורק זינקו

גם בשוק השכירות נרשמות תנודות חדות. בעיר ניו יורק מחירי השכירות מראים עלייה ניכרת, עם סיומם של חוזי שכירות שנתיים שנחתמו בחודשים של שיא המגפה וכללו תנאים מיוחדים והטבות יוצאות דופן, בתור תמריצים לשוכרים. בעלי דירות שנתנו שלושה חודשי שכירות חינם, למשל, או סוכנויות נדל"ן שספגו את עמלות התיווך ואת הוצאות המעבר - חוזרים עכשיו לתנאים שלפני המגפה.

מי ששכר דירה בשנה שעברה זכה להזדמנות שאולי לא היה זוכה לה בנסיבות אחרות - לגור בבניין יוקרה עם שומר בכניסה, בריכת שחייה, מרפסת גג, סימולטור גולף, שירות בייביסיטר לכלבים ועוד מותרות דומות. לרבים הייתה גם הזדמנות לגור בפריים לוקיישן או אפשרות לחסוך כסף בעקבות הוזלה משמעותית של השכירות. בחלוף שנה, רבים מחוזים שנתיים אלה עומדים להסתיים, ואיתם גם התנאים המיוחדים. שוכרים שנקלעו למצב הזה של זינוק פתאומי ותלול כל כך נאלצים לחשב מסלול מחדש - לעבור דירה או להתמודד עם עלייה של עד 80% בשכר הדירה במקרים הקיצוניים ביותר, כפי שדווח ב"וול סטריט ג'ורנל".

עם החזרה לעבודה במשרד וללימודים פרונטליים באוניברסיטאות, חוזרים גם השוכרים לעיר ואיתם גם המחירים הגבוהים. בנובמבר הקודם, המחיר הממוצע של חודש שכירות במנהטן היה 2,743 דולר, וכיום, כמעט שנה לאחר מכן, המחיר עלה ל-3,118 דולר. מי שיכול להרשות לעצמו - מציע מחיר גבוה, וכך מלחמות של הצעות מחיר, שאופייניות בדרך כלל לשוק הקנייה, מגיעות עכשיו גם לשוק השכירות ומביאות גם הן לעלייה משמעותית וחוסר יציבות במחירים בחלק מהשכונות המבוקשות בעיר.

אזהרה לגבי הנדל"ן בקנדה

גם בקנדה התפתח שוק נדל"ן דומה ובלתי יציב. אלא שבקנדה, בניגוד לארצות-הברית, לא נצפית עדיין שום רגיעה בתחזיות, עד כדי כך שממשלת קנדה פרסמה הודעת אזהרה בקשר לשוק הנדל"ן המקומי.

הודעת האזהרה מתייחסת לשוק הנדל"ן הקנדי כשוק עם סיכון לתיקון חד במחירי הדירות, בגלל המשך ההתייקרויות בענף, במנותק מכל הערכה כלכלית ובמגמה הפוכה למגמת ההתאוששות במשק הקנדי. CMHC, הרשות הממשלתית הקנדית לדיור, העלתה לאחרונה את דרגת האיום בשוק הנדל"ן ל"מסוכן מאוד".

כלכלני הרשות הצביעו על שוק פרוע, עם עודפי ביקוש חריגים שהביאו בשנה האחרונה את רמות המחירים לשיאים חדשים, ללא כל סימנים של רגיעה. ההסבר לכך טמון, כמובן, במגפת הקורונה, שהציתה את המרדף אחר מגורים בחללים מרווחים יותר, וכן בשיעורי הריבית הנמוכים על משכנתאות. ההודעה הקנדית הרשמית מדברת על רמות המחירים הגבוהות בענף ועל בהלת הביקושים הנמשכת שם, שעלולות לנפץ את הבועה הזאת בבת אחת.