"נוכלים, עבריינים": השיטה השנויה במחלוקת למשיכת כספי הפנסיה מפלגת את סוכני הביטוח

הפרסומות שמעודדות משיכת כספי פנסיה ללא צורך בהתפטרות ממקום העבודה הולכות ומתרבות • בעוד שסוכנים רבים בענף הביטוח משוכנעים שזו פרקטיקה בעייתית - אחרים טוענים שזו שיטה לגיטימית וחוקית • ובינתיים, הפיקוח על הביטוח שומר על שתיקה

החברות שיעזרו לכם למשוך כספים מקרן הפנסיה
החברות שיעזרו לכם למשוך כספים מקרן הפנסיה

הקבוצות המקצועיות של סוכני הביטוח סוערות בעקבות הפרקטיקה למשיכת הכספים השנויה במחלוקת - משיכת כספי הפנסיה ללא צורך לעזוב את מקום העבודה - שנחשפה בגלובס. סוכנים רבים יוצאים בגלוי נגד הפרקטיקה הבעייתית, אך מנגד מולם עומדים סוכנים שטוענים שמדובר בפרנסה לגיטימית, כל עוד הרגולטור לא עצר זאת. בינתיים התופעה הולכת ומתפשטת, כאשר אתמול זיהינו לא פחות מ-21 גופים המפרסמים את השירות.

מדובר בפרסומות ההולכות ומתרבות על האפשרות למשוך כספי פנסיה ללא צורך בהתפטרות ממקום העבודה. על פי הוראות התקנון האחיד של קרנות הפנסיה החדשות, לא ניתן למשוך כספי פנסיה בעודך עובד במקום העבודה. בשוק מצאו דרך יצירתית לעקוף את המגבלה - לנייד את כספי הפנסיה לקופת גמל לא פעילה, ומשם לבצע את המשיכה. עבור "השירות" גובים בשוק דמי פתיחת תיק בגובה של כ-500 שקל, ועוד סכום שנע בין 8%-15% מהכספים שנכנסים לחשבון הבנק.

יצוין שלמשיכת הכספים השלכות רבות, בהן פגיעה בחיסכון העתידי, תשלום מס גבוה של 35% על המשיכה, וכן פגיעה אפשרית בכיסויים הביטוחיים של קרן הפנסיה. בשיחת לקוח סמוי שערכנו עם גופים שמציעים שירות זה, לא דובר כלל על המשמעויות הביטוחיות למהלך.

"תהליך הרסני ומזיק לכל הזכויות שלכם"

במהלך החג עלה בקבוצות המקצועות של סוכני הביטוח פוסט שקורא לסוכנים להילחם בחברות שמציעות את השירות. לפי הפוסט, הסוכנים מתבקשים לענות לכל מי שמגיב ומבקש את השירות ולפרט בפניו את כל הסיכונים. "אני חוזר מחדד ומדגיש - זהו תהליך הרסני ומזיק לכל הזכויות שלכם - גם לחיסכון וגם לביטוח ואני לא ממליץ על כך. הסיבה היחידה שרשמתי את כל האמור היא כשירות לציבור, אם אתה רוצה להתייעץ ולהבין למה לא - ניתן לפנות למי שעשה לך את קרן הפנסיה ו/או לקרן הפנסיה עצמה", נכתב בנוסח התגובה המוצע, אותו התבקשו הסוכנים להגיב למי שמבקש לפדות את הכספים.

הפוסט עורר תגובות רבות, ורבים מהסוכנים הביעו שאט נפש מהפרקטיקה - "נוכלים, עבריינים, איך זה עדיין ממשיך?" נכתב באחת התגובות, "אנחנו מנהלים קבוצה ברוסית, ובכל יום יש 2-3 פרסומות, אנחנו מנסים להסביר לאנשים שהם פוגעים בעצמם, אבל מצליחים רק בחלק", "מקווה שיגיע היום שאנשים שמנצלים מצוקה של האחר ישלמו על מעשים כגון אלו", נכתב בחלק מהתגובות.

אך לצד זאת חלק מהמגיבים צודדו בפרקטיקה: "מה אתה רוצה מאותן חברות שמצאו שיטח חוקית להתפרנס? במה זה שונה מקבלת הלוואה מחברת אשראי בפריים פלוס 11%?" תהה אחד, "אם לפיקוח ולמוסדיים היה עניין לעצור את זב היו עוצרים באבחת חרב", סיכם אחר.

הפיקוח שומר על השתיקה והתופעה מתפשטת

הפיקוח על הביטוח בינתיים טרם הביע את עמדתו בנושא, והוא מקיים בדיקה באשר לפרקטיקה. עם זאת, בינתיים נוכח שתיקתו של הרגולטור התופעה הולכת והופכת לנפוצה יותר ויותר - כאשר בעת חשיפת הפרשה ביוני נתקלנו בשתי פרסומות עבור השירות, ואילו אתמול כבר איתרנו 21 פרסומות של חברות שמציעות עזרה בעקיפת המגבלה הקבועה בתקנון האחיד של קרנות הפנסיה החדשות. כלומר, התופעה מתפשטת במהירות רבה, נוכח הכסף הקל שניתן לגבות עבור עקיפת המגבלה.

בשוק מספרים כי קהל היעד של האנשים שמציעים את הפרקטיקה הזו הם אנשים שנמצאים במצוקה כלכלית. נציין שבמקרים של מצוקה הקשה ישנן דרכים שקבע הרגולטור למשיכת כספי חיסכון פנסיוני, ללא צורך בתשלום העמלות הגבוהות.

בפני הרגולטור עומדת האפשרות להתעלם מהתופעה, שכאמור הולכת ומתגברת, לאכוף בצורה אפקטיבית את האיסור שהוא עצמו קבע במסגרת התקנון האחיד של קרנות הפנסיה, או לבטלו, שכן אם האיסור ניתן לעקיפה באופן כל כך קל, אז משמעותו היחידה היא בירוקרטיה שמובילה לכך שהחוסך, שגם כך נמצא במצוקה, משלם עליה מחירים גבוהים ועמלות רבות. 

נשיא לשכת סוכני הביטוח בפועל סו"ב יוסי אנגלמן מסר בתגובה לדברים כי "המצב הרגולטורי אשר מאפשר את הפרקטיקה המתוארת בדבר משיכת כספים מקופות גמל, שתכליתן ביטחון כלכלי לעת פרישה, מטרידה מאוד ומעוררת אי נוחות, קל וחומר כאשר סוכני ביטוח, פועלים כל העת עבור הציבור על מנת לשמר על חסכונותיו למועד הפרישה ותיאורים מעין אלה , מהווים 'מכשול בפני עיוור', שכן ספק אם הלקוח מבין את המשמעות של משיכת כספי הפנסיה ביחס לעתידו הכלכלי, וזאת מעבר לעובדה כי מדובר על 'משיכה שלא כדין' אשר מובילה לשיעורי מס בגובה עשרות אחוזים מיד במועד המשיכה. בכוונתי לפעול בעניין זה בפגישתי הקרובה מול ראש רשות שוק ההון, מר משה ברקת, על מנת להוביל לתיקון המצב".