גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עדויות כי צפון קוריאה הפעילה מחדש את הכור הגרעיני ביונגביון

פקחים מצביעים על עדויות להפעלה מחדש של המפעל לעיבוד פלוטוניום, שהיה סגור מאז 2018

מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און / צילום: Reuters, KCNA
מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און / צילום: Reuters, KCNA

צפון קוריאה ככל הנראה חידשה את הפעילות בכור ייצור הפלוטוניום שלה ביונגביון, צעד שעשוי לאפשר למדינה המבודדת להגדיל את ארסנל הנשק הגרעיני שלה, כך נמסר מסוכנות האו"ם לאנרגיה גרעינית.

ההתפתחות הזו, שנכללה בדוח השנתי של הסוכנות על פעילויותיה הגרעיניות של צפון קוריאה, מוסיפה אתגרים חדשים למדיניות החוץ של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, לצד הנסיגה המסוכנת של ארה"ב מאפגניסטן ושיחות מדשדשות מול איראן על שחזור הסכם הגרעין מ־2015.

"מתחילת יולי, היו סימנים, כולל הוצאת מי קירור, המצביעים על הפעלת הכור", נכתב בדוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א).

הכור ביונגביון כנראה לא פעל מדצמבר 2018 עד תחילת יולי 2021, כך נכתב בדוח. הסימנים לכך שהכור פעיל כעת שוב נצפו במקביל לסימנים לכך שצפון קוריאה משתמשת במעבדה הקרובה אליו להפרדת פלוטוניום מדלק גרעיני משומש שהוצא מהכור.

הסוכנות, שפקחיה סולקו מצפון קוריאה ב־2009, תיארה את שתי ההתפתחויות כ"מטרידות ביותר" וכמהוות הפרה ברורה של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם.

נציג בכיר של ממשל ביידן אמר שארה"ב שותפה לדעה שמדובר בהתפתחות מדאיגה. "הדוח הזה מדגיש את הצורך הדחוף בדיאלוג ודיפלומטיה כדי שנוכל להגיע לפירוז המלא של חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני", אמר הנציג.

במשלחת הצפון קוריאנית לאו"ם לא הגיבו לבקשת תגובה.

צילום לוויין של הכור ביונגביון / צילום: Associated Press, Planet Labs Inc.

לביידן יש עניינים דחופים יותר מצפון קוריאה

"נראה שצפון קוריאה חזרה לייצר פלוטוניום לתוכנית הנשק הגרעיני שלה", אמר גארי סיימור, מנהל מרכז קראון ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת ברנדייס.

"בזמן שצפון קוריאה כבר מחזיקה מצבור לא קטן של כלי נשק גרעיניים, זה מצביע על כך שהיא מבקשת להגדיל את הארסנל שלה", אמר סיימור, לשעבר מומחה במועצה לביטחון לאומי על כלי נשק להשמדה המונית.

בממשל ביידן אמרו שהממשל מתכונן להיכנס לשיחות עם פיונגיאנג על תוכנית הנשק הגרעיני שלה, אבל צפון קוריאה בינתיים לא מגיבה לפניות מוושינגטון.

הבית הלבן הסביר את גישתו כניסיון למצוא אסטרטגיה "מאוזנת" שתמצא מסלול אמצע בין מפגשי הפסגה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לבין הגישה של קודמו ברק אובמה להמתין בסבלנות.

בכירים לשעבר אמרו, עם זאת, שציפייה לשיחות עם צפון קוריאה פחות דחופה לנשיא ביידן לעומת חיפוש אחר דרך להחייאת הסכם הגרעין האיראני, התמודדות עם ההשלכות של היציאה מאפגניסטן והמשך דיונים על התחמשות עם רוסיה.

"הפעולות ביונגביון מראות שאסור להתעלם מתוכנית הנשק הגרעיני של צפון קוריאה והיא צריכה להיות עדיפות גבוהה יותר לממשל ביידן", כך אמר ג'ואל וויט, לשעבר בכיר במחלקת המדינה וכיום עמית במרכז סטימסון, מכון מחקר בוושינגטון.

זיגפריד הקר, מנהל לשעבר של המעבדה הלאומית בלוס אלמוס ומומחה לתוכנית הגרעין של צפון קוריאה, העריך שבידי המדינה בין 20 ל־60 כלי נשק גרעיניים המשתמשים בפלוטוניום ואורניום מועשר.

"קים ג'ונג און מעריך שהסיכוי להסכם גרעין נמוך"

בזמן המפגש בין הנשיא לשעבר טראמפ עם מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און בהאנוי, הצד הצפון קוריאני הציע לסגור את המתקנים ביונגביון, כולל הכור ומתקנים נוספים בתמורה להקלה משמעותית בסנקציות. ממשל טראמפ דחה את ההצעה בטענה שהיא בלתי מספקת.

"נראה שחוסר הפעילות של מתקני מפתח ביונגביון קשורה להצעתו של קים ג'ונג און בפסגה בהאנוי לסגור את יונגביון", אמר רוברט איינהורן, לשעבר בכיר במחלקת המדינה שעסק במשא ומתן עם צפון קוריאה. "חידוש הפעילות בכור ובמתקן העיבוד עשויה להיות אינדיקציה לכך שהוא רואה שהסיכוי להסכם גרעין נמוך".

ביוני, מנכ"ל סבא"א רפאל גרוסי אמר שהסוכנות ראתה אינדיקציות לכך שנעשה עיבוד מחדש להפרדת הפלוטוניום מדלק גרעיני משומש. עם זאת, בזמנו, לא היו סימנים לכך שהכור ביונגביון חזר לפעולה.

בינואר, מנהיג צפון קוריאה הציג תוכנית למודרניזציה של הטכנולוגיה הגרעינית, כולל פיתוח כלי נשק גרעיניים מזעריים וצוללות המונעות בכוח גרעיני.

קים ג'ונג און מתמודד עם צרות מבית, והודה בכך שבקיץ היה מחסור במזון במדינה, המתמודדת עם סנקציות בינלאומיות קשות ועם סגירת גבולותיה בשנה שעברה על מנת לשלוט בהתפשטות נגיף הקורונה.

השליח של ממשל ביידן לצפון קוריאה אמר אתמול (ב'), במהלך נסיעה לדרום קוריאה, שהוא מוכן להיפגש עם דיפלומטים של הצפון בכל עת והדגיש שלוושינגטון אין שום "כוונות זדון" לגבי פיונגיאנג.

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט