נדחתה עתירת תושבים נגד מתווה בניית כביש וקו רק"ל בשכונת קריית קריניצי בר"ג

שופט העליון יצחק עמית דחה ערעור שהגישו תושבים ברמת גן נגד החלטת ביהמ"ש לעניינים מינהליים, שצידדה בעמדת החברה הממשלתית נת"ע שלא לשקע את הפרויקט לעומק אותו ביקשו התושבים ועיריית רמת גן

עבודות הרכבת הקלה באזור בני ברק / צילום: איל יצהר
עבודות הרכבת הקלה באזור בני ברק / צילום: איל יצהר

בניית מקטע שנוי במחלוקת של הרכבת הקלה באזור רחוב רפאל איתן ברמת גן יבוצע בעומק של כשישה מטרים, ולא עמוק יותר כפי שביקשו תושבים בשכונת קריית קריניצי, שהפרויקט עובר בסמוך לבתיהם. כך החליט שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, במסגרת ערעור שהגישו שישה תושבים נגד החלטת בית המשפט לעניינים מינהליים שניתנה בחודש יוני השנה. יצוין כי עיריית רמת גן צידדה בעמדת התושבים, ואף לקחה חלק בהליך המשפטי שהתנהל בבית המשפט לעניינים מינהליים, אלא שלהליך בעליון העירייה לא הצטרפה.

מדובר במקטע ברחוב רפאל איתן, ששייך לקו הסגול של הרכבת הקלה, שאמור להיפתח לפעילות בשנת 2027. לצד מסילת הרכבת, מתוכנן להיבנות גם מקטע כביש. הדרך, קילומטר אחד אורכה, מחברת בין אוניברסיטת בר-אילן בצפון ובין המרכז הרפואי שיבא בדרום. מדובר באזור שעובר פיתוח מהיר ולצידו נבנים בנייני מגורים רבים.

בעבר הרחוק העירייה הייתה אמורה להוביל את הפרויקט, אלא שהיא לא ביצעה זאת, כפי שנכתב בהחלט בית המשפט לעניינים מינהליים. העניינים הסתבכו כשבשנת 2015, התכנסה הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) ואישרה את תוכנית התשתית הלאומית (תת"ל) 70א - רכבת קלה במטרופולין תל אביב - הקו הסגול מקטע מערבי. כחלק מהתוכנית התברר שהתוואי שתוכנן לדרך רפאל איתן במקטע זה, עשוי לבטל את אופן השיקוע שנקבע בתוכניות קודמות. ואכן - עומקו של השיקוע השתנה בהמשך וזאת לאור מידע חדש שהתברר, לא לפני קיץ 2018, לפיו העירייה בנתה מתחת לקרקע, באופן לא חוקי ומנוגד לתוכניות, מובל ניקוז רחב-היקף עוד בשנת 2013. זאת יש להדגיש - אחרי שהיה ידוע לגורמים הרשמיים שהקו הסגול אמור לעבור בשטח.

משה כחלון הביע תמיכה בעבר בעמדת התושבים

לאור המידע החדש, ועדת משנה של הוות"ל, בתמיכת החברה הממשלתית נת"ע, שאחראית על ביצוע קווי הרכבת הקלה, ביקשו להגביה את השיקוע, דבר שהוביל להתנגדות תושבים הן ברמת גן והן באזור כפר אז"ר (שכיום מוניציפלית משויך לרמת גן).

יצוין כי לאור התנגדות התושבים, במסגרת קמפיין הבחירות של ראש עריית רמת גן כרמל שאמה הכהן הבטיח לנסות ולשנות את תוואי הרכבת הקלה בעירו, ובין היתר לפעול לשיקוע בדרך רפאל איתן, בהתאם לבקשת התושבים. במסגרת קמפיין הבחירות שלו בשנת 2018, גם שר האוצר לשעבר, משה כחלון, "גויס" למשימה ובסרטון שהשניים העלו בעבר נשמע אמר כחלון כי הוא ישקול בעתיד לשנות את התוואי, אם כי דבר זה לא יצא לפועל. מנגד התושבים, בתמיכת העירייה, עתרו לשינוי התוואי במקטע רפאל, כאשר במסגרת ההליך מתח בית המשפט לעניינים מינהליים ביקורת על הנהלת העיר הקודמת של רמת גן כמי שבנתה את המובל שלא לפי התוכניות. דבר זה, יצר בין היתר מצב לפיו העמקת הפרויקט הייתה מייקרת אותו באופן משמעותי ואף מובילה לעיכוב משמעותי בלוחות הזמנים להשלמתו.

מי שבירך על ההחלטה הוא ראש עיריית קריית אונו, ישראל גל, שהקו הסגול כולו צפוי לשרת את תושביו, "אני שמח שבית המשפט העליון הכריע סופית בסוגיה, דרך רפאל איתן והקו הסגול של הרכבת הקלה חיוניים ביותר עבור תושבי בקעת אונו ועבור התפתחות עתידית של האזור כולו. כולי תקווה כי סלילת הכביש וביצוע פרויקט הקן הסגול של הרכבת הקלה יושלמו במהירות האפשרית, אני רואה בכך חשיבות עליונה בפתרון בעיות התחבורה האזוריות בבקעת אונו".

מחברת נת"ע נמסר: "נת"ע מברכת על החלטת בג"ץ שאימץ את עמדת נת"ע, כי אין לעכב את הקמת הקו הסגול. נציין, כי כל עיכוב גורם נזק לכלל הנוסעים העתידיים בקווי הרק"ל, ומעכב מתן פתרון תחבורתי אמיתי בגוש דן".